Verkligt/overkligt?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Joahn

Verkligt/overkligt?

Inläggav Joahn » 15 aug 2005 22:41

Jag hade nyss en ganska läskig upplevelse.

Jag satt och läste i min drömdagbok, och kom plötsligt att tänka på en sak som hänt tidigare idag: ett mejl som jag hade väntat på, som slutligen hade kommit. Och då, när jag satt där och kom att tänka på det, så kunde jag helt plötsligt inte avgöra om det faktiskt hade hänt eller om det bara hade varit en dröm! Jag fick helt enkelt gå och slå på datorn igen och kolla om mejlet verkligen någonsin hade blivit skrivet. Och det hade det. :)

En liknande sak hände mig för några månader sedan, och den gången var jag nästan helt säker på att det bara hade varit en dröm innan det faktiskt visade sig vara sant. Därför kände jag mig den här gången aningen mer säker på att det som hänt hade hänt, helt enkelt för det hade varit sant förra gången.

Att jag just denna gången satt och tittade i min drömdagbok hade troligen inte med saken att göra, men jag vet inte. Förra gången det hände gjorde jag något helt annat.

Detta får mig emellertid att undra över vissa frågor: Vad är verkligt och vad är overkligt? Och är det egentligen någon väsentlig skillnad mellan "verkligheten" och en "dröm", förutom att verkligheten går att återvända till, och är aningen mer bestående?

När vi drömmer så befinner vi oss på en såpass låg medvetandenivå att vi inte genomskådar drömmen. Men så finns det också klardrömmar, eller "lucid dreams", som kännetecknas av att drömmaren blir medveten om att h*n drömmer. Ingen dröm varar för evigt - efter ett tag så "vaknar" vi. Eller? Gör vi verkligen det? Tänk om det som kallas "verkliga" livet också bara är en dröm? Och när vi dör så kanske vi "vaknar" ur den, fast vi i själva verket bara befinner oss i ytterligare en dröm. I sådana fall skulle det också vara möjligt att i detta livet bli såpass självmedveten att man upptäckte att "Vänta nu... det här är ju en dröm! Hela mitt liv är en dröm!"

Ja, det var väl vad jag hade att säga... kommentarer uppskattas. Och är det någon som har upplevt samma sak, att inte kunna skilja på dröm och verklighet?

Hymer

Re: Verkligt/overkligt?

Inläggav Hymer » 16 aug 2005 11:57

Jag tror inte att jag har haft speciella svårigheter med att skilja mellan dröm och verklighet, däremot mellan medvetande och omedvetande när jag försökt ha klardrömmar. Jag drömde då ofta att jag var medveten, fastän jag efter uppvaknandet inte tyckte att jag hade varit det. Ibland upplevde jag definitivt att jag var medveten under drömmarna och tyckte även efteråt att jag varit det. Jag undrar hur vi i en klardröm egentligen kan vara säkra på att vi är medvetna, förutom känslan av medvetande? Hur kan vi vara säkra på att vi är medvetna när vi är vakna? Det vore intressant att ha ett säkert "test" för detta.

Du beskriver även sanndrömmar. Jag tycker ofta att man har känslan av att ha drömt något som inträffar i verkligheten, men jag brukar nästan alltid avfärda det eftersom minnet är suddigt och man inte riktigt är säker på när man drömt vad. Någon gång har det dock hänt att minnet av en dröm varit så tydligt, speciellt detaljerna, att jag blivit övertygad om att det varit en "sanndröm". I ett sådant fall får man förstås begära flera konkreta detaljer så att det känns tillräckligt osannolikt att situationen i verkligheten sammanfaller med situationen i drömmen av en ren slump, men gränsdragningen (och övertygelsen) blir förstås subjektiv. Hur skulle ni som är inbitna skeptiker förklara upplevelsen/inbillningen av en sanndröm?

A friend of ours

Inläggav A friend of ours » 16 aug 2005 13:13

Vi kan förståss aldrig veta huruvida den "verklighet" vi återväder till efter en dröm, de facto, är verklig eller om det är ytterligare en dröm. Beständig kan vi inte heller säga att den är - någon kan ju ha manipulerat vårt minne av den.

Själv har jag, under psykoser, upplevt att jag levt en dröm och, mer eller mindre, handlat därefter.

I retrospekt så har det ingen egentlig betydelse, annat än för tolkningen av händelsen, huruvida våra minnen av en händelse är upplevda på "riktigt" eller bara drömda. För våra minnesbanker är det ändå bara minnesfragment.

Joahn

Inläggav Joahn » 16 aug 2005 17:32

Hymer skrev:Du beskriver även sanndrömmar.

Gör jag? Nä, det har du nog drömt. :wink: Men skämt åsido så var det inte sanndrömmar jag beskrev. Det som hände mig var inte att jag drömde en dröm som sedan inträffade i verkligheten, utan att en sak hände som jag sedan när jag mindes den inte kunde avgöra om den varit dröm eller verklighet.

Jon Hallqvist skrev:...upplevt att jag levt en dröm och, mer eller mindre, handlat därefter.

Handlat hur då? Försökt flyga?

Användarvisningsbild
Druiden
Kontakt:

Inläggav Druiden » 16 aug 2005 22:04

Liknande har hänt mig. Åt båda håll. Dvs jag har också drömt saker som jag sedan trott verkligen ha hänt.

Då jag också ägnat mig åt klardrömmande och lagt mycket tid på mitt förhållande till mina drömmar kanske vi kan se en trend där. Jag skulle tro att vi blir mer benägna åt att ifrågasätta verklighet kontra dröm osv. Det har hänt vid ett par tillfällen att jag inte kunnat vakna ur drömmen på kommando och det jag drömde föreföll då mer verkligt än verkligheten.

Jag har även drömt sanndrömmar. Det intressanta med dem var att jag vid varje uppvaknande tänkte "det där var ingen vanlig dröm" och att den senare visat sig ha berättat någonting jag omöjligt kunnat veta i förväg. Hade det inte varit så att jag på så vis förebådat att en sanning skulle visa sig så hade jag förmodligen, skeptisk som jag är, beskyllt det för att vara märkliga och osannolika sammanträffanden.

Den största frågan jag har angående drömmar är dock. Varför drömmer vi? Vad har drömmandet för funktion? Det sägs ju att alla varelser med en hjärna drömmer.

För övrigt har liknande diskussioner ägt rum här på forumet tidigare. Borde gå att hitta genom sökning eller dylikt.
Att jag tycks befinna mig här bevisar absolut ingenting

A friend of ours

Inläggav A friend of ours » 17 aug 2005 12:56

Jon Hallqvist skrev:...upplevt att jag levt en dröm och, mer eller mindre, handlat därefter.

Handlat hur då? Försökt flyga?[/quote]

Nej flyga försökte jag aldrig, det var inte direkt någon "dröm" som jag kontrollerade. Det var mer panikartad mardröm det rörde sig om - inte alla gånger emellertid.

Återgå till "Tankar och känslor"