Om ni fick en chans till - 18 år igen

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Minded

Om ni fick en chans till - 18 år igen

Inläggav Minded » 06 aug 2010 13:35

Vad skulle ni göra annorlunda? Vad vet ni idag, som ni hade velat veta då?

Jag hade slagit mig in på den här vägen jag gått, ännu snabbare. Idag har jag en mycket större portion insikt, självinsikt och självförtroende än vad jag hade där och då. Det verkar som att det är egenskaper som reellt behövs, i många gånger större utsträckning än vad jag trodde då.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Om ni fick en chans till - 18 år igen

Inläggav Algotezza » 06 aug 2010 13:39

Minded skrev:Vad skulle ni göra annorlunda? Vad vet ni idag, som ni hade velat veta då?

Då visste jag allt, kunde allt.

Nu är jag bara mer retoriskt slipad.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 06 aug 2010 13:54

Minded skrev:Vad skulle ni göra annorlunda? Vad vet ni idag, som ni hade velat veta då?

Det beror ju på hur världen är beskaffad!

Om den är deterministisk så går det ju inte att göra något annorlunda? Om den däremot tillåter en viss form av fri vilja och därmed en ommodellering av världens gång (så som i filmen Tillbaka till framtiden) ja då kommer vi i en annan problematik! Hur stor påverkan har enskilda "småhändelser" (handlingar) på världen? The butterfly effect?

Så om det sistnämnda gäller (att välden går att påverka), ja då skulle jag absolut inte göra något annorlunda av två skäl.

1. Jag vet inte hur stora effekter mina handlingar faktiskt har.

2. Jag är mycket nöjd med mitt liv som det är nu och det är en väldigt stor chansning att ändra på något då!

Vad gäller det där med vetandet så faller det under samma problematik som första frågan. Om jag hade vetat något då som jag vet i dag hade jag kanske handlat annorlunda och därmed påverkat saker och ting så att jag inte lever det liv jag gör idag.

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Minded

Inläggav Minded » 06 aug 2010 14:05

Inget, bägge två? Imponerande.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 06 aug 2010 15:30

Minded skrev:Inget, bägge två? Imponerande.
Hummmm . . .  om jag däremot fick möjlighet att simulera hela mitt liv i en superdator med ett program som utförde alla instruktioner på ett identiskt sätt med hur vår värld är beskaffad och att detta gick att snabbspola och botanisera i fram och tillbaka och däri slänga in och ändra olika parametrar, ja då hade jag med mycket stor nyfikenhet suttit vid datorn och testat olika handlingsmönster vid olika tillfället i mitt liv.

Jag och min sambo hade "oss själva" som avatarer i spelet Sims för några år sedan och i detta kunde man testa olika handlingsmönster genom att spara spelet och spela om det från olika positioner. Till och med det var lite intressant trots att det bara var inom programmets egen begränsning och kapacitet. Men vem vet. kanske kan man i framtiden emulera och simulera hela världen till den grad att det inte blir någon skillnad mellan den reella världen och den virtuella (ungefär som i filmen Matrix). Kanske är vi redan en sådan emulering i våra egna superdatorer (en loop alltså)?

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 06 aug 2010 15:46

erfarenheter, nya kunskaper, mer information

det är vad jag fått med mig genom åren

ifall jag kunde ta med mig allt det och åka tillbaks, sure varför inte, mitt liv hade förmodligen vart mycket bättre vid samma ålder

kort

Inläggav kort » 06 aug 2010 16:04

Jag hade varit mer självständig, lugnare och vetat att jag skulle lyckas. Men på något sätt så känns det som, jag vet inte, att man inte kan få allt (eller så får man just allt), får man det ena så missar man det andra (om man inte går medelvägen), men jag vet inte som sagt, om det inte är så, så är det mycket jag gått miste om. Personkemi är mycket viktigt, eller att man har en attityd som gör att man kan fungera med alla (men detta tror jag i grunden beror på att man har mycket god personkemi till någon viss). Jag älskar människor med smak, åsikter, så att man kan diskutera saker in i minsta detalj. Hur folk rescenserar filmer på några rader är intressant. Detta är något jag saknat lite. Folk lever så olika liv, tänkt de som varje kväll slår sig ner i en mysig bostad och ser en film med kritiska ögon och knappt bryr sig om den är bra eller inte, bara njuter. Jag skulle ha viljat avskärma mig mer. Jag vill inte ångra något, och jag tror inte att man har någon anledning till det egentligen, allt sker på bästa sätt, jag kämpar för det.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 10 aug 2010 18:25

---

Justin Case

Inläggav Justin Case » 11 aug 2010 12:24

freddemalte skrev:

Det beror ju på hur världen är beskaffad!

Om den är deterministisk så går det ju inte att göra något annorlunda?

Om världen är deterministisk, kan du inte förhindra att dina nuvarande kunskaper påverkar ditt handlande, när du genomlever tiden "för 18 år sedan" en andra gång; du kommer därför oundvikligen att handla annorlunda andra gången du genomlever den tiden än vad du gjorde första gången. (Din hjärnas innehåll, rent fysiskt (eller i varje fall i fråga om partikelkombinationsmönster, struktureringen av partiklarna i din hjärna), måste vara något annorlunda den andra gången än den första gången, för att det ska kunna vara sant både att du har andra kunskaper andra gången än första gången och att tidsresan 18 år tillbaka i tiden och dess följder sker inom ramarna för en deterministisk världsbild.

Om den däremot tillåter en viss form av fri vilja och därmed en ommodellering av världens gång (så som i filmen Tillbaka till framtiden) ja då kommer vi i en annan problematik! Hur stor påverkan har enskilda "småhändelser" (handlingar) på världen? The butterfly effect?

Så om det sistnämnda gäller (att välden går att påverka), ja då skulle jag absolut inte göra något annorlunda [...]

Även om världen inte är deterministisk, tycks det mig även i det fallet att det borde vara mycket svårt att undvika att handla på andra sätt i den värld som kan beskrivas som "jag för 18 år sedan men med mina nuvarande kunskaper" än vad "jag för 18 år sedan som saknar mycket av mina nuvarande kunskaper" handlade. Du skulle i varje ögonblick (från och med att tidsresan är gjord) behöva stålsätta dig mot varje impuls att låta dina nuvarande kunskaper påverka ditt handlande och tvinga dig att handla som om du inte hade dina nuvarande kunskaper utan endast de kunskaper du hade då. Jag tror att det vore nästintill omöjligt att lyckas med det. Fjärilseffekter skulle i vilket fall som helst få rena existensen av partiklar i din hjärna (partiklar som existerar på grund av att du "sett en del av framtiden", partiklar som inte existerade för 18 år sedan i den hjärna du hade då) att påverka hur saker och ting utvecklar sig, t.ex. genom att din hjärna släpper igenom kosmisk strålning genom sig på något annorlunda sätt än vad dess originalversion för 18 år sedan gjorde, eftersom den är något annorlunda beskaffad. Den kosmiska strålning som lämnar din hjärna skulle därmed påverka omgivningen annorlunda än vad den gjorde i originalfallet för 18 år sedan, och med tiden resultera i att ditt liv blev annorlunda, hur mycket du än försökte förhindra det.

Men frågan kanske underförstått var: "hur skulle du agera om din hjärna vore beskaffad exakt så som den var beskaffad för 18 år sedan, alltså utan mycket av dina nuvarande kunskaper lagrade i form av partikelkombinationsmönster, men så att den ändå (på något magiskt sätt) innehade de kunskaperna, utan att inneha dem i form av partikelkombinationsmönster?"?

Du säger att du trivs bra nu och att du därför inte skulle ha gjort något annorlunda. Men det är inte bara hur bra du mår nu som är relevant. Mänsklighetens framtid är det i mycket högre grad. Detta även om du bara bryr dig om din egen framtid och inte andras framtid. Mänskligheten kan, om den utvecklas på ett bra sätt från och med nu, ge dig möjlighet att leva i årgoogoler, ständigt superlycklig, långt lyckligare än vad du rimligen kan vara idag. Om mänskligheten däremot inte utvecklas på ett lika bra sätt, kan den istället gå under snart, och då stryker även du med (i relativt fler förgreningar av multiversum än i det första fallet, och/eller i betydelsen att mycket fler identiska exemplar av dig i universum stryker med än i det första fallet), och går miste om årgoogoler av superlycka. Ditt nuvarande välmående väger mycket lätt i jämförelse med det framtida "himmelrike på jorden" som står på spel för dig, ett himmelrike vars sannolikhet du skulle ha kunnat börja påverka mer välinformerat redan för 18 år sedan (vilket säkerligen skulle innebära ett annat sätt att leva för 18 år sedan) om du hade varit mer välinformerad för 18 år sedan. Personligen skulle jag, om jag fick leva om de senaste 18 åren men med mina nuvarande kunskaper, välkomna möjligheten att göra något annorlunda, och aktivt påverka världen på ett mycket annorlunda sätt. Jag skulle nog välja att (eller jag skulle i varje fall nu vilja att det då bleve så att jag då valde att) leva mycket hälsosammare än vad som blev fallet (d.v.s. satt igång med kalorirestriktion, något jag ännu inte lyckats förmå mig till men som jag tror vore bra), jag skulle även ha anslutit mig till transhumanisterna redan då, arbetat för att sprida deras påverkan på den politiska debatten i samhället, och/eller gått in för att ägna mycket av min tid åt att försöka programmera en övermänskligt intelligent friendly AI. Detta för att öka chanserna för ett superlångt och superlyckligt liv så snart som möjligt.

Det är i och för sig uppenbart att jag inte är lika nöjd med min nuvarande tillvaro som du är, freddemalte, och det är möjligt att det gör mig mer benägen att tänka att jag skulle ha levt de senaste 18 åren annorlunda om jag hade fått chansen, men jag tror att även du, och även den lyckligaste människan på jorden idag, borde ha levt de senaste 18 åren radikalt annorlunda - för en avlägsen framtids skull. Vi människor tänker inte spontant så långsiktigt som flera årgoogoler framåt i tiden, men rationellt kan vi få oss själva att förstå att vi bör göra det, att det lönar sig för oss att göra det, även om det känns som att det "går emot vår natur".

Vi lever i en unik tid - en tid då det för första gången i mänsklighetens historia är möjligt för de vid tillfället existerande människorna att med stor sannolikhet få ett extremt, extremt, extremt mycket längre och lyckligare liv, om de bara lever riktigt smart.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 11 aug 2010 12:41

sailaways skrev:Ångrar lite att jag inte hade sex med de jag kunnat. Drog mig alltid ur. Jävligt irriterande när man tänker på det.

Djupt, va? LOL

Djupt, ja rent fysiskt kanske. ;-) Allvarligt talat, hur vet du att du inte hade fått någon dödlig sjukdom (t.ex. aids eller hepatit-b) om du hade haft mer sex än vad som blev fallet? Hur vet du att du inte hade blivit förälder (onödigt tidigt, d.v.s. vid en onödigt olämplig tidpunkt) om du hade haft mer sex än vad som blev fallet? Att få barn (eller fler barn än du redan har, om du redan har barn) hade kanske gjort dina framtidsutsikter sämre än vad som blev fallet. Det finns kanske redan alltför många människor på jorden för vårt bästa. Kondomer kan spricka. P-piller kan glömmas bort (och i vissa fall "glömmas bort"). Att man haft mindre sex än vad man skulle ha kunnat är inget att ångra, som jag ser det. Som barnlös och aidsfri har man mycket friare händer och större möjligheter att rädda mänskligheten från undergång, och det kan bli avgörande för ens personliga långsiktiga framtid (och då tänker jag typ årgoogoler framåt, eller i varje fall årmiljarder). Jag tror inte att vi som lever idag kan tillnärmelsevis rättvisande föreställa oss hur fantastiskt mycket lycka som väntar oss i framtiden om mänskligheten klarar sig igenom nuvarande århundrade - lycka som vi i onödigt stor utsträckning går miste om om vi bara ser kortsiktigt, typ "önskar jag hade haft mer sex", utifrån en förhastad tro att livet bara varar omkring 70-120 år bara för att det gjort det för alla människogenerationer hittills.

Återgå till "Tankar och känslor"