Sakta men säkert hårdnar huden och kroppen bildar så kallade antikroppar.
Blyga syskon som sjunger fint, rasism och visdomsord skrivna över vackra bilder får inte bara svenskarna utan hela världen att gå bananas!
Extrem höger, extrem vänster som värsta prästens lilla kråka-melodin.
Känslostormar och påhopp härdar våra sinnen så till den grad att jag inte kan låta bli att vara nyfiken på vart vi är på väg...
/Rapporterat från fronten
Sakta men säkert hårdnar huden
Moderator: Moderatorgruppen
rope skrev:Känslostormar och påhopp härdar våra sinnen så till den grad att jag inte kan låta bli att vara nyfiken på vart vi är på väg...
Det där med nyfiken på får mig att undra litet. Blir man inte oroad av vår tidsanda? Det tycks vara fritt fram att hota, skrika okväden, klippa till, delta i småkriminella gäng, inneha skjutvapen, göra inbrott ... Polisen har inte riktigt tid med att reda ut de där gängen, kanske har de hotat honom till livet. De skjuter gärna några skott ...
Moderator
Pilatus skrev:rope skrev:Känslostormar och påhopp härdar våra sinnen så till den grad att jag inte kan låta bli att vara nyfiken på vart vi är på väg...
Det där med nyfiken på får mig att undra litet. Blir man inte oroad av vår tidsanda? Det tycks vara fritt fram att hota, skrika okväden, klippa till, delta i småkriminella gäng, inneha skjutvapen, göra inbrott ... Polisen har inte riktigt tid med att reda ut de där gängen, kanske har de hotat honom till livet. De skjuter gärna några skott ...
Framförallt är det de fysiska uttryck tidsandan tar sig som kan oroa... Kommer andan före handlingarna? Eller? Löper parallellt?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Blir man inte oroad av vår tidsanda? Det tycks vara fritt fram att hota, skrika okväden, klippa till, delta i småkriminella gäng, inneha skjutvapen, göra inbrott ... Polisen har inte riktigt tid med att reda ut de där gängen, kanske har de hotat honom till livet. De skjuter gärna några skott ...
Framförallt är det de fysiska uttryck tidsandan tar sig som kan oroa... Kommer andan före handlingarna? Eller? Löper parallellt?
Är inte tidsandan ett antal sammanflätade händelser och idéer som ändrar vår uppfattning om vad som går an, vad som är skönt, vilka aktier som är heta (Arcam), vilken slags musik vi lyssnar på (Sia - Chandelier), vilka buzzword statsministern gärna upprepar och vad som är jättefarligt (att vaccinera sig), eller vad som är tabu att tala om (invandringsfrågor). Antagligen lever vi i en permanent småtokig värld. Och paranoian lurar alltid runt hörnet, Lars Vilks vet och Leon Trotsky på sin tid. Det blir inte något bättre. Man får passa på att ha litet kul mitt i all röran.
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Pilatus skrev:Blir man inte oroad av vår tidsanda? Det tycks vara fritt fram att hota, skrika okväden, klippa till, delta i småkriminella gäng, inneha skjutvapen, göra inbrott ... Polisen har inte riktigt tid med att reda ut de där gängen, kanske har de hotat honom till livet. De skjuter gärna några skott ...
Är inte tidsandan ett antal sammanflätade händelser och idéer som ändrar vår uppfattning om vad som går an, vad som är skönt, vilka aktier som är heta (Arcam), vilken slags musik vi lyssnar på (Sia - Chandelier), vilka buzzword statsministern gärna upprepar och vad som är jättefarligt (att vaccinera sig), eller vad som är tabu att tala om (invandringsfrågor). Antagligen lever vi i en permanent småtokig värld. Och paranoian lurar alltid runt hörnet, Lars Vilks vet och Leon Trotsky på sin tid. Det blir inte något bättre. Man får passa på att ha litet kul mitt i all röran.
Som skriva på nätforum...
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Man får passa på att ha litet kul mitt i all röran.
Det är säkert ett brott mot tidsandan. Men vad skall man göra, jag har alltid varit en föreningsmänniska, men numera är det få som anser sig ha tid med sådant. Det tycks höra till tidsandan.
Vad drömmer Lars Vilks om på nätterna? Kanske om små ettriga rondellhundar? Nej, jag vet inte, men han är en hygglig skribent. Och jag saknar hans mod att utmana en maktgalen värld.
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Pilatus skrev:Man får passa på att ha litet kul mitt i all röran.
Det är säkert ett brott mot tidsandan. Men vad skall man göra, jag har alltid varit en föreningsmänniska, men numera är det få som anser sig ha tid med sådant. Det tycks höra till tidsandan.
Vad drömmer Lars Vilks om på nätterna? Kanske om små ettriga rondellhundar? Nej, jag vet inte, men han är en hygglig skribent. Och jag saknar hans mod att utmana en maktgalen värld.
Jag gillar inte Vilks, det här tokprovocerande. Visst är Islamisternas reaktioner på honomhelt oacceptabla, men personligen försöker jag alltid bemöta människors tro med respekt. Det är ju inte tillåtet att säga chokladboll på ålderdomligt sätt heller, vilket kan irritera vissa, men jag avhåller mig från det av egna respektskäl. Sen får alla andra säga vad de vill.
Tycker både katoliker och muslimer är högst resonabla i debatten vad det gäller frågor som verkligen är kontroversiella, homofobi, kvinnoroller, preventivmedel, även om de naturligtvis är värdekonservativa, det ligger i religionens roll och trovärdighet. Och framför allt Islam har tagit en väldigt Shariatrogen väg sen Saudi tog över, och Ayatollorna tog makten i Iran. Men det finns inget som hämmar någon jag känner att inte kunna göra rondellhundar med profetens ansikte. Det som är oroande är om det går över på andra områden. Det berör mig mer i de här attackerna på slutet att de har gått på oskyldiga judiska människor. Judarnas närvaro i Israel är en sak, men de som lever här i krokarna, vad ont kan de som bor i Paris eller Köpenhamn kopplas till?
Vad det gäller föreningslivet, en skillnad nu jämfört med de som hade huvuddelen av sin yrkeskarriär under 1900-talet är att det helt enkelt arbetas mer nu, man är tröttare. Tiden då det går att försörja en familj och bo i villa på en persons yrkesinkomst är förbil.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:
Jag gillar inte Vilks, ... Det berör mig mer i de här attackerna på slutet att de har gått på oskyldiga judiska människor. Judarnas närvaro i Israel är en sak, men de som lever här i krokarna, vad ont kan de som bor i Paris eller Köpenhamn kopplas till?
Då gillar du kanske inte Salman Rushdie heller?
Han och Vilks är SKYLDIGA och förtjänar döden för sina handlingar?
Visste du att det i koranen står att muslimerna ska behandla sina slavar väl?
Och att om du inte går över till Islam så har de RÄTT att ta dig till slav?
De har rätt att bestämma över oss! "Islam" betyder underkastelse.
Tycker du inte att DE provocerar OSS?
SigurdV skrev:Anders skrev:
Jag gillar inte Vilks, ... Det berör mig mer i de här attackerna på slutet att de har gått på oskyldiga judiska människor. Judarnas närvaro i Israel är en sak, men de som lever här i krokarna, vad ont kan de som bor i Paris eller Köpenhamn kopplas till?
Då gillar du kanske inte Salman Rushdie heller?
Han och Vilks är SKYLDIGA och förtjänar döden för sina handlingar?
Visste du att det i koranen står att muslimerna ska behandla sina slavar väl?
Och att om du inte går över till Islam så har de RÄTT att ta dig till slav?
De har rätt att bestämma över oss! "Islam" betyder underkastelse.
Tycker du inte att DE provocerar OSS?
Läs gamla testamentet så hittar du några godingar också. I punktpunktarna ovan hittar du min reaktion på islamisterna, naturligtvis oacceptabelt med deras reaktion på rondellhundar och likande. Det jag vänder mig mot är att folk beundrar Vilks.
Om islam visade offentligt förakt för rondellhundarna, och publicerade sin avsky för hans alster, utan att fara efter honom med kroksabel, vore aningen smartare.
Vad det gäller bokstavstrogenheten, är den inte i paritet med lidandet och fattigdomen? Sedan har det piskats upp någon romantisk islamsk stämning, skulle säga att USA understödde den rätt varmt då de tog Mujahedins hjälp till att bråka med Sovjet i Afghanistan.
Detta sagt - Islam HAR en våldsammare grundläggande framtoning än kristendomen. Man får intrycket av att modus operandi för Islam är militär erövring(även om man i starten inte alls prackade Sharia på folk, utan hade en tolerans för andra religioner) medan kristendomens officiella strategi är mission. Sen att islam och kristendom från tid till tid har tagit sig lite olika uttryck militärt sett, och att det alltid finns mäktiga män som söker vinning bakom varje konflikt är en annan sak.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:Det jag vänder mig mot är att folk beundrar Vilks.
Då det gäller att ta ställning mot lättkränkta salafister är valet lätt. De anser sig ha rätt att mörda människor som behagat skämta om en symbol. Ingen har ju förmenat muslimer deras tro. Det finns gott om exempel på betydligt grövre satir mot svenska politiker och nationella symboler. T ex Carl Johan De Geer som 1967 ställde ut affischer för vapenvägran. Så länge trotset riktar sig mot symboler tycker jag inte det finns så mycket att börja gripa efter vapen och bomber för.

Moderator
I lättkränkthetens tid har jag märkt att det finns ett slags övergripande förhållningssätt hos både individer och grupper att den som är kränkt har rätt att ta till vilka medel som helst. Kränktheten rättfärdigar allt. Så är det bland elever jag möter. Så är det i religiösa grupper.
Den bästa rollen att ha är därför en kombination av offer- och förövar-/bödelsrollen. Förövare som alltid kan ursäktas när de tillhör en utsatt grupp i utanförskap, en offergrupp.
Den bästa rollen att ha är därför en kombination av offer- och förövar-/bödelsrollen. Förövare som alltid kan ursäktas när de tillhör en utsatt grupp i utanförskap, en offergrupp.
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Tankar och känslor"