Otrevlig - Konsekvent - Trygg

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 apr 2015 11:52

Finns det någon logik i rubrikens följd?

Användarvisningsbild
Ben

Inläggav Ben » 29 apr 2015 14:19

distant

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 apr 2015 14:26

Ben skrev:distant

Tror du att en person kan ha en kombination av dessa egenskaper i sin personlighet eller utesluter de varandra?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 apr 2015 15:03

klorofyll skrev:
Ben skrev:distant

Tror du att en person kan ha en kombination av dessa egenskaper i sin personlighet eller utesluter de varandra?

Otrevlig låter inte som en neutral bedömning. Men kanske kärv - konsekvent - trygg (t ex Hans Blix, Barack Obama, Dag Hammarskjöld)
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 30 apr 2015 12:10

Pilatus

Trygg är väl inte heller ett neutralt ord ur moralisk vinkel?

Å andra sidan, otrevlig kanske endast behöver betyda just att man inte är uttryckligt trevlig och trygg kanske endast behöver betyda att man är tydlig.

Om ni fick välja mellan att vara konsekvent eller trygg, vad hade ni valt?

reflex

Inläggav reflex » 30 apr 2015 12:42

klorofyll skrev:Pilatus

Trygg är väl inte heller ett neutralt ord ur moralisk vinkel?

Å andra sidan, otrevlig kanske endast behöver betyda just att man inte är uttryckligt trevlig och trygg kanske endast behöver betyda att man är tydlig.

Om ni fick välja mellan att vara konsekvent eller trygg, vad hade ni valt?

Huvudsaken att jag inte är impotent, insolvent och inkontinent :)
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 apr 2015 12:47

klorofyll skrev:Om ni fick välja mellan att vara konsekvent eller trygg, vad hade ni valt?

Trygghet innebär ofta att det finns en konsekvens i handlandet. En förutsättning för trygghet är att kunna förutse hur mitt beteende kan tänkas bli bemött. Att vara trygg handlar väl även om integritet, tillit, personliga resurser, klokhet och en viss fasthet. Att vara trygg är positivt, speciellt om man är illa ute.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 30 apr 2015 13:11

Pilatus skrev:Trygghet innebär ofta att det finns en konsekvens i handlandet. En förutsättning för trygghet är att kunna förutse hur mitt beteende kan tänkas bli bemött.

Skulle du kunna ge ett tydligt exempel på det? Alltså, varför någon person inger trygghet genom att göra vad?

Låt säga att man av nödvändighet måste agera inkonsekvent för att vara en trygghet för någon... överväg det!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 apr 2015 13:33

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Trygghet innebär ofta att det finns en konsekvens i handlandet. En förutsättning för trygghet är att kunna förutse hur mitt beteende kan tänkas bli bemött.

Skulle du kunna ge ett tydligt exempel på det? Alltså, varför någon person inger trygghet genom att göra vad?

Låt säga att man av nödvändighet måste agera inkonsekvent för att vara en trygghet för någon... överväg det!

Eftersom det är motsägande krävs i så fall att man har en god förklaring till varför man går emot sina egna principer. Så kan det vara av nödvändighet som du nämner. Ibland kan vi inte göra det vi skulle önska att vi kunde på grund av ekonomiska skäl, eller är förhindrade att göra av tidsskäl, att det kolliderar med något annat som är av större vikt. Till och med lagar kommer ibland i konflikt med varann. Det är riskabelt och kan urholka förtroendet för lagstiftarna.
Moderator

Användarvisningsbild
Ben

Inläggav Ben » 30 apr 2015 13:36

ghjghjghj

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 maj 2015 09:14

klorofyll skrev:

Trygghet är ju både något någon kan känna och något någon kan inge. Vad som får någon att känna sig trygg kan ju variera. Trygghet kan vissa känna i rutiner. Men visst kan en entrepenörstyp erbjuda trygghet genom att tänka irreguljärt och skapa arbetstillfällen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

klorofyll

Inläggav klorofyll » 02 maj 2015 13:44

Anders skrev:
klorofyll skrev:

Trygghet är ju både något någon kan känna och något någon kan inge. Vad som får någon att känna sig trygg kan ju variera. Trygghet kan vissa känna i rutiner. Men visst kan en entrepenörstyp erbjuda trygghet genom att tänka irreguljärt och skapa arbetstillfällen.

Men det kan ju vara något negativt som händer konsekvent, blir det negativa mindre negativt av att det händer rutinmässigt?

Anne

Inläggav Anne » 02 maj 2015 18:40

klorofyll skrev:Finns det någon logik i rubrikens följd?

Uppriktig men inte illasinnad kanske.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 03 maj 2015 13:51

lynx skrev:
klorofyll skrev:Finns det någon logik i rubrikens följd?

Uppriktig men inte illasinnad kanske.

Vad menar du? Jag förstår inte logiken i rubriken.

Om man söker efter en trygg person så kanske man ska leta efter någon som saknar de andra två egenskaperna, d.v.s. en person som har motsatserna till de andra egenskaperna. Motsatsen till konsekvent är kanske inkonsekvent och motsatsen till otrevlig kanske är behaglig. Så om man vill träffa en trygg person, varför inte leta efter någon som är behaglig samt inkonsekvent?

Bara för att förstå vad det är vi letar efter, egentligen.

Anne

Inläggav Anne » 03 maj 2015 14:11

Ja... :) Nu vet ju jag faktiskt inte vad du letar efter, Klorofyll. Känner inte dig tillräckligt bra för det. Vad jag menar är att uppriktighet innebär trygghet för mig. Helt fundamentalt för trygghet för mig. Uppriktighet är dessvärre inte så behaglig alla gånger. Den kan vara rejält otrevlig. Men förljugenhet och tillgjordhet gör inte mig trygg iallafall - tvärtom...---... även om det förstås vore skönt om allt var jättetoppen med allt och så där hela tiden och alltid. Men det är ju inte det. Så jag föredrar alltså uppriktigheten även om den inte alltid är av honung men när den är av honung så är det ju riktig honung...

Kommer du ihåg suchanother? Ja, jösses - han kan vara väldigt otrevlig han, men han gör ju inte det för att vara elak! Blev extremt upprörd när han portades härifrån och är det någon som har sett till att han har blivit det igen vill jag gärna snacka med vederbörande. Och such har kallat mig en stor jäkla skit också, hmmm, tror det var i Israel Palestina problematiken. Such?

Återgå till "Tankar och känslor"