Jag är konstnär med internationell utställningerfarenhet. Driver ett eget Internet galleri med mellan 600-800 besökare ifrån ca 80 länder varje dygn. Jag har försökt att ställa ut på Svenska gallerier, eftersom jag får epost varje vecka som efterfrågar min konst ute i landet. Men Svenska gallerier är inte intresserade av mig som konstnär, eftersom jag är självlärd och har en konstvision som tydligen (enligt gallerierna) inte är gångbar i Sverige!? Har du ingen "utbildning" till konstnär är du inte legitimerad. Men har du en legitim utbildning, kan du skapa och ställa ut vad som helst... Oftast konst som den vanliga betraktaren inte förstår!
Varför är den Svenska gallerivärlden inte öppen mot vanliga människor. Det är trots allt en ytterst liten bråkdel av befolkningen som kan räknas till konstetablisemanget.
Michael
Konstnär utan utbildning och Svenska meriter, men med ett stort folkligt stöd...
Email: michael@djupet.com
Vad är det för fel på Svenska gallerier?
Moderator: Moderatorgruppen
galleridjupet skrev:Varför är den Svenska gallerivärlden inte öppen mot vanliga människor.
Jag tror inte det går att generalisera så. Vad som för tillfället är aktuellt varierar. Ofta, alldeles oberoende av konstriktning och stil, kan man uttala sig om det konstnärliga uttrycket. Ibland stämmer det inte med vad något dominerande galleri anser, det finns en kommersiell sida inom modern konst som kan vrida på och deformera vår uppfattning om vad som är god konst. Det finns miljontals grafiska blad som prånglats ut till höga priser för att de är signerade Joan Miró eller Marc Chagall. Jag anser att det är modern hötorgskonst.
Gallerier är dock överlag intresserade av hyggligt bra konst som de kan sälja. Man kan fråga om man får ställa en tavla i galleriet för att undersöka intresset. Ibland finns det ett intresse, men man kan ändå inte sälja. Det är inte så enkelt, halva konsten är att sälja det man gör.
Moderator
- Johan Ågren
- Administratör
I det här fallet beror det på att "folkligt stöd" inte säger så mycket. Går vi in på Michael sida så ser vi ganska fattiga uttryck, och bilder som inte skulle räcka till ens för att komma in på en förberedande utbildning. Sedan kan man tala om att man är före sin tid och visionär, men det låter mest som en farsvarsmekanism. Det är därför utbildningar och akademier är bra ändå. Sedan finns det autodidakter som av någon anledning inte vill göra en utbildning, och även människor som är så bra så att de inte kan klassificeras och faller utanför alla strukturer, och som upptäcks i framtiden. Men de är inte många.
- freddemalte
Om det är ett seriöst och något sånär välskött galleri så ligger det hårt arbete samt mycket tid och pengar bakom detta och då är det självklart viktigt för galleristen att få konstnärer med en hög kvalitet och kunskapsnivå samt med en potential att både locka till sig många betraktare och även köpare av konsten. Om det är så att ingen vill hänga ut din konst är det rimligt att anta att den inte håller den kvalitet som ett galleri kräver eller önskar. Samma villkor gäller för andra konstformer så som t ex skådespeleri, musik, författarskap eller för den delen den övriga arbetsmarknaden etc.
Hälsar Fredrik
Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
- Johan Ågren
- Administratör
sedan kan också något vara bra även om det inte går att sälja. Oftast är det så. Det som är säljbart är den typ av konst som redan etablerat sig och blivit norm. Det råder en eftersläpning. Konstinstutitioner (statens konstråd och de som ansvarar för kommunernas konstinköp) har dock en högre kompetens och kan ligga i framkant. Sedan är det tveksamt om mycket av den konst som görs idag någonsin kommer att hamna på väggen hemma i någons lägenhet. De dekorativa (klassiska estetiska) aspekterna är inte alltid gällande. De tankeväckande aspekterna blir allt vanligare. Konsten fyller allt mindre funktionen att bli inredningsattribut, men det är fortfarande där den största kommersiella aspekten ligger. Ett verk ska både presentera en intressant process samt vara placerbart utifrån traditionella kriterier.
Återgå till "Tankar och känslor"