Hjälp mej tyda dessa sångtexter

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Advocate

Hjälp mej tyda dessa sångtexter

Inläggav Advocate » 28 sep 2004 19:48

Jag tänkte vi skulle försöka oss på att tolka lite texter som jag finner otroligt tanke väckande. Om jag placerat tråden på fel ställe ber jag någon vänlig moderator att flytta den.

Från Bruce Dickinsons "The Chemical Wedding".

Alla texter hittar du på: http://www.screamforme.com/index.html --> Discogarphy --> Chemical Wedding --> "Lyrics" till höger om sångerna. Texterna är förövrigt inspirerade av den engelska poeten William Blake, så har man läst nått av honom är det till stor hjälp.

Om intresset är tillräckligt stort kan vi försöka oss på någon av sångerna från de andra skivorna också.

(Tyvärr borde man kanske lyssna till sångerna för att riktigt förstå dem till fullo)

Här är mina försök till tolkning.

King In Crimson
Denna sång tror jag att handlar om en man som håller på med något, han förirrar sej i någonting och vet inte vad som händer. Plötsligt inser han att det är djävulen om kommer. Kanske djävulen i honom själv. "Arise, awake, the king in crimson comes". King in crimson skulle då vara djävulen. Hela sången är mörk och riffet i början vittnar om en plötslig insikt.

Chemical Wedding
Denna sångs mening fattar jag inte riktigt. En atmosfär av hopplöshet finns i sången. Den tycks syfta på att vi är på väg mot domedagen och inte kan ändra kurs. Därför, "And so we lay, we lay in the same grave, a chemical wedding day". Jag vet inte vad chemical wedding day syftar på men jag tror att det är något dåligt.

The Tower
Denna sång fattar jag inte alls. Det verkar handla om Tarot kort eller nått. När man lyssnar till den får man uppfattningen om att den är en sorts "parodi" på livet.

Killing Floor
Verkar handla om att Satan har lämnat helvetet för att stiga in och bli en ond kraft i människan. Då man läser "Panzer divisions burning in the mud" kan man dra paraleller till människan.

Book of Thel
Denna sång är den hårdaste på plattan. Texten är mörk och på nått sätt anklagande. Jag har hört någonstans att Bruce sagt att den handlar om otrohet, sexualitet och falskhet.

Gates of Urizen
Vet inte vad denna betyder, om den ens har någon mening.
En lugn sång för övrigt.

Jerusalem
En gladare sång med mer "hopp" i sej än de andra sångerna. Vet inte riktigt vad annat man kan säga om sången.

Trumpets of Jericho
En hårdare och mörkare sång mer lik Book of Thel. Sången har en atmosfär av total hopplöshet. Jag tror att den syftar på något mörkt som människan inte kan komma ifrån, men jag vet inte.

Machine Men
Jag tror att denna sång handlar om hur allt mer teknologiserade vi blir. Till sist blir vi till maskiner. "Iron in the soul, Iron in the soul.."

The Alchemist
Vet inte vad denna sång handlar om.

Nu vill jag höra era åsikter och tolkningar!

Advocate

Inläggav Advocate » 29 sep 2004 12:31

By the way, om ingen gillar dessa texter så får ni gärna komma med förslag på andra intressanta och spännande sångtexter vi kan tyda eller hitta mening i. Men de borde ju vara en aning djupa och lite knepiga.

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 12 okt 2004 10:15

I "Jerusalem" citerar han en dikt av William Blake:

"And did those feet in ancient time
Walk upon England's mountains green?
And was the holy Lamb of God
On England's pleasant pastures seen?

And did the Countenance Divine
Shine forth upon our clouded hills?
And was Jerusalem builded here
Among these dark Satanic mills?

Bring me my bow of burning gold!
Bring me my arrows of desire!
Bring me my spear! O clouds unfold!
Bring me my chariot of fire!

I will not cease from mental fight,
Nor shall my sword sleep in my hand
Till we have built Jerusalem
In England's green and pleasant land."

Denna dikt utgör texten till en sång som liksom "Land of hope and glory" är en sorts inofficiell nationalsång i England.

Vänligen
Camilla

Stefan

Inläggav Stefan » 12 okt 2004 11:55

"Jerusalem" är grymt bra. Den spelades som vanligt på "Last Night of the Proms" (tillsammans med bl a Land of Hope and Glory och Rule Britannia), som sändes i helgen. Om ni inte sett det, så gör det - väldigt pompigt och typiskt brittiskt.

Den sista versen verkar ju handla om att man bör kämpa för att göra England till ett bättre ställe, moraliskt och religiöst. De föregående verserna verkar handla om att England varit och är ett barbariskt ställe.

En annan skön dikt av Blake är denna:

MOCK ON, MOCK ON, VOLTAIRE, ROUSSEAU

Mock on, mock on, Voltaire, Rousseau;
Mock on, mock on; 'tis all in vain!
You throw the sand against the wind,
And the wind blows it back again.

And every sand becomes a gem
Reflected in the beams divine;
Blown back they blind the mocking eye,
But still in Israel's paths they shine.

The Atoms of Democritus
And Newton's Particles of Light
Are sands upon the Red Sea shore,
Where Israel's tents do shine so bright

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 12 okt 2004 12:09

Nu måste ni bara lyssna på Emerson, Lake & Palmer´s version av "Jerusalem" från 73! Och sen resten Brain Salad Surgery skivan...

Johan

zilv3r
Kontakt:

Inläggav zilv3r » 12 okt 2004 15:09

Om någon har lust att hjälpa mig tolka denna text "My sweet prince" med Placebo

Never thought you'd make me perspire.
Never thought I'd do you the same.
Never thought I'd fill with desire.
Never thought I'd feel so ashamed.

Me and the dragon can chase all the pain away.
So before I end my day, remember..
My sweet prince, you are the one
My sweet prince
you are the one

Never thought I'd have to retire
Never thought I'd have to abstain
Never thought all this could back fire
Close up the hole in my vain

Me and my valuable friend
can fix all the pain away
So before I end my day
remember
My sweet prince
you are the one
My sweet prince
you are the one*4

Never thought I'd get any higher
Never thought you'd fuck with my brain
Never thought all this could expire
Never thought you'd go break the chain

Me and you baby,
still flush all the pain away
So before I end my day
remember
My sweet prince
you are the one
My sweet prince
you are the one*8
My sweet prince
My sweet prince

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 12 okt 2004 15:31

Låten handlar om opium eller heroin (i rökt form). Texten leker med likheten mellan en drogrelation och en vanlig relation. Frasen "Me and the dragon can chase all the pain away" är vad som avgör att det är opium eller heroin i stället för en annan drog. Sök på "chasing the dragon" och heroin eller opium.

Johan

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 13 okt 2004 10:50

Jag skulle säga att den handlar om en drogrelation som går överstyr och blir till ett missbruk. Men det är svårt att veta vilken känsla dom vill förmedla utan att hört tonerna som hör till... I alla fall:

Never thought I'd have to retire
Never thought I'd have to abstain
Never thought all this could back fire

Drogen slår tillbaka och brukaren känner att h*n måste vänja sig av med den.

Me and my valuable friend
can fix all the pain away

Uppenbar referens till droger, men det finkänsliga med opium/heroin hajjade jag inte. Bra där, Johan :wink:

Never thought you'd fuck with my brain
Never thought all this could expire
Never thought you'd go break the chain

Me and you baby,
still flush all the pain away

Drogbruket blir till ett missbruk, allt går åt helvete men missbrukaren sitter fast i skiten.

Det var min optimistiska tolkning av det hela i alla fall :D Ät, knarka och var glad. Imorgon bantar vi!

/Stefan

zilv3r
Kontakt:

Inläggav zilv3r » 13 okt 2004 17:23

tack för era tolkning på placebo låten, jag ute på samma linje när det gäller textens betydelse.

Advocate

Inläggav Advocate » 15 okt 2004 15:45

Tack för era svar. Jasså Jerusalem är så känd, det visste jag inte.

Hmm, det är lustigt att sången heter Jerusalem. Jag har för mej att jag läst någonstans att William Blake såg Jerusalem som ett slags "tillstånd" och inte som ett ställe, men jag minns inte exakt vad det stod. Detta är intressant, det tycks ligga någonting i detta. Människor prisar den heliga staden och vallfärdar dit, när Jerusalem i själva verket finns inom dem.
Kul tanke?

Återgå till "Tankar och känslor"