Ewelinas frågetråd
Moderator: Moderatorgruppen
Ewelinas frågetråd
Jag sitter här framför skärmen dag ut och läser diskussionerna ni skapar. Har haft lite svårt att vara med och diskutera då jag märkt att jag är fullkomligt inkompetent när det gäller att kommunicera på ett begripligt sätt, och då jag inte studerat nån filosofi har jag själv också svårt att begripa allt som pratas om.
Så detta blir min frågetråd; här stör jag inte diskussionen med dumma frågor utan den som känner att den har lust att få mig att begripa kan på eget bevåg ta sig an problemen. (visste inte vart jag skulle göra av den, så om nån moderator har synpunkter är det bara att flytta den)
Ok, här kommer det:
Maya, vad är det? skummade igenom wiki och fastnade för uttrycket : "Detta kan liknas vid Matrix där den värld man känner inte är vad den verkar vara." Finns det några fler sätt att beskriva det på?
Nykterhetsdrogen, nämnde nån i något sammanhang. Är det när folk liksom går runt och lever "rent" och får en kick av att vara bättre än alla andra? Eller har jag missuppfattat det totalt?
Nihilism, wiki:"en generell känsla av hopplöshet och meningslöshet i existensen" eller som jag uppfattat det att liksom avhålla sig ifrån att hitta en mening med det där man kallar livet, eller med livsfilosofin man pysslar med?
Det där med mönster och samband, varför klingar samband bättre, medan mönster känns som ett fängelse?
Och lycka och frihet. Vad är det?
Nån som känner sig manad?
Så detta blir min frågetråd; här stör jag inte diskussionen med dumma frågor utan den som känner att den har lust att få mig att begripa kan på eget bevåg ta sig an problemen. (visste inte vart jag skulle göra av den, så om nån moderator har synpunkter är det bara att flytta den)
Ok, här kommer det:
Maya, vad är det? skummade igenom wiki och fastnade för uttrycket : "Detta kan liknas vid Matrix där den värld man känner inte är vad den verkar vara." Finns det några fler sätt att beskriva det på?
Nykterhetsdrogen, nämnde nån i något sammanhang. Är det när folk liksom går runt och lever "rent" och får en kick av att vara bättre än alla andra? Eller har jag missuppfattat det totalt?
Nihilism, wiki:"en generell känsla av hopplöshet och meningslöshet i existensen" eller som jag uppfattat det att liksom avhålla sig ifrån att hitta en mening med det där man kallar livet, eller med livsfilosofin man pysslar med?
Det där med mönster och samband, varför klingar samband bättre, medan mönster känns som ett fängelse?
Och lycka och frihet. Vad är det?
Nån som känner sig manad?
Tack
Angående Maya/Matrix så kan kanske Stefan från paradise hotel svara på det, http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/k ... 6722783.ab :D
Re: Ewelinas frågetråd
Ewelina skrev:Jag sitter här framför skärmen dag ut och läser diskussionerna ni skapar. Har haft lite svårt att vara med och diskutera då jag märkt att jag är fullkomligt inkompetent när det gäller att kommunicera på ett begripligt sätt, och då jag inte studerat nån filosofi har jag själv också svårt att begripa allt som pratas om.
Var inte rädd för att störa en diskussion. Det är störningar som skapar diskussion. Dessutom, genom att vara rädd för det manifesterar du skam i dig själv som skämmig. Skuld, eftersom du skulle vara dålig. Detta är en av de saker som filosofi (enligt min tro) faktiskt söker förstöra - eller minst visa på det reella förhållandet med. förvisso värt att nämna är att samhället kan se på lydnad och att man ska veta sin plats (jante) som något lämpligt - men inte nödvändigtvis i överväldigande mån här.
Ingen av oss kommunicerar på ett begripligt sätt, vi tar ett ord, skräddarsyr det och anpassar det efter vår egen tolkning. En av de stora fördelarna med diskussion är att man kan uppleva en viss frihet i sina formulationer - eftersom man ca är tvungen att säga något nu, så kan man inte tänka över vilket exakt ord som är det perfekta. Man tar det som känns bra. Fö ligger det en slags perfektion i just detta, just av ovan anledning - vad är filosofi, liksom?
Ewelina skrev:Nykterhetsdrogen, nämnde nån i något sammanhang. Är det när folk liksom går runt och lever "rent" och får en kick av att vara bättre än alla andra? Eller har jag missuppfattat det totalt?
/En Drogteori kan vara intressant läsning:
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... =drogteori
Ewelina skrev:Nihilism, wiki:"en generell känsla av hopplöshet och meningslöshet i existensen" eller som jag uppfattat det att liksom avhålla sig ifrån att hitta en mening med det där man kallar livet, eller med livsfilosofin man pysslar med?
Den uppfattning jag fått om nihilism är just att det är livsförnekelse - i betydelsen om det som reellt är vs ideer om det reella (dvs vad man kan tycka borde vara). Ett strålande exempel på detta vore just det jag beskrev ovan - en tvekan inför att verkligen ingå i ett sammanhang, en tvekan inför att ta plats i en diskussion 'med sina dumma frågor'. Detta är en idé om någots varande. Och det livsförnekande i det fenomenet är dess resultat, att man håller tillbaks sig från att faktiskt säga vad man tyckte i diskussionen.
Jag anser förvisso inte att nihilism bör helt avskjutas, jag tror att vi kan ha användning av konceptet. Men, jag tror att man bör inse att förhållandet finns där. Och jag tror att man bör göra sin egen värdering och bedömning av det - dvs att man inte bara ska göra något eftersom man vuxit upp på ett visst sätt, i en familj med en viss kultur. Det är friskt att kunna ta upp plats. Och det är friskt att kunna kunna ta upp plats. Men också att inte alltid måsta, göra detta.
Ewelina skrev:Det där med mönster och samband, varför klingar samband bättre, medan mönster känns som ett fängelse?
Olika ord känns annorlunda. Pillow. Big floppy donkey-dick.
Ewelina skrev:Maya, vad är det? skummade igenom wiki och fastnade för uttrycket : "Detta kan liknas vid Matrix där den värld man känner inte är vad den verkar vara." Finns det några fler sätt att beskriva det på?
Den här frågan relaterar till alla dina tidigare (det här är ca knytpunkten) - ta tex nihilismen, där ideerna om vad som är, är det man tror är. Men fakticiteten är det reella, det som (tänkte säga i ordets rätta bemärkelse, men det håller inte, eftersom att orden representerar ideer) verkligen är.
En alternativ förklaring är om vad man fokuserar. Återigen med ideer om vad som verkar vara vs vad som är. Om jag säger åt dig att känna efter hur din rumpa känns, med avseende på trycket från stolen du sitter på - så uppmärksammar du detta. Men sekunden innan du läste vad jag skrev, så kände du det inte. Var var det då någonstans? Fanns det inte? Och för att knyta det till din fråga, eftersom du inte kan uppfatta och koncentrera dig på allting, så missar du oundvikligen en del av verkligheten, varför det du uppfattar inte är en korrekt avbild av densamma. The map is not the territory.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Bra att du frågar om du undrar, Ewelina! Nu är tyvärr inte jag rätt person att svara på alla dina frågor, men om maya; det är ett begrepp som används inom de österländska traditionerna och innebär att vi lever i en illusion. Liknande tanke finns inom kabbalan (inget finns egentligen kring oss) och i Platons grottliknelse, där han menade att vi såg skuggorna och inte det egentliga skeendet.
Seså! Hjälp Ewelina lite nu istället för att hattifnatta er [-X
Seså! Hjälp Ewelina lite nu istället för att hattifnatta er [-X
Jättetack till Minded och Skogsälvan för svaren.
Jag borde kanske inte vara så rädd för att störa, men är inne i nån fas.
Många av de här frågorna kom till mig när jag läste tröst-tråden, där alla istället för att trösta, började hacka på varandra. Och då bubblade det upp både maya, breatherians, nykterhetsdrogen, nietzsche, skillnaden på mönster och samband m.m m.m
La upp ett dokument och så fort jag inte fattade, skrev jag ner. De frågor jag skrev till er var bara ett urval, resten har jag letat upp eller är för stort för att fråga om. Inte så faktamässiga frågor liksom.
Tack Minded igen för din tid och dina råd, och tack Skögälvan för att du inte hattifnattade dig.
Jag borde kanske inte vara så rädd för att störa, men är inne i nån fas.
Många av de här frågorna kom till mig när jag läste tröst-tråden, där alla istället för att trösta, började hacka på varandra. Och då bubblade det upp både maya, breatherians, nykterhetsdrogen, nietzsche, skillnaden på mönster och samband m.m m.m
La upp ett dokument och så fort jag inte fattade, skrev jag ner. De frågor jag skrev till er var bara ett urval, resten har jag letat upp eller är för stort för att fråga om. Inte så faktamässiga frågor liksom.
Tack Minded igen för din tid och dina råd, och tack Skögälvan för att du inte hattifnattade dig.
Tack
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Äsch, jag försöker hjälpa till om jag kan, men visst tramsar jag mig ibland också.
Jag tycker inte att du ska vara rädd. För mig tog det flera veckor innan jag vågade skriva ett ord här, så, tro mig, jag förstår känslan. Men! Majoriten är väldigt snälla, överseende och öppna här och det är ok att ha lite konstiga tankar. Kram! Hoppas någon kan och vill hjälpa dig ytterligare med dina frågor.
Jag tycker inte att du ska vara rädd. För mig tog det flera veckor innan jag vågade skriva ett ord här, så, tro mig, jag förstår känslan. Men! Majoriten är väldigt snälla, överseende och öppna här och det är ok att ha lite konstiga tankar. Kram! Hoppas någon kan och vill hjälpa dig ytterligare med dina frågor.
Skogsälvan skrev:...men om maya; det är ett begrepp som används inom de österländska traditionerna och innebär att vi lever i en illusion.
Vad dum jag är, det maya förstås. Jag tänkte på Maya som i Mayakalendern.
När det gäller nihilism så är en egen erfarenhet, i alla fall de senaste månaderna, att jag hamnat ungefär där i någon mening. Jag har en känsla av att inget är heligt och att jag inte behöver försvara eller slåss för något alls. Visst kan det innebära en ibland uppdykande känsla av tomhet och meningslöshet, men det är också en frihet - jag kan dyka ner i vilket område som helst och anta vilken position som helst.
Total nihilism skulle jag inte säga att det eftersom jag ändå har en känsla för vad som är mer eller mindre sunt i olika situationer eller som helhet.
Men det är ingen position jag valt, utan snarare någonstans jag hamnat.
Nihilism är tydligen väldigt mångfasetterat.
Jag har inte riktigt hittat min egen version av ordet, och alla andras verkar vara så olika.
Livsförnekelse. Nihil= Ingenting. Men inte anomi.
Men ändå att individualitetens unika varande inte är viktigt; (inte existerande?)
Men ! Inget värdesättande! Ingen skam, inget rätt inget fel. Bara Vara?
Eller helt grått?
Puh. Det var en svår nöt att undersöka.
Maya däremot , känner jag mig lite mer trygg med. " Det enda man vet är att man ingenting vet"? Eller det man vet är inte sant eller bara en sån yttepyttebit av sanningen att den knappt räknas.
Är som psykvården, som bara behandlar en massa symptom men kikar inte på orsakerna.
Se igenom mayas slöjor så ser man väl solen, då den inte skuggas längre.
Inte vet jag.
Men kul att ni svarar iallafall, jag läser och tänker.
Jag har inte riktigt hittat min egen version av ordet, och alla andras verkar vara så olika.
Men ändå att individualitetens unika varande inte är viktigt; (inte existerande?)
Eller helt grått?
Maya däremot , känner jag mig lite mer trygg med. " Det enda man vet är att man ingenting vet"? Eller det man vet är inte sant eller bara en sån yttepyttebit av sanningen att den knappt räknas.
Är som psykvården, som bara behandlar en massa symptom men kikar inte på orsakerna.
Inte vet jag.
Men kul att ni svarar iallafall, jag läser och tänker.
Tack
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Psykvården har ju gått från att titta på orsakerna och tar sig an att bota symptomen, men det finns fortfarande psykoanalytiker att finna som närmar sig roten. Men det gör ont, enklare med en quick-fix....
När det gäller solen så tycker jag månen är betydligt mer intressant. Vattnet stiger, vi består till stor del av vatten.
Kul att du läser och tänker:) Och fortsätt fråga om du vill :)
När det gäller solen så tycker jag månen är betydligt mer intressant. Vattnet stiger, vi består till stor del av vatten.
Kul att du läser och tänker:) Och fortsätt fråga om du vill :)
Jag spinner vidare: Nihilism är enligt mig, en slags självförnekelse, och det är snarare en livsfas än en världsbild (men i någon mån kan alla världsbilder även ses som livsfaser), Nihilism är för mig något som inte kan tolkas utifrån "sig självt", dvs Nihilism är något som definieras utifrån frånvaron av "tidigare inlärd världsbild", det är alltså ett ifrågasättande av vad man en gång trodde på. Nihilism är, som du så fint uttryckte det: livsfönekelse (och då med antagandet att "livet" är det man _trodde_ livet var).Ewelina skrev:Nihilism är tydligen väldigt mångfasetterat.
Eller helt grått?
Men det är inget man kan "stanna kvar i" särskillt länge, jag spekulerar att det då slutar att man sugs ner i ren galenskap, har dock ingen aning.
"Det enda man vet är att man ingenting vet" tror jag mer en konsekvens av din tolkning av Maya.Ewelina skrev:Maya däremot , känner jag mig lite mer trygg med. " Det enda man vet är att man ingenting vet"? Eller det man vet är inte sant eller bara en sån yttepyttebit av sanningen att den knappt räknas.
Inte vet jag.
Mitt sätt att försöka beskriva hur man kan betrakta vad Maya är: Maya är "livet som det skådespel vi upplever". Om Maya jämförs med färg, så handlar begreppet om hur vi "handskas med färgen". En fråga: blir vi ledsna när vi kladdar med färgen? Om svaret är: nej, färg är för mig något lekfullt, då har vi "förstått" Maya i den mån det "går att förstå"...
Ett annat sätt att formulera det:
Maya är immanensen hos en trancendental världsbild, det är "materialet" i "världen" (maya = materia). Dvs: material + "transcendentalt subjekt" = värld. osv
Wilbers Integral Meta-Theory:
http://www.integralworld.net/helfrich.html#ABS
http://integrallife.com/node/37539/
http://www.integralworld.net/helfrich.html#ABS
http://integrallife.com/node/37539/
Återgå till "Tankar och känslor"