Om träden/skogen

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne

Om träden/skogen

Inläggav Anne » 04 okt 2025 15:38

Jag vet inte om någon här är direkt intresserad av detta, men hoppas kan man ju. Visste inte riktigt var jag skulle posta det, så det fick bli här. Jag intresserad av detta ur en naturvetenskaplig, andlig, psykologisk, miljömässig och eventuellt samhällelig/politisk vy. Träden kommunicerar och hjälper varann. Och hur skulle människor kunna leva utan träd (skräckexempel Påskön)? Har vi något att lära av skogen?

https://youtu.be/NOFPqbvD-vE?si=sTQgH_KKGjno-dOz

Vega

Re: Om träden/skogen

Inläggav Vega » 04 okt 2025 15:52

Anne skrev:Jag vet inte om någon här är direkt intresserad av detta, men hoppas kan man ju. Visste inte riktigt var jag skulle posta det, så det fick bli här. Jag intresserad av detta ur en naturvetenskaplig, andlig, psykologisk, miljömässig och eventuellt samhällelig/politisk vy. Träden kommunicerar och hjälper varann. Och hur skulle människor kunna leva utan träd (skräckexempel Påskön)? Har vi något att lära av skogen?

Lära av skogen? Själv växte jag upp i skogen. Skogen har tusen ögon.
Jag tror inte att växter har ett medvetande.. Många (de flesta?) menar att mänskligt liv och växter har samma ursprung. Jag förstår det inte. Men samtidigt så är det en ganska tunn gräns mellan djurliv och växtliv, kanske finns det ingen gräns..

Anne

Inläggav Anne » 04 okt 2025 16:52

Vilken sorts skog var det, Vega? Vad menar du med "tusen ögon"? Jag var ju tvungen att fråga nån vad det här är som används i nedanstående video. Fick svaret att det är nog en multimeter. Frågade var man får tag i en sån. Fick svaret att Clas Ohlson har nog det :shock: Stämmer det?

https://youtu.be/VMvSAjkQg9I?si=Pjh7sm8KlQzCGcx3

Vega

Inläggav Vega » 04 okt 2025 19:37

Anne skrev:Vilken sorts skog var det, Vega? Vad menar du med "tusen ögon"? Jag var ju tvungen att fråga nån vad det här är som används i nedanstående video. Fick svaret att det är nog en multimeter. Frågade var man får tag i en sån. Fick svaret att Clas Ohlson har nog det :shock: Stämmer det?

https://youtu.be/VMvSAjkQg9I?si=Pjh7sm8KlQzCGcx3

Lövskog, tall, gran. Vad jag menar, jag menar väl att djuren ser en när man är i skogen, de håller koll. Alltså om man börjar tala om att träd kommunicerar, så tänker jag, varför underskattar man djuren?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 okt 2025 22:52

Allt levande har någon form av medvetande. Det behövs inte ett människoliknande nervsystem för det. Människan är det högmodiga djuret som sätter sig själv som "skapelsens krona" med rätt att göra vad hon vill med djur, växter och natur, inte minst motiverad till detta genom traditionell religion som kristendom, som sätter människan högst, hon ger namn åt djuren och skall förvalta jorden. Kristendomen blev med tiden också hjälpgumma åt kapitalismen. Tänk på framgångsteoligin i USA! Ganska långt ifrån luffaren Jesu liv och lära, han som umgicks med horor och utstötta.

Träd kommunicerar och stöttar varandra. De lever längre och långsammare än vi. För att komma nära dem måste man vara mindre stirrig. Lugna ner sig. När jag är ensam ute i naturen på cykelturer brukar jag sätta mig ner och göra ingenting, sitter bara stilla. Efter ett tag i stillhet kommer allt närmare på något sätt, ljud, ljus, träd, djur.

Träd och rinnande vatten skänker frid i sinnet.

Jag har ej kollat länkarna men har sett ett program på Kunskapskanalen med en engelsk skådespelare, Judy Dench, tror jag det var som berättade om träd och sin relation till dem.

Havet på vår och höst tycker jag också mycket om, böljornas puls.

Jag brukar tänka att medelvärdet för alla böljor som går fram och tillbaka mot land per minut världen över motsvarar medelvärdet av mänsklighetens hjärtslag per minut. Jag vet inte om det är så men jag gillar att tänka den tanken.

Hjärnan är en relästation för medvetandet och inte en biologisk maskin som tillverkar medvetandet. Samma sak med hjärtat.

Medvetandet finns i hela organismen och gör den levande. Det sitter inte bara upp i huvudet. Det finns dessutom utanför kroppen i vår aura.

Hahaha. Nu får jag alla ateistiska materialister på mig!

Men det som gäller mitt medvetande och vad som finns i det har jag förstahandskoll på. Det kan finnas helt andra synsätt övertygelser i era.

Vill någon ha bevis för det jag påstår får ni försöka hitta det själva eller låta bli. Det finns AI och Google att fråga.

Vet ni förresten vad skillnaden mellan AI och vårt medvetande är? Det är handlar inte om vad AI och vi förmår prestera utan om något annat. AI kan fejka det mesta. Det klarar turingtest bättre än människan. Det har intelligens och kan fejka känslor. Inte alla människor kan det.

Jag återkommer kanske med tankar om AI. Eller inte.

Förlåt att jag babblat på. Men jag mår lite bättre nu efter operationen och känner mig lite glad och lycklig.

Jag var helt väck efter den efter mina utomkroppsliga upplevelser under operationen vilka jag har nåt slags dimmiga minnen av. Eller inte.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 05 okt 2025 18:02

Livet är skumt. Att var och varannan kan påstå att växter har ett medvetande. Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig. Men jag är inte långt ifrån, om man säger så, jag kanske har tagit ett steg längre..

xion

Inläggav xion » 06 okt 2025 08:21

Anne skrev:Jag vet inte om någon här är direkt intresserad av detta, men hoppas kan man ju. Visste inte riktigt var jag skulle posta det, så det fick bli här. Jag intresserad av detta ur en naturvetenskaplig, andlig, psykologisk, miljömässig och eventuellt samhällelig/politisk vy. Träden kommunicerar och hjälper varann. Och hur skulle människor kunna leva utan träd (skräckexempel Påskön)? Har vi något att lära av skogen?

Massor. Jag bor ju mitt i skogen och den omsluter mig på fem sidor. Dessutom bidrar skogen med mycket som jag behöver; Värme, bär och svamp, lugn, skugga, motion, slöjdvirke,

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 08 okt 2025 06:23

Man kan gå vilse i den, även om det känns tryggare nuförtiden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 08 okt 2025 12:10

Misshandeln av skogen har alltid plågat mig, den bristande respekten, oaktsamheten.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 08 okt 2025 13:30

Frasen ”intressen skogspromenader…” var vanligt förekommande i kontaktannonser förr, lät alltid som påhittat i brist på annat kan jag tänka.
Inte ofta jag är i skogen, asfaltbarn som jag är, men var faktiskt i svampskogen förra hösten ditsläpad av en enstuasistisk syrra. Enda svampen jag vågar plocka är kantarell, läste en gång att röd flugsvamp normalt inte är dödlig utan ger ett LSD-liknande rus.
Men rogivande var det, inte konstigt att vistelse i skogen och trädgårdsarbete används som terapi i några terapier mot psykisk ohälsa.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 okt 2025 15:11

Jag gillar havet och öppna lanskap mer och att kunna se till horisonten. Skogen är bäst på våren. Då åker vi på vitsippssafari innan mygg och andra insekter dykt upp.
Algotezza aka Algotezza

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 08 okt 2025 15:30

Gillar bäst hösten när allt lugnar ner sig.
Finns ingen bättre dag än en höstdag med solklart himmel och vindstilla och 15 grader. Det luktar höst. Fick rätta till här skrev först "häst".
Ja, alla har vi väl våra favoritårstider. Värsta månader är väl februari-mars då allt är grått.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 okt 2025 18:36

hakkapeliitta skrev:Gillar bäst hösten när allt lugnar ner sig.
Finns ingen bättre dag än en höstdag med solklart himmel och vindstilla och 15 grader. Det luktar höst. Fick rätta till här skrev först "häst".
Ja, alla har vi väl våra favoritårstider. Värsta månader är väl februari-mars då allt är grått.

Sen vår och tidig höst gillar jag.
Algotezza aka Algotezza

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 08 okt 2025 19:41

hakkapeliitta skrev:Gillar bäst hösten när allt lugnar ner sig.

September och oktober kan vara riktigt fina med klar luft och höstfärger. Doften av höst känner jag igen som den bittra lite söta doften av vissnande löv.

Men februari-mars, det är ju då ljuset börjar komma tillbaka, luften blir torrare dagarna längre och ingenting är ännu passerat. För min del vedhuggartid.

Vega

Inläggav Vega » 09 okt 2025 04:07

Jag gillar oktober-februari bäst. Mörkret och kylan. Det känns diskret och lyxigt. Vår och sommar väcker minnen och vädret känns patetiskt. Men jag kan inte säga att jag tänker så mycket på vädret.

En annan sak, jag klagar aldrig på vädret. Om det är något som man inte vill göra pga vädret så får man betala priset.

Soluppgång över taken. Motiv från Stockholm, målad 1903. Eugène Jansson.

Återgå till "Tankar och känslor"