Etiska frågor inom psykiatrin

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Restless

Etiska frågor inom psykiatrin

Inläggav Restless » 18 okt 2009 17:57

Placerar inlägget i brist på bättre vetande i den här sektionen.

Jag läser en psykiatrikurs just nu. I den ingår praktik och jag har kommit ut till ett boende där jag under några dagar stött på en del dilemman.

Jag gör om brukarnas namn och så.

1. En man, kalla honom Bertil, lider bla av tvångssyndrom. Jag skulle hjälpa honom med att duscha, sätta på sig kläder, äta frukost och borsta tänderna en morgon, något som tog nästan 2 timmar!

Men hursom helst det var otroligt problematiskt men vid ett tillfälle kände jag att det verkligen var svårt.

Han börjar tvätta händerna så att huden flagnar och brännsår uppstår, jag ber honom sluta men han fortsätter. Jag blev verkligen helt maktlös. Ville så gärna med våld hålla i hans händer men jag vet att det inte är särskilt kostruktivt för honom.

Sen tog han handduken och verkligen gnuggade den mot ansiktet så att jag till sist fick rycka den ifrån honom, efter drygt 20 minuters torkande!

Samma former av brännsår där med runt nacken och så. Mår verkligen inte bra av att tjata utan att se att brukaren lyssnar.

Min fråga är ändå, får jag enligt lag avbryta honom i hans skadliga tvångshandling? Eller är det meningen att man ska försöka tala honom till rätta trots att han inte lyssnar och skadar sig själv.

2. Med samma person vid ett annat tillfälle var vi på stan en dag och handlade mat.

Plötsligt när vi passerar ett övergångsställe fastnar brukaren och han vänder tillbaka och går samma sträcka igen, men aldrig fram till slutet. Utan han vänder om varje gång mitt i gatan och börjar om igen, han kom aldrig över det. Problemet var inte mitt tålamod, utan att han förhindrade bilar och bussar längs den hårt trafikerade gatan att få åka igenom. EFter drygt 10 minuter, och en lång trafikkö kände jag mig tvungen att dra iväg honom därifrån och fick då ta emot massa slag och svordomar.

Gjorde jag rätt där? Vad säger lagen? Hur kunde jag gjort det bättre?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 18 okt 2009 18:19

Finns det ett lag som kräver att man hindrar en annan från att skada sig?

Från och med vilken skadenivå börjar det i så fall gälla?

Alkohol och drogintag finns det ett lag som gäller (Lagen om vård av missbrukare).

En polare till mig brukar peta sig i näsan tills han får blödning ibland -
jag ryter till på skoj, säger till honom att han inte får peta sig i näsan.
"Jaja, jag vet", svarar han uppgiven, och stoppar lite toapapper upp i näsan.

Nå, Bertil dör ju inte av det, men han utsätter sig för andra risker också.

Hade inget svar eller lösningar, bara funderingar.

Skönt att det bara är en praktikplats, var glad att den andre stackaren som annars tar hand om honom får lite semester...

Det våldet som nöden kräver, som det så fint heter, en balansgång.

Tvångsjacka snart, om han blir värre?

Du kan ju försöka med att muta honom med något du vet han gillar, en cigarett, (hund)godis, mat?

Det är väl det som är din uppgift, att bli tillräckligt bekant med honom för att kunna styra honom nödtörftigt.

Restless

Inläggav Restless » 18 okt 2009 19:45

Nej det är inte min uppgift att ge honom hundgodis och styra honom efter min flöjt.

Min uppgift är att se till att han får sig ett värdigt liv och inte skadar sig själv i sina besvär. DIn kompis som du bad sluta klia sig i näsan lider inte av neurotiska tvångssyndrom och kan därför mer eller mindre sluta av egen vilja när han vill. Denna "Bertil" ser inte ut att trivas när han maniskt tvättar sig till blods, därför är han på den här platsen eftersom att han inte kan ta hand om sig själv fullt ut.

Det är bara svårt att veta vad praxis säger om dem situationerna jag nyss nämnde. Hela teorin är bara annars en självklar flumkurs som man sällan har användning i verkligheten. Typ " bemöt brukaren med respekt, empati och tålamod".

Men om han skrubbar sig så att huden sprättas upp, håller på att ta livet av sig i stadstrafiken, fastnar med att plocka smulor eller ludd ifrån mattan (han kan fastna i beteendet från morgon tills han somnar på natten om vi låter honom vara), ska man då också bemöta honom med respekt och empati och bara se på med ett leende och säga

" Jag förstår vad du går igenom Bertil, du har det svårt, försök sluta skada dig själv nu" när han ändå inte kan styra sig själv och lyssna längre.

Någon med kunskap (elr erfarenhet) i området?

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 18 okt 2009 19:48

Köp en pistol och skjut honom i huvudet :)
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 18 okt 2009 21:32

Jimmy kanske så småningom kommer att bli erkänd terapeut
några av de dugligaste stödpersoner började sin karriär som hopplösa vårdfall. Han behöver bara förfina sin metod något.

Men min metod är inte helt fel heller,
även om den kanske inte funkar.

1. Bli bekant.
2. Lär dig att styra honom
3. Berätta för honom vad du gör, och lär dig prata hans språk.
4. Lär ut tricket till honom.
5. Sen skjuter du honom (om han är dum)

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 18 okt 2009 21:40

Operera in ett mikrochip i honom sen han du full kontroll :)
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 19 okt 2009 10:30

Det Jimmy egentligen menar,
är att Bertil ska gå på en LSD trip.
Bertil riskerar visserligen få nya problem,
men de gamla kanske försvinner.

Den här tråden börjar bli riktigt seriös nu, tycker jag.

Användarvisningsbild
Knyttet

Inläggav Knyttet » 19 okt 2009 18:44

Vad säger din handledare? Olika arbetsplatser har ju olika tillvägagångssätt. Det svåra vad gäller tvångssyndrom är ju att hindrande av utförande av tvånget kan innebära extrem ångest - vilket i sig kan vara svårt för både dig och brukaren att hantera.
Aliquando et insanire iucundum est

Återgå till "Tankar och känslor"