hypokondriker

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
fredde

hypokondriker

Inläggav fredde » 07 mar 2007 21:15

vet inte om det är rätt forum att ta upp en sån här fråga, men
iaf, jag har några konstiga perioder i mitt liv som dyker upp ibland då jag känner mig konstant rädd och är orolig för att tex få en sjukdom.
som cancer tex, eller någon annan som en muskelsjukdom och att bli helt pralyserad.
minsta lilla sak jag hittar på kroppen leder mig in på de här tankarna.
och det leder till att jag kan känna att ens liv är hopplöst, jag är inte rädd för döden, utan för den tid det kan ta o dö på.

det går ibland så långt att jag sitter och förbereder mig för vad jag ska göra ifall nåt sånt skulle hända, tex att hitta information om olika dödskliniker osv.

det är otroligt jobbigt att vara så här, det stoppar hela ens liv, kan inte plugga eller ens sova ibland.

svara på den här frågan om du jobbar med sjukdomar eller har kunskap om ämnet:

kan det finnas variationer i muskler eller vävnader i ens kropp, tex att man har en aningen hårdare ytan på vänster lår än den högra.

(läste genom mitt inlägg nu och ser att den låter lite små rolig, kanske för vissa som inte gått genom samma sak själva, i så fall vars¨god och skratta så mycket du vill)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 07 mar 2007 21:44

Chill!! Då ska du veta jag. Har hostat slem i tre månader nu. Fick i förrgår stickningar i bröstet, vid varje andetag (hänger kvar ännu), som nu utvecklats till utslag på ena sidan av bröstkorgen, under armen, runt till ryggen. Jag ser en liten rosa pelikanformad flaska med badskum på badkarskanaten, och misstänker den spefulle djäveln! Ont i hela kroppen, tror jag dekomposteras levande. Brukar inte noja i onödan, men nu är jag nästan rädd! Kom igen Gud, bättre kan du, SKRÄM MIG!!

Sartre

Inläggav Sartre » 08 mar 2007 00:25

Avantgardet skrev:Chill!! Då ska du veta jag. Har hostat slem i tre månader nu. Fick i förrgår stickningar i bröstet, vid varje andetag (hänger kvar ännu), som nu utvecklats till utslag på ena sidan av bröstkorgen, under armen, runt till ryggen. Jag ser en liten rosa pelikanformad flaska med badskum på badkarskanaten, och misstänker den spefulle djäveln! Ont i hela kroppen, tror jag dekomposteras levande. Brukar inte noja i onödan, men nu är jag nästan rädd! Kom igen Gud, bättre kan du, SKRÄM MIG!!

driver du? annars kanske du borde söka upp en läkare! min kompis fick små röda utslag på armen när hon var i London i julas, jag skrattade och sa att det förmodligen var sänglöss som hade gnagt på henne på hotellet, men enligt läkaren var det pga av kylan! säger ju att det är livsfarligt att bo där uppe i norrland! hon fick hålla på att kleta och smeta men krämer i två veckor…
beror ditt hostande möjligtvis på att du är en kedjerökare? i så fall kanske det är dags att sluta?

fredde skrev:kan det finnas variationer i muskler eller vävnader i ens kropp, tex att man har en aningen hårdare ytan på vänster lår än den högra.

lugn! det är ingenting! visserligen är jag inte läkare, men min syster är…ska jag fråga henne så att du blir lugnare? du kanske bara har ansträngt vänster lårmuskel mer och blivit lite spänd…se till att få en massage, ska du se att det går över.

själv har jag bara noja tre månader om året – juni, juli, augusti… då hänger jag bara på stranden hela dagarna och är livrädd för att få hudcancer.

Användarvisningsbild
fredde

Inläggav fredde » 08 mar 2007 01:03

fredde skrev:kan det finnas variationer i muskler eller vävnader i ens kropp, tex att man har en aningen hårdare ytan på vänster lår än den högra.

lugn! det är ingenting! visserligen är jag inte läkare, men min syster är…ska jag fråga henne så att du blir lugnare? du kanske bara har ansträngt vänster lårmuskel mer och blivit lite spänd…se till att få en massage, ska du se att det går över.

själv har jag bara noja tre månader om året – juni, juli, augusti… då hänger jag bara på stranden hela dagarna och är livrädd för att få hudcancer.

såg att jag skrev fel, men det är på vet inte vad det kallas, sittmuskeln på högra sidan där jag känner att det är lite hårdare, än den vänstra sidan.

vore schysst om du kunde fråga, så jag kan slippa oroa mig och koncentrera mig på andra saker.vet inte om ålder spelar någon roll men jag är 27. tack :lol:

A

Inläggav A » 08 mar 2007 02:22

Okej, jag gör ett försök att leka psykolog.

Kanske din hypokondri är ett sätt att celebrera livet? Att du skrämmer upp dig själv med en massa "farliga föreställningar" för att sedan förgylla dig med själv med sanningen om att det inte alls är något fel på dig och att allt är ok. Är det inte en skön känsla?

Stämmer detta?  :D

Användarvisningsbild
fredde

Inläggav fredde » 08 mar 2007 14:56

A skrev:Okej, jag gör ett försök att leka psykolog.

Kanske din hypokondri är ett sätt att celebrera livet? Att du skrämmer upp dig själv med en massa "farliga föreställningar" för att sedan förgylla dig med själv med sanningen om att det inte alls är något fel på dig och att allt är ok. Är det inte en skön känsla?

Stämmer detta?  :D

jo när det händer att jag tror att inget är fel och att jag är frisk, så känner jag mig lycklig och ser ljust på framtiden.

men det varar inte så länge. har en ny regel.
jag ska sluta kolla och kontrollera min kropp så ofta.

Varney

Inläggav Varney » 08 mar 2007 16:22

det enda som brukar funka är att fokusera på något annat (obs, det ska ske utan att man medvetet försöker ofokusera hypokondrin... ganska svårt på order...nästan bara att invänta att en ny hysteri drabbar en och hoppas att den är mindre beklämmande.)

Rafael

Inläggav Rafael » 08 mar 2007 16:23

Din hypokondri är ett sätt att bevara en neuros; en försvarsmekanism. Du kanske helt enkelt inte vill erkänna att du är rädd för att dö, men det kan vara betydligt mer komplicerat. Har själv varit hypokondriker.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 mar 2007 20:39

Sartre skrev:
Avantgardet skrev:Chill!! Då ska du veta jag. Har hostat slem i tre månader nu. Fick i förrgår stickningar i bröstet, vid varje andetag (hänger kvar ännu), som nu utvecklats till utslag på ena sidan av bröstkorgen, under armen, runt till ryggen. Jag ser en liten rosa pelikanformad flaska med badskum på badkarskanaten, och misstänker den spefulle djäveln! Ont i hela kroppen, tror jag dekomposteras levande. Brukar inte noja i onödan, men nu är jag nästan rädd! Kom igen Gud, bättre kan du, SKRÄM MIG!!

driver du? annars kanske du borde söka upp en läkare! min kompis fick små röda utslag på armen när hon var i London i julas, jag skrattade och sa att det förmodligen var sänglöss som hade gnagt på henne på hotellet, men enligt läkaren var det pga av kylan! säger ju att det är livsfarligt att bo där uppe i norrland! hon fick hålla på att kleta och smeta men krämer i två veckor…
beror ditt hostande möjligtvis på att du är en kedjerökare? i så fall kanske det är dags att sluta?

I rojk jö it na längre. No jär hä minscht tri maane sedda I schluute vä hä. Å it jär kjölda na å broj sä om. Hä få it wal änkält å levva, nålta ont nögges hä få tågga.

[Jag röker ju inte längre. Nog är det minst tre månader sen jag slutade med det. Och inte är kölden nåt att bry sig om. Det får inte bli enkelt att leva, lite ont måste det få ta.]

Faktiskt är min största rädsla att det skall bli för enkelt, känner man inget så är man ju rent definitionsmässigt redan död.

fredde: lugna ner dig, dör du så dör du, big deal! Den dagen kommer skall du se, du behöver inte oroa dig och stressa på den. Ta det piano, det hade alltid kunnat vara värre.

Användarvisningsbild
fredde

fortsättning,

Inläggav fredde » 08 mar 2007 21:21

okej nu när man ändå är inne på såna här frågor så vill jag veta vad man helst ska ha gjort el hunnit med innan man dör.

tänkte säga de tre viktigaste sakerna, men ni får själva bestämma antalet.

(tänk om man skulle ha haft en slags nedräknings ruta på kroppen som visade hur lång tid man har kvar. )) :?

Varney

Inläggav Varney » 08 mar 2007 21:46

älskat hatat och skrattat?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Re: fortsättning,

Inläggav Avantgardet » 08 mar 2007 21:48

fredde skrev:okej nu när man ändå är inne på såna här frågor så vill jag veta vad man helst ska ha gjort el hunnit med innan man dör.

Som jag ser det är det bättre att hinna med de saker man anser vara viktiga att hinna med än dem som man anser vara mindre viktiga att hinna med. Dock kan man ju inte på förhand säga vad man erhåller av att hinna med vare sig det ena eller andra, varför jag, bara på en höft sådär, satsar mina kort på att jag är nåt på spåren och kör på det.

fredde skrev:tänkte säga de tre viktigaste sakerna, men ni får själva bestämma antalet.

Tre...hmmm...är de viktigare än andra treor?

fredde skrev:(tänk om man skulle ha haft en slags nedräknings ruta på kroppen som visade hur lång tid man har kvar. )) :?

Har inte lärt mig den vanliga klockan än, måste du komplicera det för mig? :)

Sartre

Inläggav Sartre » 09 mar 2007 00:04

fredde skrev:vore schysst om du kunde fråga, så jag kan slippa oroa mig och koncentrera mig på andra saker.vet inte om ålder spelar någon roll men jag är 27. tack :lol:

fredde, min syster hälsar att det inte är ngn fara. du mår förmodligen så bra som en 27-åring ska göra! lägg nu din energi på ngt annat.

Sartre

Inläggav Sartre » 09 mar 2007 00:21

Avantgardet skrev:I rojk jö it na längre. No jär hä minscht tri maane sedda I schluute vä hä. Å it jär kjölda na å broj sä om. Hä få it wal änkält å levva, nålta ont nögges hä få tågga.

[Jag röker ju inte längre. Nog är det minst tre månader sen jag slutade med det. Och inte är kölden nåt att bry sig om. Det får inte bli enkelt att leva, lite ont måste det få ta.]

Faktiskt är min största rädsla att det skall bli för enkelt, känner man inget så är man ju rent definitionsmässigt redan död.

kul med norrländskan där! och tack för översättningen till svenska, hade nog inte fattat så mkt annars.
"nålta" tycker jag var ett riktigt gulligt ord, men det låter inte som "lite"...låter mer som "gnälla". tänk dig: ”sluta nålta!” passar ju perfekt. ordet kanske får nytt användningsområde. vad säger du om det?

och apropå din rökning. menar du att hostan kom när du sluta, ha, vad dålig du är! hur ofta "feströker" du då?

Användarvisningsbild
fredde

Inläggav fredde » 09 mar 2007 01:25

Sartre skrev:
fredde skrev:vore schysst om du kunde fråga, så jag kan slippa oroa mig och koncentrera mig på andra saker.vet inte om ålder spelar någon roll men jag är 27. tack :lol:

fredde, min syster hälsar att det inte är ngn fara. du mår förmodligen så bra som en 27-åring ska göra! lägg nu din energi på ngt annat.

thanks sartre, känner mig lugn nu.

Återgå till "Tankar och känslor"