seekeroftruth skrev:Med Enlightment brukar man ofta mena just andlig upplysning och så som Hinduer/Buddhister/Zen/Tao osv ser på det.
Det var bra skrivet.
Intressant blogg.:
Jag tackar :)
seekeroftruth skrev:hur kan den som är upplyst veta att någon annan är upplyst... då upplyst är något som upplevs och inte kan beskrivas såsom du sa till mig en gång. Sedan så tycker jag det är intressant när jag läser att vissa påstår att andra är upplysta men att dom själva INTE är det. Hur kan dom urskilja vem som är upplyst och vem som inte är det om dom själva INTE är upplysta?:
Jag vet inte så mycket om
Algotezza s syn på ämnet men tänker här att, om ”upplyst” istället ses som något man
känner (en emotion), snarare än något man
blir (ett subjekt/objekt), ter det sig enkelt att förstå hur folk som upplevt känslan, känner igen den hos andra. Att man trots att inte själv ha upplevt en känsla, ändå kan identifiera yttre tecken på att vissa andra nog har det, är väl sedan inte så osannolikt?
Jag undrar ändå om det inte är relativt få som definierar
sig själva som ”upplysta” [i andlig bemärkelse]. Kanske är det oftare en beteckning omgivningen tillämpar på människor som antingen säger sig ha haft en viss sorts upplevelse, eller som till karaktären beter sig på ett ”upplyst” vis?
Hermit