Jag är Svensk och stolt över det!

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Jag är Svensk och stolt över det!

Inläggav seekeroftruth » 24 maj 2010 19:10

vad menar människor som yttrar sig på detta vis? Vad är Svensk? Vad är det man är stolt över?

Jag har ingen identitet som förankrar sig i en "nation".. Jag ser mig som ett barn av Universum, en skapelse utav Gud.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 24 maj 2010 21:12

.barn av Universum, en skapelse utav Gud...och du är stolt över?
Fridens Liljor

Morningstar

Inläggav Morningstar » 24 maj 2010 21:21

---

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 24 maj 2010 21:38

hur kommer det sig att en person som födds i Tyskland ofta kallar sig för Tysk och är stolt över det Tyska...

hur kommer det sig att en person som födds i England är engelsk och är stolt över det Engelska...

och hur kommer det sig att en person som födds i Sverige kallar sig för Svensk och är stolt över det...

var kommer sanning in i bilden? är du en produkt av samhällets indoktrination eller är du en varelse som väljer en egen väg?

Och du som säger jag är Svensk i blodet... tänk på att du utvandrade en gång från Afrika... och en gång beblandades med Nenadertalarna... och en gång invandrade in till denna mark som nu okupperas utav "Svenskar"... men först var något annat folk... och många andra djur...

Vad är du i blodet?

Användarvisningsbild
Marksa

Re: Jag är Svensk och stolt över det!

Inläggav Marksa » 24 maj 2010 21:48

seekeroftruth skrev:vad menar människor som yttrar sig på detta vis? Vad är Svensk? Vad är det man är stolt över?

Att vara stolt över att vara Svensk..Ja det torde då vara när denna lilla nation lyckas med någonting gott den föresatt sig.
Det är Kul att vara Svensk när det går bra i hockey för Sverige..Annars så håller jag på Finland.
Allvarligt talat det enda bra med nationalstater är i de sammanhang när formatet fungerar i tillexempel skatte och försäkringsfrågor och liknande ting.
Annars är det en ond grogrund för vi kontra de andra tänkande.

seekeroftruth skrev:Jag har ingen identitet som förankrar sig i en "nation".. Jag ser mig som ett barn av Universum, en skapelse utav Gud.

Skön nivå att uppnå kan tyckas, hoppas du håller den i reella livet och inte bara i teorin..Själv siktar jag på Världsmedborgare... 8)
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 24 maj 2010 21:56

Marksa...

Jo, nog är jag ett barn av Universum. Men ibland säger jag annat... det är inte lätt att bli förstådd annars. Världsmedborgare är inte dåligt heller. :-)

Om Sverige vore ett land med likasinnade människor som jag. Då hade jag med stolthet kallat mig Svensk. Men Sverige består av en blandning av det ena och andra... vad är det jag skall vara stolt över? Att vi inte tar kål på varandra? Ja, det kan jag vara stolt över..

Morningstar

Inläggav Morningstar » 24 maj 2010 21:59

---

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 24 maj 2010 22:53

sailaways...

nää, förneka gör jag inte... men vad är mitt land? det är frågan.
må gud skydda dig från allt det onda... och skänka dig allt det goda i överflöd!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 maj 2010 23:20

Ett land av välvilja. Att man inte ska kunna hissa sitt lands flagga här, för att det kan uppfattas som invandrarfientligt, är barockt.

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 24 maj 2010 23:23

skogsälvan...

är alla välvilliga i Sverige? är ens majoriteten det?
må gud skydda dig från allt det onda... och skänka dig allt det goda i överflöd!

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 24 maj 2010 23:24

seekeroftruth skrev:sailaways...

nää, förneka gör jag inte... men vad är mitt land? det är frågan.

Ditt land? Som om du äger det, sverige är ditt. Du bor i ett område kallat Sverige. Och vad finns här att vara stolt över? Inget alls. Är det som att, tex, vara stolt över en närastående som vunnit Göteborgsvarvet? Tja, kanske det, men det är fortfarande inget annat än ett förment nöje!
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 24 maj 2010 23:26

Pho-ku...

bra skrivet!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 maj 2010 23:29

seekeroftruth skrev:skogsälvan...

är alla välvilliga i Sverige? är ens majoriteten det?

Jag uppskattar att majoriteten är det.

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 24 maj 2010 23:31

Skogsälvan...

och majoriteten äter ekologiskt kött? eller är de alla vegetarianer?

Mår djuren bra i sverige? Och de ekologiska?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 maj 2010 23:39

Internationellt sett har vi kommit långt på den fronten.

Återgå till "Tankar och känslor"