Jag satt och läste i min drömdagbok, och kom plötsligt att tänka på en sak som hänt tidigare idag: ett mejl som jag hade väntat på, som slutligen hade kommit. Och då, när jag satt där och kom att tänka på det, så kunde jag helt plötsligt inte avgöra om det faktiskt hade hänt eller om det bara hade varit en dröm! Jag fick helt enkelt gå och slå på datorn igen och kolla om mejlet verkligen någonsin hade blivit skrivet. Och det hade det.
En liknande sak hände mig för några månader sedan, och den gången var jag nästan helt säker på att det bara hade varit en dröm innan det faktiskt visade sig vara sant. Därför kände jag mig den här gången aningen mer säker på att det som hänt hade hänt, helt enkelt för det hade varit sant förra gången.
Att jag just denna gången satt och tittade i min drömdagbok hade troligen inte med saken att göra, men jag vet inte. Förra gången det hände gjorde jag något helt annat.
Detta får mig emellertid att undra över vissa frågor: Vad är verkligt och vad är overkligt? Och är det egentligen någon väsentlig skillnad mellan "verkligheten" och en "dröm", förutom att verkligheten går att återvända till, och är aningen mer bestående?
När vi drömmer så befinner vi oss på en såpass låg medvetandenivå att vi inte genomskådar drömmen. Men så finns det också klardrömmar, eller "lucid dreams", som kännetecknas av att drömmaren blir medveten om att h*n drömmer. Ingen dröm varar för evigt - efter ett tag så "vaknar" vi. Eller? Gör vi verkligen det? Tänk om det som kallas "verkliga" livet också bara är en dröm? Och när vi dör så kanske vi "vaknar" ur den, fast vi i själva verket bara befinner oss i ytterligare en dröm. I sådana fall skulle det också vara möjligt att i detta livet bli såpass självmedveten att man upptäckte att "Vänta nu... det här är ju en dröm! Hela mitt liv är en dröm!"
Ja, det var väl vad jag hade att säga... kommentarer uppskattas. Och är det någon som har upplevt samma sak, att inte kunna skilja på dröm och verklighet?