Läkande för själen?
Moderator: Moderatorgruppen
Läkande för själen?
Kan filosofi vara läkande för den värkande människosjälen och vad rekommenderar ni i så fall? Vilka böcker, tankar eller teorier kan skänka tillräcklig distans och därmed styrka så man orkar när grubblerierna tar överhanden?
Filosofi kan i bästa fall vara en säkerhetsventil.
Dra inte på för stora växlar på filosofin.
Om inte de "basala" behoven är ok så fungerar filosofin som en tillflykt och detta är inte riktigt bra.
Filosofin när den är som bäst fungerar som ett konkret hjälpmedel i förståelse och tolkning av verkligheten.
Personligen är jag mest imponerad av Hegel>>>Marx.
Hegel är en konstig blandning av traditionell grekisk filosofi och österländsk mystik. Kommer ihåg när jag som ung läste Hegel men forstod nada. Marx som "vänsterhegelian" är ruskigt bra insatt i Hegels tänkande och kan använda Hegels filosofi på ett oerhört imponerande sätt. Själv blir jag helt paff ibland när Marx tolkar Hegel och blir så liten, så liten.
Hegel & Marx äro alltså mina favoriter. (är riktigt svårflörtad och känner mej överlägsen gentemot andra filosofer. De flesta håller på med rent babbel utan verklighetsförankring. Finns flera exempel här på FF)
Dra inte på för stora växlar på filosofin.
Om inte de "basala" behoven är ok så fungerar filosofin som en tillflykt och detta är inte riktigt bra.
Filosofin när den är som bäst fungerar som ett konkret hjälpmedel i förståelse och tolkning av verkligheten.
Personligen är jag mest imponerad av Hegel>>>Marx.
Hegel är en konstig blandning av traditionell grekisk filosofi och österländsk mystik. Kommer ihåg när jag som ung läste Hegel men forstod nada. Marx som "vänsterhegelian" är ruskigt bra insatt i Hegels tänkande och kan använda Hegels filosofi på ett oerhört imponerande sätt. Själv blir jag helt paff ibland när Marx tolkar Hegel och blir så liten, så liten.
Hegel & Marx äro alltså mina favoriter. (är riktigt svårflörtad och känner mej överlägsen gentemot andra filosofer. De flesta håller på med rent babbel utan verklighetsförankring. Finns flera exempel här på FF)
Sceptisk skrev:Explorer
Hur vore det om du tog och skärpte dig och försökte vara lite mer generös mot dina medfilosofer?
Gärna det. Skärp dej du med och oja inte i nattmössa som du gjorde igår.
Min kritik var riktad mot den intelligensbefriade delen.
Och Se! Genast fick jag svar av sign. "A" som tror att han har nåt att förmedla. Vad detta är har inte riktigt framgått men han tycker väl själv att han är en stjärna.
LOL.
Angelina skrev:Men det låter väl som en läkande inställning om något. Hur känns Jantelagen Explorer, funkar den bra för dig?
Jantelagen biter inte på mej.
Men men, har gått i den hårda skolan och lärt mej disciplin, på gott och ont.
Kreativitet och konstruktivvitet är inte samma sak som att jonglera med tomma meningslösa fraser.
Borde väl du som konstnär veta.
Heh, vad är meningen med detta inlägg?
Som extra upplysning kan jag meddela att jag har extrema känselspön och luktar till mej obegåvning. (I förbifarten kan jag avslöja att jag pga. mitt exceptionella luktsinne sökte jobb som knarkhund hos Tullen. Nå, det hela hakade upp sej i anställningsintervjun då de började misstänka att jag inte hade rent mjöl i påsen)
Som extra upplysning kan jag meddela att jag har extrema känselspön och luktar till mej obegåvning. (I förbifarten kan jag avslöja att jag pga. mitt exceptionella luktsinne sökte jobb som knarkhund hos Tullen. Nå, det hela hakade upp sej i anställningsintervjun då de började misstänka att jag inte hade rent mjöl i påsen)
Återgå till "Tankar och känslor"