Vad får dig att känna lätthet i tillvaron?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Vad får dig att känna lätthet i tillvaron?

Inläggav Cosmic philosopher » 07 sep 2010 16:55

Hej alla filosofer!

Jag gillar engelskans "take it easy" framför svenskans "ta det lugnt". Min fråga blir: Vad får dig att känna lätthet? Vad får dig att avlägsna svårmodet,bekymren,tungsinnet och det "tunga oket" på dina skuldor? Vad gör dig lätt till sinnes?

Undrar Cosmic philosopher

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Vad får dig att känna lätthet i tillvaron?

Inläggav freddemalte » 07 sep 2010 17:11

Cosmic philosopher skrev:Hej alla filosofer!

Jag gillar engelskans "take it easy" framför svenskans "ta det lugnt". Min fråga blir: Vad får dig att känna lätthet? Vad får dig att avlägsna svårmodet,bekymren,tungsinnet och det "tunga oket" på dina skuldor? Vad gör dig lätt till sinnes?

Hej Cosmic philosopher! Alltid lika roligt och stimulerande med dina frågor!

Cosmic philosopher skrev:Vad får dig att känna lätthet?

Mycket bra fråga, känns som det är nedprentat i mitt DNA ;-) men för att svara seriöst är det nog min nyfikenhet på livet och världen som ständigt håller mig på gott humör!

Cosmic philosopher skrev:Vad får dig att avlägsna svårmodet, bekymren, tungsinnet och det "tunga oket" på dina skuldor?

Jag ser det mesta så kallade motgångar (det som andra verkar se som tunga bekymmer) som spännande utmaningar helt enkelt! Kanske en klyscha, men kan inte komma på någon bättre förklaring.

Cosmic philosopher skrev:Vad gör dig lätt till sinnes?

En medmänniskas leende eller vackra ögon (även detta en klyscha) gör mig väldigt lätt till sinnet!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 07 sep 2010 19:32

insikten om att allt är illusion gör mig lätt i sinnet
fast det verkar ju ingen förstå
det är inget negativ utan en skön transcendental upplevelse

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 07 sep 2010 19:36

Take it easy/ta det lugnt är för mig mest ett betraktande, utan eller med små känslor och värderingar. Lätt till sinnes är mer en varm, stilla förälskelse eller något annat trevligt. Lättsinnig är det lite mer skratt i. Lätthet kopplar jag mest till något som sker automatiskt. Lättnad är att pusta ut efter ett överstökat bekymmer. Men eh... jag förstod kanske inte frågan  :) ?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 sep 2010 14:40

Någon som talar och det om relevanta saker och på ett sätt som bemyndigar talet med frågan som det talas om.

I princip allt annat gör mig tung i sinnet, eftersom dårskapen vi lever med har så många skäl att fortsätta.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad får dig att känna lätthet i tillvaron?

Inläggav Algotezza » 08 sep 2010 14:48

Cosmic philosopher skrev:Hej alla filosofer!

Ljud (musik, naturens ljud), bilder (egen och andras konst), ord (egna och andras; smtal med vänner), cykelturer (esnam eller med andra), promenader (ensam eller med andra).

eller mer abstrakt: skapande/upplevande - dynamisk, konstruktiv mental-socialrörelse (gärna utifrån någon konflikt) för att uppnå stillhet/balans/harmoni (eller känsla därav)...

Bästa sättet när man emotionellt och kognitivt-intellektuellt kört fast är att röra sig. Den som sätter kroppen i fysisk röselse sätter ofta också tänkandet i mental rörelse. Speglingar...

Göra/ icke-göra - för att till slut hamna i bara vara...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

transversal

Inläggav transversal » 08 sep 2010 20:09

Jag har ganska lätt att känna mig tyngd, men lätthet känner jag när jag är djupt engagerad i något. Ett samtal, en bok, nån fritidsaktivitet.

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 08 sep 2010 20:46

När jag till fullo fångas av en bok, då försvinner alla tankar på annat...eller när jag har ett givande samtal där JAG inte ingår i ämnet.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 08 sep 2010 22:22

Det där har jag svårt att styra. Lättheten kan komma lite nu och då. Jag har ägnat mej åt att försöka återskapa situationer där jag upplevt lätthet för att åter nå lätthet, det brukar inte fungera alltför bra. Men min hängmatta och en bra CD-bok brukar inte skapa alltför mycket tungsinne.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 08 okt 2010 12:59

Gud vilken deprimerande tråd.

Återgå till "Tankar och känslor"