skada
Moderator: Moderatorgruppen
skada
är det okey att döda någon som har fått en att må jätte dåligt?
eller döda och döda. skicka in han på sjukhus det närmaste månaderna?
vad är okey att göra med en person om den har fått en att få självmords tankar?
Allt är en saknad.
Ja, det är alltid okej att ta till våld, men det finns många men,
som gör att det förmodligen inte skulle visa sig vara en bra idé för just dig.
1. Du sänker dig själv till din fiendes nivå.
2. Du tvingas leva med dådet på ditt samvete resten av livet.
3. Du riskerar att dömas av en osympatiskt inställd samhälle, och blir brännmärkt som våldsmänniska.
4. Fienden kanske har polare som önskar ta hand om dig, du måste ha ögonen i nacken för all tid.
5. Du sabbar möjligheten att komma fram till en finurligare lösning av konflikten.
6. Du sprider våld och rädsla i världen, vilket i och för sig är jättebra,
men kanske inte är det du egentligen vill.
7. Fienden kanske har en mamma, som du nog inte har något otalt med.
Om du tar lagen i egna händer på detta vis, så ställer du dig utanför samhället, och kan komma att bli mycket ensam.
Det är bättre att prata om det med några främlingar, här exempelvis,
berätta lite detaljer, det kanske kommer några alternativa förslag fram.
Du verkar lite ung, du kommer förmodligen att råka ut för mer sånt skit då och då under årens gång - det gäller att lära sig att kunna parera det med vettiga metoder.
som gör att det förmodligen inte skulle visa sig vara en bra idé för just dig.
1. Du sänker dig själv till din fiendes nivå.
2. Du tvingas leva med dådet på ditt samvete resten av livet.
3. Du riskerar att dömas av en osympatiskt inställd samhälle, och blir brännmärkt som våldsmänniska.
4. Fienden kanske har polare som önskar ta hand om dig, du måste ha ögonen i nacken för all tid.
5. Du sabbar möjligheten att komma fram till en finurligare lösning av konflikten.
6. Du sprider våld och rädsla i världen, vilket i och för sig är jättebra,
men kanske inte är det du egentligen vill.
7. Fienden kanske har en mamma, som du nog inte har något otalt med.
Om du tar lagen i egna händer på detta vis, så ställer du dig utanför samhället, och kan komma att bli mycket ensam.
Det är bättre att prata om det med några främlingar, här exempelvis,
berätta lite detaljer, det kanske kommer några alternativa förslag fram.
Du verkar lite ung, du kommer förmodligen att råka ut för mer sånt skit då och då under årens gång - det gäller att lära sig att kunna parera det med vettiga metoder.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Re: skada
haes skrev:är det okey att döda någon som har fått en att må jätte dåligt?
haes, vi drabbas alla av illasinnade individer som trycker ned andra på olika sätt. Hade vi levt för tusen år sedan så hade hämnd varit helt okej och ja, trots att jag är emot våld så önskar jag ibland att den tiden fortfarande rådde.
Tänk att kunna gå fram till sin antagonist och ge denne ett val,
antingen klyver jag dig horisontellt eller vertikalt, upp till dig.
Straffet om man fick stå till svars var oftast böter om ens det. Att hämnd däremot skulle vedergällas, så kallad blodshämnd var vanligt förekommande. Även det hade jag gillat.
Ta dem en efter en och utrotat hela den familjens missanpassade svinpälsar.
Först är det en av deras avkommor som får mig att må dåligt genom oförrätter, sen när jag hämnats så skall dennes familjemedlemmar hämnas mig för att jag hämnats, vilka as.
Och så skulle detta pågått in i våra dagar. Till slut skulle alla familjer befinna sig i krig med varandra på grund av släktskap och ingen skulle längre minnas orsakerna till detta.
Förstår du nu varför man inte tar lagen i egna händer?
Men viljan till hämnd är fullt förståelig
I sista hand får du tillbaka den skit i ansiktet, eller ryggen som du skapat åt andra... Du kommer att må bra för stunden av din "hämnd" men inte på sikt...
A
Algotezza aka Algotezza
Nej men "på sikt" så kommer vi ju alla ändå till vårat transcendenta paradis...Algotezza skrev:I sista hand får du tillbaka den skit i ansiktet, eller ryggen som du skapat åt andra... Du kommer att må bra för stunden av din "hämnd" men inte på sikt...
PopJimmy skrev:Nej men "på sikt" så kommer vi ju alla ändå till vårat transcendenta paradis...Algotezza skrev:I sista hand får du tillbaka den skit i ansiktet, eller ryggen som du skapat åt andra... Du kommer att må bra för stunden av din "hämnd" men inte på sikt...
Det finns kort sikt, "mellansikt" och lååång sikt... Jag åsyftade "mellansikt", ej den lååånga som förlorar sig i ???
A
Algotezza aka Algotezza
hmm tycker att det är konstigt hur du formulerar frågan.
ingen kan "få dig" att känna dig på ett visst sätt.
detta bevisas genom att två olika personer kan reagera olika på samma situation.
någon säger: gud va ful du är! Person 1 blir arg, Person 2 bryr sig inte.
Kan då Person 1 säga att någon annan har "fått" honom att bli arg? nej, hur han väljer att reagera och känna är upp till honom och ingen annan.
ingen kan "få dig" att känna dig på ett visst sätt.
detta bevisas genom att två olika personer kan reagera olika på samma situation.
någon säger: gud va ful du är! Person 1 blir arg, Person 2 bryr sig inte.
Kan då Person 1 säga att någon annan har "fått" honom att bli arg? nej, hur han väljer att reagera och känna är upp till honom och ingen annan.
Jag är inte tystlåten... jag är bara nykter.
Jag har inte livsångest... jag är bara nykter.
Jag är inte ful... du är bara nykter.

Jag har inte livsångest... jag är bara nykter.
Jag är inte ful... du är bara nykter.
Mitt svar är definitivt NEJ
Det är både en dum och onödig lösning.
Själv lärde jag mig redan i sandlådan att man ska vara "snäll" och inte bemöta någon som är dum nog att göra illa en (exemplet är att ett annat barn kastar sand i ens ögon) med ett liknande beteende, för det gör att man själv indirekt blir lika "dum".
Själv har jag blivit vad jag ser som "orättvist" behandlad x antal gånger, men det ger väl inte mig för den sakens skull, rätten att behandla andra orättvist?
(=Hur ska jag då rikta moralens pekpinne när man analyserar vad man tyckt varit "fel" i konfrontationen?)
Visst har man rätt att i självförsvar handla fysiskt för att skydda sig själv, förutsatt att den andre attackerar dig först.
MEN det allra bästa är att försöka lösa problemet verbalt, inte genom att slåss.
Det allra bästa i en hotad situation (i allafall om jag utgår ifrån mig själv) är att själv kunna konstatera att man tycker att det den andre gjort är FELAKTIGT (och varför) och därigenom har LÄRT sig något: d v s att man själv aldrig skulle bemöta någon annan på det sättet.
Det räcker anser jag.
Får du allt utveckla, vad har hänt? Koppla in polisen i så fall. Om inte det skulle gå varför?
Visst har man rätt att i självförsvar handla fysiskt för att skydda sig själv, förutsatt att den andre attackerar dig först.
MEN det allra bästa är att försöka lösa problemet verbalt, inte genom att slåss.
Det ställer jag mig tveksamt till - det beror på angriparens farlighet & lömskhet, du har inte alls skyldighet att låta någon slå dig först.
I och med den tanken uppstår dock en annan osäkerhetsmoment:
hur pass bra bedömer man situation, angriparens farlighet & lömskhet, hur balanserat & kompetent är man själv?
Är man så pass rädd att man börjar kontemplera preventivattack, så ska man nog koppla in polisen, någon funktion ska ju polisen ändå ha.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Dessutom som många andra sagt, ska du ge dig in i leken med att svara med samma mynt så bör du nog vara beredd på att det inte slutar med det du gör. Den som ger sig in i leken vet du.
Fast visst som många kriminella säger och även i den gamla dängan i signaturmelodin till Baretta (vem var det som gjorde den dängan Sammy Davis Jr?) ....."if you cant do the time dont do the crime"..... Fast som sagt de har ju valt sin väg, så det är upp till dig.
Fast visst som många kriminella säger och även i den gamla dängan i signaturmelodin till Baretta (vem var det som gjorde den dängan Sammy Davis Jr?) ....."if you cant do the time dont do the crime"..... Fast som sagt de har ju valt sin väg, så det är upp till dig.
-
Tony The Pony
Återgå till "Tankar och känslor"