Jag är Svensk och stolt över det!
Moderator: Moderatorgruppen
- seekeroftruth
Jag är Svensk och stolt över det!
vad menar människor som yttrar sig på detta vis? Vad är Svensk? Vad är det man är stolt över?
Jag har ingen identitet som förankrar sig i en "nation".. Jag ser mig som ett barn av Universum, en skapelse utav Gud.
Jag har ingen identitet som förankrar sig i en "nation".. Jag ser mig som ett barn av Universum, en skapelse utav Gud.
- seekeroftruth
hur kommer det sig att en person som födds i Tyskland ofta kallar sig för Tysk och är stolt över det Tyska...
hur kommer det sig att en person som födds i England är engelsk och är stolt över det Engelska...
och hur kommer det sig att en person som födds i Sverige kallar sig för Svensk och är stolt över det...
var kommer sanning in i bilden? är du en produkt av samhällets indoktrination eller är du en varelse som väljer en egen väg?
Och du som säger jag är Svensk i blodet... tänk på att du utvandrade en gång från Afrika... och en gång beblandades med Nenadertalarna... och en gång invandrade in till denna mark som nu okupperas utav "Svenskar"... men först var något annat folk... och många andra djur...
Vad är du i blodet?
hur kommer det sig att en person som födds i England är engelsk och är stolt över det Engelska...
och hur kommer det sig att en person som födds i Sverige kallar sig för Svensk och är stolt över det...
var kommer sanning in i bilden? är du en produkt av samhällets indoktrination eller är du en varelse som väljer en egen väg?
Och du som säger jag är Svensk i blodet... tänk på att du utvandrade en gång från Afrika... och en gång beblandades med Nenadertalarna... och en gång invandrade in till denna mark som nu okupperas utav "Svenskar"... men först var något annat folk... och många andra djur...
Vad är du i blodet?
Re: Jag är Svensk och stolt över det!
seekeroftruth skrev:vad menar människor som yttrar sig på detta vis? Vad är Svensk? Vad är det man är stolt över?
Att vara stolt över att vara Svensk..Ja det torde då vara när denna lilla nation lyckas med någonting gott den föresatt sig.
Det är Kul att vara Svensk när det går bra i hockey för Sverige..Annars så håller jag på Finland.
Allvarligt talat det enda bra med nationalstater är i de sammanhang när formatet fungerar i tillexempel skatte och försäkringsfrågor och liknande ting.
Annars är det en ond grogrund för vi kontra de andra tänkande.
seekeroftruth skrev:Jag har ingen identitet som förankrar sig i en "nation".. Jag ser mig som ett barn av Universum, en skapelse utav Gud.
Skön nivå att uppnå kan tyckas, hoppas du håller den i reella livet och inte bara i teorin..Själv siktar jag på Världsmedborgare...
Varje dag är en resa.
- seekeroftruth
Marksa...
Jo, nog är jag ett barn av Universum. Men ibland säger jag annat... det är inte lätt att bli förstådd annars. Världsmedborgare är inte dåligt heller.
Om Sverige vore ett land med likasinnade människor som jag. Då hade jag med stolthet kallat mig Svensk. Men Sverige består av en blandning av det ena och andra... vad är det jag skall vara stolt över? Att vi inte tar kål på varandra? Ja, det kan jag vara stolt över..
Jo, nog är jag ett barn av Universum. Men ibland säger jag annat... det är inte lätt att bli förstådd annars. Världsmedborgare är inte dåligt heller.
Om Sverige vore ett land med likasinnade människor som jag. Då hade jag med stolthet kallat mig Svensk. Men Sverige består av en blandning av det ena och andra... vad är det jag skall vara stolt över? Att vi inte tar kål på varandra? Ja, det kan jag vara stolt över..
- seekeroftruth
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- seekeroftruth
seekeroftruth skrev:sailaways...
nää, förneka gör jag inte... men vad är mitt land? det är frågan.
Ditt land? Som om du äger det, sverige är ditt. Du bor i ett område kallat Sverige. Och vad finns här att vara stolt över? Inget alls. Är det som att, tex, vara stolt över en närastående som vunnit Göteborgsvarvet? Tja, kanske det, men det är fortfarande inget annat än ett förment nöje!
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze
– Deleuze
- seekeroftruth
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- seekeroftruth
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Återgå till "Tankar och känslor"