Vi noterar att...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Vi noterar att...

Inläggav Logos » 26 nov 2009 15:36

... Hemköp på Hornsgatan (i Stockholm) inte säljer kondomer till "dig som är påverkad av alkohol eller narkotika". Bör detta förstås som ett moraliskt omdöme, av typen "du får stå ditt kast", eller är det ett inlägg i familjepolitikdebatten?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 26 nov 2009 15:39

... Göran Hägglund, aktiv nästannazist i ett av Sveriges minsta partier ska ge sig ut på en köksbordsturné. Försöker överbyggnaden ge basen?

http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 6184766.ab
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 26 nov 2009 15:42

... att det visst går att tjäna pengar på "andlighet"! Och samtidigt hjälpa sin medmänniska! Känn kraften!

http://www.alliansfrittsverige.nu/2009/ ... saker.html
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 26 nov 2009 15:51

... det ska vara retro i höst. Soppköket har äntligen återerövrat sin självklara plats i vardagen! http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=2021451
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 nov 2009 17:22

Jag tycker dock det är lite fel att slå på de här "jobbcoacherna" och jag tycker det är bra att den skånska myllan får ta del av statens handouts, varför skall det bara vara de gamla stora aktörerna som privilegieras? Med tanke på alla asfaltskarteller, gräddfiler för finans och dom korrupta upphandlingar vi måste förutsätta, jag kan inte annat i alla fall, så är det här småpotatis.

Och vad är egentligen felet med att säga att man "är övertygade om vår koppling till universell energi och våra möjligheter att få flow i våra liv genom den insikten. Samtidigt står vi stadigt i den skånska myllan."? Det är ju motivation de skall ge, och som sjukvården nu får snegla på alternativmedicinen, inte för deras preparat men väl för deras metoder i kundbemötanden och annat, borde den statligt rationella apparaten syna sig ordentligt. Och fråga sig om inte "folklighet" är att föredra framför statsmannaideal, vilket inbegriper att alla som erhåller uppdrag skall vara "kvalificerade" (detta psudobegrepp när det inte ges av erfarenhet utan skall bedömas).
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Re: Vi noterar att...

Inläggav J R Auk » 26 nov 2009 17:35

Logos skrev:... Hemköp på Hornsgatan (i Stockholm) inte säljer kondomer till "dig som är påverkad av alkohol eller narkotika". Bör detta förstås som ett moraliskt omdöme, av typen "du får stå ditt kast", eller är det ett inlägg i familjepolitikdebatten?

Någon som har anmält dem? Jag menar det är ju uppenbarligen diskriminering, och sådant kan vi ju inte ha. Precis som restaurangägare skall tvingas släppa in vem som vill äta där skall väl butiker tvingas att sälja till vem som vill köpa. Personliga ställningstaganden är väl ett minne blott, och med det moralen.

Vad är familjepolitikdebatten? Finns det en sådan :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 nov 2009 17:40

Nästannazisten skrev:Självständiga och myndiga familjer och medborgare är förutsättningen för ett fritt och levande civilsamhälle och politikens roll är att stödja, inte styra.

För övrigt är inte den här inställningen värd beröm?

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 26 nov 2009 17:57

Hejsan!

Logos stickprov från den av nyliberaler styrda svenska verkligheten tycks inte passa våran J R Auk! Är det för känsligt rent ideologiskt kanske?  :arrow:  :lol:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 nov 2009 18:05

Haha nej jag är inte så kategorisk som du är, det har att göra med min dystopiska syn på all politik, jag ser ju dig in action som har goda ideal men ändå lyckas göra en soppa av det hela. (inte alla ideal dock).

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 26 nov 2009 18:23

Hejsan!

Åjo, J R Auk, din nyliberala själ har allt vissa svårigheter att tåla små nålstick, kan vi tro! Det har du ju visat tidigare, så även nu! Du tager ju tom jobbcocherna i försvar, de kostar 3 miljarder men har hittills knappt ordnat ett enda jobb! Det är ju ungefär lika dåligt som den nyliberala tro en del här svänger sig med genom att påstå att det är en frihetsökning att förgripa sig sexuellt på minderåriga flickor, ju!  :)

MVH
bigj

J R Auk

Inläggav J R Auk » 27 nov 2009 08:54

biggj skrev:Hejsan!

Åjo, J R Auk, din nyliberala själ har allt vissa svårigheter att tåla små nålstick, kan vi tro! Det har du ju visat tidigare, så även nu! Du tager ju tom jobbcocherna i försvar, de kostar 3 miljarder men har hittills knappt ordnat ett enda jobb! Det är ju ungefär lika dåligt som den nyliberala tro en del här svänger sig med genom att påstå att det är en frihetsökning att förgripa sig sexuellt på minderåriga flickor, ju!  :)

MVH
bigj

Ah bajsbiggen. Treviligt att du tittar förbi. Men tyvärr du måste stryka mig från din respektlista, varför jag också gör det så lätt för dig, du har ingen sympati att få längre.

Bonnlurk, läbbiga skurk, ynkliga parasit. Pottsork, snuskiga snork, din ruttna rot, din fulla kork. Avskum, spattig och krum, du är så jävla dum.
Ditt usla gam, din slemmige torsk, frnicklade, pappskalle skum. Förbanne mig! Lägg ägg, slibbiga drägg, skitstövel och bandit. Slashas, ditt vidriga as, piss och pest och senapsgas. Sopprot helidiot, fan vad det bär emot.
Din sabla bock, ditt feta arsel, våga dig aldrig mer hit!

Eller !

J R Auk

Inläggav J R Auk » 27 nov 2009 08:57

För övrigt märkte ni det där omärkliga metafysiska perspektivet med själ?

Jag är förtappad, jag har en OND själ. Så skyll mina okvädningsord på biggen, han likt di gamle prästerne, har fördömt mig.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 27 nov 2009 09:00

Kan inte annat än lufta min tanke om vem den prostituerade som biggen tröstade klagade på som torsk. Var det månne biggen själv som sökte rättfärdiga sina vidrigheter, så som hans "goda" rättfärdigar flykten från allt som kan heta trevnad och hyfts.

Ash vad sorglig man är på morgonkvisten, men jag sover gott vetandes att jag på en natt fått mer gjort än biggen i hela sitt liv. Detta kanske gör skillnad. ;)

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 27 nov 2009 09:57

Hejsan!

En öm tå vi tydligen trampade på, J R Auk och hans vurmande för ökad frihet för pedofiler att ligga med minderåriga flickor, liksom andra lite svårsmälta nyliberala "friheter" tenderar att vara något som han inte riktigt vill läsa om! Vilket naturligtvis innebär att vi påminner honom om de friheter han stödjer lite då och då!  :lol:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 27 nov 2009 14:22

... jobbcoacherna må vara hur trevliga och engagerade som helst, men hela satsningen är och förblir en gigantisk miss som i grund och botten syftar till att lägga ansvaret för sin egen situation på den enskilde. I grund och botten handlar det återigen om att, i sann Bush-anda, överföra skattepengar i privata fickor. Koppla detta med hårdare regler för arbetslösa och sjuka, minskade anslag på andra områden och skattesänkningar för höginkomsttagare och det är svårt att se satsningen som något annat än ett hån.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Återgå till "Tankar och känslor"