anteckningar; passioner är integritetsförklarande-maktspel

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Morningstar

anteckningar; passioner är integritetsförklarande-maktspel

Inläggav Morningstar » 08 apr 2008 01:18

----

Morningstar

Inläggav Morningstar » 08 apr 2008 02:28

---

Morningstar

Inläggav Morningstar » 08 apr 2008 03:24

---

Morningstar

Inläggav Morningstar » 09 apr 2008 22:45

--

Morningstar

Inläggav Morningstar » 11 apr 2008 22:23

-----

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 apr 2008 23:39

Vet inte alls om jag förstår dig rätt, men menar du att man ska försöka knalla igenom livet utan känslor och nöjen? Varför då i så fall?

Morningstar

Inläggav Morningstar » 11 apr 2008 23:44

----

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 apr 2008 23:53

Ledsen, sailaways, men jag förstår inte, men det beror nog inte på dig utan på mig. Ha en trevlig kväll!

magicadehex

Inläggav magicadehex » 12 apr 2008 13:48

sailaways skrev:Passioner[/b]; begär, lidelser, dans, musik, konst, filosofi, något man älskar att göra... Matlagning, Genuint brinnande intresse (ofta tvångsmässigt)...

Hur kan lidelse och passion vara tvångsmässigt, sailaways?

Morningstar

Inläggav Morningstar » 12 apr 2008 19:17

----

magicadehex

Inläggav magicadehex » 13 apr 2008 00:22

Det går jag inte med på.
Passion & lidelse hör, enligt min mening, inte ihop med tvång av något slag- varesig undermedvetet eller medvetet.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 13 apr 2008 00:38

-----

Morningstar

Inläggav Morningstar » 21 apr 2008 07:21

---

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 25 apr 2008 18:38

Det går jag inte med på.
Passion & lidelse hör, enligt min mening, inte ihop med tvång av något slag- varesig undermedvetet eller medvetet.

Jag uppmanar till att verkligen förstå skillnaden mellan existensiell passion, och begär av mer omedveten tvångsmässig natur (som ofta är profilerade..) Kallar inte det för "passion" ens.

Lidelsen ÄR handlingen i önskan till själens högsta VARANDE. Det högsta uttrycket av lidelse (som vi kan förstå) är att instinktivt "bara göra" när rädslan släpper. Det ÄR passion; att tänka med själen. Den sanna konsten bakom konceptet.

Vi borde påminna oss att lära oss att älska döden, det faktum att allting i evighet tar slut där det börjar.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 25 apr 2008 19:07

Helvetet är att aldrig få nog!

Du menar att försöka bli det man redan är. Och tvinga sig till rituella gränser, för att bevara mystiken (identiteten)? Hamsterhjulsformat, finns det inget där att få nog av.

Enda möjligheten är att FÖRSTÅ (tilliten) att själen ser BORTOM. Över de strukturer; den uråldriga JAG-metodik, -HEMLIGHETEN bakom den profilerade individualiseringen (där vi lär oss vem Gud vill vara.) Detta, denna skuggsida, är roten/möjligheten till FRÄLSNINGEN

-som handlar om MIG (oss/jag/vi/du.) Att genom klarhet DÖ från allt det som man hittils identifierat som sitt jag...

Mytisk TRO är den värsta prövningen och utbildningen man kan ta sig för. Det är att ta sig an världarna. Vilka är vi som frivilligt gör detta?

Om det goda i dig kan jag tala men inte om det onda. För vad är ont annat än gott som torterats av sin egen hunger och törst? När det goda är hungrigt söker det sin föda även i dunkla grottor och när det törstar dricker det även av  dött vatten. -Kahlil Gibran

Återgå till "Tankar och känslor"