Anden i glaset/Ouija?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Tractatus

Anden i glaset/Ouija?

Inläggav Tractatus » 13 maj 2007 13:48

Någon som testat denna lek och fått den att "fungera"?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 maj 2007 16:09

Visst men svårt att säga vad som "fungerade" :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Tractatus

Inläggav Tractatus » 13 maj 2007 16:34

Vad var det som "fungerade" då?  :)

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 13 maj 2007 17:57

Själv ger jag inte mycket tillövers för rituallekar som denna. Problemet med dessa saker är att vi i vårat omdömme ofta vill dra vissa typer av slutsatser än andra. Poängen med att det är en ritual INNAN man börjar leken (dvs eldar i glaset, eller vad man nu gör) är för att att "skapa en händelse" eller en "kausal knytpunkt" som upplevs som "orsaken" till lekens "verkan", dvs man upplever att det är just är ritualien man gjort som är orsaken till resultatet i leken.

Det finns alltså två viktiga beståndsdelar: den förebyggande ritualen (orsak) och ett upplevt "fungerande" (verkan).

De religoner lägger stor tonvikt på dessa former av ritualer brukar man benämna som magiska (till skillnad från mytiska och mystiska). Poängen med magiska religioner är att det är man själv som sitter på förmågan att påverka. Hit kan vi klassa wicca, vissa former av new age, viss form av voodoo, barnprogram där robotar skjuter laserstrålar med ögonen samt förekommer detta flitigt i fantasylitteratur men även i science fiction litteratur.

Det vi ofta idag menar med "religion" är istället mytiska religioner, då man istället har förpassat källan av orsak/verkan till en "högre mytisk auktoritet". Utifrån den kristendom som idag är utspridd, så blir alltså "anden i glaset" en lek som inte upplevs som speciellt relevant i förhållande till kristendomens mytiska "religiösa paradigm". Det är inte längre man själv som kan påverka saker genom vissa speciella ritualier, utan nu handlar det om att förhålla sig till en auktoritet som har makten att påverka, naturligtvis förekommer även ritualer här, men resultatet av ritualerna gör inte att man direkt påverkar ett händelseförlopp, snarare får man auktoritetens "uppmärksamhet".

Vidare finns s.k. rationella religioner, då man söker tillit i rationella nedbrytningar av orsak och verkan.

Men i förlängingen är alla dessa religioner begränsade i förhållande till mystiska religioner, vilka mer eller mindre gett upp projektet att förklara och rättfärdiga hur orsak och verkan går till, man observerar förlopp utan att lägga till olika former av resonemang, detta innebär alltså att man här erkänner att det alltid är ett glapp mellan ens egna epistemologi och tillvaron. I de magiska, mytiska eller rationella religionerna så tillåts inget "glapp", där ska allt förklaras, antingen genom att man själv påverkade förloppet (magisk), en högre auktoritet gjorde det (mytisk) eller att saker fungerar enligt ett perfekt rationellt system (rationell), i förlängningen så är tillvaron mycket mer komplex och mystisk än något av dessa tidigare tillvägagånsätt vågar erkänna. Naturligtvis finns det något som är "korrekt" utifrån alla tidigare religionsförhållningsätt, men dessa är i förlängingen begränsade.

Jag själv har inte så speciellt bra koll på detta, detta är bara ett intryck jag fått, det finns andra som skrivit mycket mer om dessa saker.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 13 maj 2007 22:27

Alltså vad fan snackar du om Jimmy, seriöst. Nej förresten, du behöver inte förklara.

Tractatus

Det som "fungerar" med Quija handlar om små små motoriska impulser som fungerar som en gemensam rörelse när man sitter tillsammans. Om bara en person har fingret på glaset blir det ju ingenting, eftersom glaset är för tungt. Men om fler personer sätter fingrarna på glaset så blir det tillräckligt stark kraft för att skjutsa glaset omkring som om det vore ingenting.

Lägg till att man i grupp också har en benägenhet att synkronisera sina rörelser, detta sker omedvetet, men man kan lägga märke till det om man är extra uppmärksam på sig själv. På små vis anpassar man sig efter gruppen och gruppen skapar en slags "gruppvilja" och glaset blir gruppens gemensamma budbärare. Intressant fenomen och rätt kul också, oavsett om man tror det är andar i glaset eller inte.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 13 maj 2007 22:55

Det enda jag pratar om är hur andra har definierat meningsfulla skillnader mellan olika former av religioner. Och att dessa former av aktiviteter förekommer i vissa former av religiösa sammanhang.

Anden i glaset är inte bara en osykldig "lek", den knyter an i något större. Det är samma sak med "tittut", "kull" osv, de knyter an i väldigt grundläggande saker hos människor.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 14 maj 2007 00:04

Inkluderar det leken "gömma pinne"?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 maj 2007 00:37

Asso jag trodde det handla om att man eldar i glaset upp och ner vilket ger en expanderande luft och att värmeskillnaden med luften utanför skapar en luftströmm längs glasets kanter.

Det som alltså fungerade var att glaset rörde sig på ett mycket mer friktionslöst sätt. När jag har testat.

Sen att det stavade ord och sådant tillskriver jag viljan hos dom som bara "följde" glaset med fingret på dess topp. Knappt nuddandes :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Angelina

Inläggav Angelina » 14 maj 2007 16:10

Vi(jag, min pappa och farmor) brukar faktiskt "leka" anden i glaset, eller Quintus som de kallar det, ibland, ska nog göra det någon kväll snart.
Brädan har jag ritat med spritpenna på en undersidan av en trasig byrålåda. Vi brukar använda ett mindre glas, typ snaps, som man håller ovanför ett ljus en stund innan man börjar, precis som Auk beskrev.

Det brukar vara lite varierande resultat, ibland får man sammanhängande meningar, ibland lösryckta ord, eller bara siffror. Vi brukar inte ta det så allvarligt, mer som en spännande sällskapslek.
Men en del gånger har det komit oförklarliga meddelanden. Tex, namnet Roy kom upp vid flera tillfällen. Min pappa var bekand med en Roy, det var den enda han kände till, men förstod inte kopplingen. Men, en dag ringde Roy upp och sade att han träffat en kvinna som påstod att hon hade en dotter som min pappa var far till. Detta visade sig vara sant, synd bara att få veta detta när hon redan är vuxen. Men, nu har jag iaf en lillasyster, nio år yngre än mig. Som jag ska ringa nu, bra att ni påminner mig.

Advocate

Inläggav Advocate » 14 maj 2007 21:03

Har själv inte testat men morsan samt min bror har lekt anden i glaset och det fungerade. Det som sades om framtiden t.ex, saker som inte skulle ha gått att räkna ut själv, föll in till punkt och pricka.

Ni andra som tror att det fungerar, vad tror ni att det beror på? Jag är själv inte så såld för att det måste handla om "andar", utan tror helt enkelt att vi människor kan få vetskap om framtiden genom typ en slags länk, samma som händer när vi har sanndrömmar ungefär. Kunde ju också vara så att vår intuition/vårt undermedvetna på något sätt kan samla in alla variabler och räkna ut saker och sedan manifesterar sig detta i leken men det är ju nästan en ännu mer spejsad teori.

Angelina

Inläggav Angelina » 15 maj 2007 15:36

Ja precis, det kan lika gärna vara ens "högre jag" man får kontakt med.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Du - som bara Du...

Inläggav Algotezza » 15 maj 2007 18:17

Angelina skrev:Ja precis, det kan lika gärna vara ens "högre jag" man får kontakt med.

För att travestera Ferlin:

Plötsligt inser jag
att mitt jag
är någon annans du.

Finns det ett högre du också, liksom ett högre jag?

OBS! "Du" är inte bara "jag sett från andra hållet"... Du är den som ställer ett etiskt krav på mig... Solipsismens död...rätt förstått...

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 maj 2007 07:12

Anden i glaset och andra spöken. Vad det hela går ut på är att bevisa att det finns en högre makt, en andevärld som förhoppningsvis är bebodd av personer vi inte längre har med oss i livet. Man kan diskutera parafenomen eller telekinesi osv, i all oändlig med vanliga dödliga, tills de en dag själva råkar ut för något fullständigt logiskt oförklarligt, kan de inte förlika sig med att allt som existerar här och nu, måste inte vara fysiskt nåbart.
Hade förresten under förra veckan besök av en Poltergeist i mitt hem.
I mitt tak hänger en tvättlina. Jag sitter på soffan, ser på tv. Hör ett ljud och riktar blicken dit, mot taket. Ser hur tvättlinan dras ned cirka en decimeter och sedan släpps. Ett par dar senare faller ett videoband, en burk med vitaminer samt en kartong samtidigt ned till golvet från tre olika hyllplan. Alla sakerna måste först lyftas upp för att sedan föras fram en decimeter, innan de kan ramla ned på golvet. Två dagar senare smäller det till på tv skärmen och jag ser ett föremål falla på golvet, en femtioöring. Vinkeln som den träffar tv;n med innebär att den måste ha kastats iväg bakom mig.
Bakom mig som sitter i soffan finns en vägg. Dörrar och fönster var stängda,
det finns inget hål i väggen. Femtioöringen är våt och fuktig.
Nej, jag är inte galen, nej jag fantiserar inte, nej, jag använder inga droger.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 maj 2007 09:56

Zokrates skrev:Anden i glaset och andra spöken. Vad det hela går ut på är att bevisa att det finns en högre makt, en andevärld som förhoppningsvis är bebodd av personer vi inte längre har med oss i livet. Man kan diskutera parafenomen eller telekinesi osv, i all oändlig med vanliga dödliga, tills de en dag själva råkar ut för något fullständigt logiskt oförklarligt, kan de inte förlika sig med att allt som existerar här och nu, måste inte vara fysiskt nåbart.
Hade förresten under förra veckan besök av en Poltergeist i mitt hem.
I mitt tak hänger en tvättlina. Jag sitter på soffan, ser på tv. Hör ett ljud och riktar blicken dit, mot taket. Ser hur tvättlinan dras ned cirka en decimeter och sedan släpps. Ett par dar senare faller ett videoband, en burk med vitaminer samt en kartong samtidigt ned till golvet från tre olika hyllplan. Alla sakerna måste först lyftas upp för att sedan föras fram en decimeter, innan de kan ramla ned på golvet. Två dagar senare smäller det till på tv skärmen och jag ser ett föremål falla på golvet, en femtioöring. Vinkeln som den träffar tv;n med innebär att den måste ha kastats iväg bakom mig.
Bakom mig som sitter i soffan finns en vägg. Dörrar och fönster var stängda,
det finns inget hål i väggen. Femtioöringen är våt och fuktig.
Nej, jag är inte galen, nej jag fantiserar inte, nej, jag använder inga droger.

Zokrates - en telekines?

A
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 16 maj 2007 13:31

Hmm testa droger då. För det verkar ha hållt poltergeist borta från mig. Fast jag tror nog inte det får vara piller eller annat trams, se till att det är rökbart och cirkulera runt i lägenheten/huset medan du röker  :wink:

Återgå till "Tankar och känslor"