Läkare - de enda värdiga människorna i samhället.
Moderator: Moderatorgruppen
Läkare - de enda värdiga människorna i samhället.
Kan någon ge mig ett argument emot min rubrik?
Även om värdighet nu skulle mätas i hur man håller folk vid liv och hälsa så är det fel att bara se till läkare.
Värderar du inte arkitekten som gjorde planen för att bygga sjukhuset eller byggarna som i själva fallet byggde det. Ska inte forskare som forskat fram mediciner och ingenjörer som utvecklar avancerade mätinstrument som används i sjukvården värderas lika högt.
Värderar du inte arkitekten som gjorde planen för att bygga sjukhuset eller byggarna som i själva fallet byggde det. Ska inte forskare som forskat fram mediciner och ingenjörer som utvecklar avancerade mätinstrument som används i sjukvården värderas lika högt.
Jag vet inte, och jag må erkänna att påståendet är någorlunda absurt. Jag vill inte heller anse att påståendet är min åsikt.
Det är dock en tanke som rests i mig utifrån aspekten en läkare (och möjligen ett fåtal andra fredskämpar av diverse slag m.fl.), bidrar till att rädda liv och därmed gör betydligt mer för människor än många andra, exempelvis filosofer.
I och med att någon väljer att lägga tid på filosofistudier (eller skriva på ett filosofiforum som ex. jag själv, eller "bara" bli arkitekt etc.) istället för att studera medicin faktiskt gör sig skyldig till döden av alla de människor som de vid annat beslut hade räddat livet på.
Därmed är alla filosofer (m.fl.) mördare och borde brinna i helvetet.
Har jag fel?
Det är dock en tanke som rests i mig utifrån aspekten en läkare (och möjligen ett fåtal andra fredskämpar av diverse slag m.fl.), bidrar till att rädda liv och därmed gör betydligt mer för människor än många andra, exempelvis filosofer.
I och med att någon väljer att lägga tid på filosofistudier (eller skriva på ett filosofiforum som ex. jag själv, eller "bara" bli arkitekt etc.) istället för att studera medicin faktiskt gör sig skyldig till döden av alla de människor som de vid annat beslut hade räddat livet på.
Därmed är alla filosofer (m.fl.) mördare och borde brinna i helvetet.
Har jag fel?
Re: Läkare - de enda värdiga människorna i samhället.
Ninzo skrev:Kan någon ge mig ett argument emot min rubrik?
Ovärdiga läkare...
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Jag gissar att du tänker att ett mänskligt liv är ovärderligt. Att rädda ett liv är då alltså något som också är ovärderligt. Att välja en väg i livet som inte förlänger livet på människor är alltså inte värt någonting i jämförelse.
Utgår man ifrån att ett mänskligt liv är ovärderligt så når man lätt slutsatsen att det värdigaste man kan göra är att skapa överlevnadsfabriker ala Matrix "human fields".
Enligt mig är att påstå att ett mänskligt liv är ovärderligt bara ett smidigt sätt att undvika fråga om hur mycket ett liv egentligen är värt.
Själv tycker jag att ett mänskligt liv är värt ungefär 20 hundar, 20 000 fåglar eller 350 miljoner kronor.
Utgår man ifrån att ett mänskligt liv är ovärderligt så når man lätt slutsatsen att det värdigaste man kan göra är att skapa överlevnadsfabriker ala Matrix "human fields".
Enligt mig är att påstå att ett mänskligt liv är ovärderligt bara ett smidigt sätt att undvika fråga om hur mycket ett liv egentligen är värt.
Själv tycker jag att ett mänskligt liv är värt ungefär 20 hundar, 20 000 fåglar eller 350 miljoner kronor.
Algotezza skrev:Människan kan inte värdera sig själv. För sig själv är hon ovärderbar. Ej för andra väsen...
/Algotezza
En människa kan dock värdera sitt liv, hur skulle man annars kunna välja att rädda någon annan om det innebär att man dör själv. De gamla japanska samurajerna värderade väl sin heder över sina egna liv.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Jag förstår inte riktigt vad som avses med begreppet värdighet? Jag antar att det finns en hel del läkare som har valt att bli läkare för att erhålla den sociala statusen och den stora lönen. Motivet är väl också av vikt? Det finns ju städerskor, fabriksarbetare, barn, sjukskrivna och arbetslösa som är fantastiska människor. Det är lite främmande för mig att bedömma om någon är värdig p g a dennes yrke. Det krävs ett stort samarbete om vår tillvaro ska fungera, tänk som kroppen t ex, det är många komponenter som är nödvändiga för att det ska funka där. Personligen tycker jag att t ex för- och lågstadielärare är ett väldigt viktigt yrke. Under de viktiga åren är barnen väldigt mottagliga för information som följer dem, mer eller mindre omedvetet, under resten av livet. En enda sådan fröken är alltså i högsta grad delaktig i hundratals människors prägling av livet, inte minst delar som samarbete, konfliktlösning, rättvisa, empati och självkänsla.
håller med Skogis, lärare är antagligen (tillsammans med "förälder") det viktigaste yrket i samhället. Yrken som Läkare, Jurister, Domare, Poliser har gemensamt att de alla hanterar kritiska situationer, 'brott' från vardagen, de är viktiga vid vissa avgörande tidpunkter men hanterar ofta fall då lärarna misslyckats.
Wilbers Integral Meta-Theory:
http://www.integralworld.net/helfrich.html#ABS
http://integrallife.com/node/37539/
http://www.integralworld.net/helfrich.html#ABS
http://integrallife.com/node/37539/
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Japp, men jag vill betona småbarnslärare här. Visst fyller en professor på universitet sin funktion i särkunskap. Det sorgliga är att jag inte tycker att småbarnslärarna ska få högre löner och status. Jag vill att de gör det här för att deras hjärta säger så. Nog för att de med råge förtjänar mer, men är det en saftig lön och en hög status inblandat drar det tyvärr till sig folk med "ett hjärta som inte är på rätt ställe".
-
Justin Case
Skogsälvan skrev:Japp, men jag vill betona småbarnslärare här. Visst fyller en professor på universitet sin funktion i särkunskap. Det sorgliga är att jag inte tycker att småbarnslärarna ska få högre löner och status.
Lite högre löner och status kan de väl få ändå? Så länge det inte är fråga om mycket högre löner än genomsnittet för en högskoleutbildad arbetande svensk (och lågstadielärare ligger väl klart under det snittet idag?) tror jag inte att pengarna är så avgörande för vilka som söker, det är nog mer vad man tycker om att jobba med. Enligt Johan Norberg finns det lyckoforskning som talar för att man måste tjäna 50.000 kronor mer i månaden för att det ska vara värt att offra familjelivet för arbetet. Jag skulle tro att motsvarande siffra inte är så jättemycket lägre för hur mycket mer man måste tjäna i månaden för att det ska vara värt att arbeta med något man inte trivs med. Tycker man t.ex. att det verkar jättejobbigt med en massa stojiga barn runt omkring sig hela dagarna, och är spontant mycket mer lockad av att jobba med datorer, krävs det nog att man skulle tjäna åtskilliga tusenlappar mer i månaden som lågstadielärare än som t.ex. IT-konsult, dataprogrammerare eller liknande för att man ska vara beredd att välja lågstadieläraryrket framför de sistnämnda yrkena. Bara för att ta ett exempel.
Jag vill att de gör det här för att deras hjärta säger så. Nog för att de med råge förtjänar mer, men är det en saftig lön och en hög status inblandat drar det tyvärr till sig folk med "ett hjärta som inte är på rätt ställe".
Finns det några yrken du tycker ska ha höga löner då? Och i så fall varför?
De som har till yrke att samla ihop delarna efter människor som hoppat framför tunnelbanan bör kanske få en särskilt hög lön som kompensation för obehaget, och de kanske inte behöver "ha hjärtat på rätta stället", då det kanske inte är hela världen om de inte behandlar likdelarna hjärtligt. Någon som kommer på fler yrken som bör ha höga löner, yrken där de anställda inte behöver ha "hjärtat på rätta stället" så att det inte gör något om de väljer jobbet enbart för pengarnas skull?
sydman skrev:Algotezza skrev:Människan kan inte värdera sig själv. För sig själv är hon ovärderbar. Ej för andra väsen...
/Algotezza
En människa kan dock värdera sitt liv, hur skulle man annars kunna välja att rädda någon annan om det innebär att man dör själv. De gamla japanska samurajerna värderade väl sin heder över sina egna liv.
Jag talar om möjligheten generell värdering av människan som människan själv utför, ej i de enskilda fallen. I enskilda fall är allt möjligt.
Vi fastnar ju ofta i att vi ser oss som ovärderliga. Serd et som cyniskt tala om pengavärde då. Ovärderliga tolkar jag i praktiken som ovärderbara.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Justin, jag är inte så himla praktisk av mig. Jag skulle föredra att leva i ett samhälle, eller en tid, där pengar inte existerade, men det blir ju ganska svårt... Det verkar väl rimligt att folk som tar riktiga skitjobb. som ingen vill ha, borde få extra kompensation. Men jag underskattar inte läkares jobb som räddar liv, men för mig är det folk som gör livet värt att leva mest värdefulla (och det går ju inte att mäta i pengar).
Återgå till "Tankar och känslor"