Meditation, hur gör ni?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Rafael

Meditation, hur gör ni?

Inläggav Rafael » 08 nov 2006 16:33

Har hållit på med det lite nu ett tag, men jag känner mig osäker på huruvida jag "gör rätt", om jag kunde göra det eller det bättre osv. Att gå en kurs el dyl. blir väl för eller senare oundvikligt, men innan dess, är det nåra av er mediterare som vill beskriva hur ni brukar göra. Jag är tyvärr tvungen att sitta på en stol då jag inte är vig nog att sitta i lotusställning.
Jag började med vanlig stillhetsmeditation, men har mer och mer sneglat på mindfulness, som verkar mer givande i längden.

Tacksam för lite tips o tricks =)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Meditation, hur gör ni?

Inläggav Algotezza » 08 nov 2006 16:46

Rafael skrev:Har hållit på med det lite nu ett tag, men jag känner mig osäker på huruvida jag "gör rätt", om jag kunde göra det eller det bättre osv. Att gå en kurs el dyl. blir väl för eller senare oundvikligt, men innan dess, är det nåra av er mediterare som vill beskriva hur ni brukar göra. Jag är tyvärr tvungen att sitta på en stol då jag inte är vig nog att sitta i lotusställning.
Jag började med vanlig stillhetsmeditation, men har mer och mer sneglat på mindfulness, som verkar mer givande i längden.

Tacksam för lite tips o tricks =)

Jag har gett 75:- för ett TM-mantra. 1967. Håller än att rensa sinnet med.

Själv kan jag när jag vill släppa tankarna och rusa upp i ordlösheten (en stund) eller låta tankarna härja fritt utan medveten styrning. Till slut lägger de sig.

Pröva med AUM som mantra, upprepa det med in- och utandningen.

A
Algotezza aka Algotezza

Katana

Re: Meditation, hur gör ni?

Inläggav Katana » 08 nov 2006 19:59

Det går ut på att släppa tankarna, vilket man kan göra på flera vis. Vad funkar på dig ?
Finns inget rätt eller fel bara ngt. som funkar eller inte.

Tor

Inläggav Tor » 01 dec 2006 11:37

Meditation behöver inte vara svårt eller avancerat. Det finns så pass många olika meditationssätt som ska vara bra på olika sätt och för olika saker.

Jag kör själv en väldigt enkel variant (eftersom jag inte har lärt mig de svårare!) som fungerar utmärkt för mig.

DEn variant jag gör handlar mer om andningen än ställningen du sitter i.
Sätt dig lättast i skräddarställning eller på knäna (men sätt isåfall knäna och fötterna på ngt mjukt, annars blir det stor tyngd på dem och det kan bidra till bristande koncentration), det är viktigt att ryggen är rak.
Sen är det bara andningen som saknas.

Det finns vad jag vet flera olika teorier om hur man ska andas men den modell jag kör ser ut så här:
1. andas in under en bestämd tid genom näsan (se till att du andas in djupt och i en takt som passar dig utan att det känns obehagligt)
2. håll andan lika lång stund som du andades in
3. andas ut genom munnen (fortfarande samma tid och töm lungerna på luft)
4. håll andan igen (samma tid fortfarande)
5. börja om från början

Tänk på att det är viktigare att koppla av än att hålla exakt samma tid under andningarna så de behöver inte va exakt lika lång tid varje gång.

Denna meditation räcker långt för mig när jag behöver koppla av eller om jag har psykiska blastningar av olika slag.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 dec 2006 14:29

Andas med magen är ett tips. Det är inte bröstet som skall höja sig.

Fö är tunnelbana och bussar bra säten för meditation, inte kanske för att nå den stillhet du söker, men väl för att öva ditt sina att finna det.
Kanske har med min längd att göra men jag finner sätena väldigt bra anpassade, om man bara vågar sitta rak i ryggen och torna över andra.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Lundan

Inläggav Lundan » 01 dec 2006 17:02

[quote]

Användarvisningsbild
sethny
Kontakt:

Inläggav sethny » 01 dec 2006 17:14

Jag brukar lägga mig i soffan sätta på mig hörlurarna med oliver shanti and friends, brukar  tänka lite på hur min drömvärld skulle se ut , sedan driver jag bara iväg och myser  :D
Okunskapen är min lärare , Smärtan är min vän.

Lundan

Inläggav Lundan » 01 dec 2006 20:56

[quote]

Rafael

Inläggav Rafael » 01 dec 2006 22:12

Det där med rak rygg, vad menas med det? SKa man vara så pass rak att det kräver koncentrerad spänd muskel eller räcker det med att inte säcka alltför mycket?

Mitt "mål" med meditationen är väl att känna stillhet, få en förbättrad koncentrationsförmåga, bättre insikt i mig själv.

Därför mindfulness verkar lovande, men jag känner mig inge vidare på det än så länge. Stillhetsmeditation är lättare, men verkar inte lika lovande.

Katana

Inläggav Katana » 01 dec 2006 22:19

För det första slutar man undra hur man gör.

Lundan

Inläggav Lundan » 01 dec 2006 23:16

[quote]

Tor

Inläggav Tor » 02 dec 2006 01:54

Jag kan ibland tycka det är jobbigt att stänga av omgivningen för att få det lugn jag behöver för att få ut något av min meditation.

En sak jag brukar göra precis i början av meditationen för att stänga av omvärlden så att den inte stör lika mycket är att blunda och "försöka leta efter den svarta pricken".

Med det menar jag att när man stäcker ögonen så blir det alltid kvar bilder från omgivningen man kollade på innan man blundar. Genom hålla ögonen stängda och leta efter den "prick" som är svartast koncentrerar man sig på det istället för omvärlden (funkar även när man ska sova för mig).

Däremot säger jag inte att man ska koncentrera sig för länge på detta eftersom då blir ju inte sinnet "rent" eller tomt.

Återgå till "Tankar och känslor"