1)Har du fasta mattider? Dvs äter du för att klockan är si eller så mycket? Är det klockan som bestämmer när du ska äta?
2) Hur ofta går du efter dina inre signaler? Jag menar här hur ofta äter du för att du enbart verkligen är hungrig?
3) Hur ofta frossar du eller tröstar du dig i mat(godis,chips,kakor,glass etc)?
Matdags för att klockan säger det?
Moderator: Moderatorgruppen
- Cosmic philosopher
- Johan Ågren
- Administratör
1. Jag äter endast på fasta tider om det är någon i min omgivning som gör det. Jag lagar sällan mat själv. Om ingen ger mig mat så dricker jag lite yoghurt då och då och äter frukt och mackor. Äter mat på lunchen när jag jobbar.
2. Enligt principen ovan. Äter när jag är hungrig eller när någon serverar mat. Annars så äter jag när jag känner hunger, alternativt strategiskt om jag vet att jag inte kommer att ha tillgång till mat på ett tag.
3. Ofta, ungefär som jag konsumerar alkohol (aldrig i större mängder åt gången). Har perioder när jag kan äta en chokladkaka varje dag, men brukar bromsa det beteendet när jag närmar mig 97 kilo. Har som mål att inte överstiga 100 kilo. Både choklad och alkohol konsumerar jag för att slå bort de där elaka och stressiga tankarna jag får ibland.
2. Enligt principen ovan. Äter när jag är hungrig eller när någon serverar mat. Annars så äter jag när jag känner hunger, alternativt strategiskt om jag vet att jag inte kommer att ha tillgång till mat på ett tag.
3. Ofta, ungefär som jag konsumerar alkohol (aldrig i större mängder åt gången). Har perioder när jag kan äta en chokladkaka varje dag, men brukar bromsa det beteendet när jag närmar mig 97 kilo. Har som mål att inte överstiga 100 kilo. Både choklad och alkohol konsumerar jag för att slå bort de där elaka och stressiga tankarna jag får ibland.
Både-och. Har halvfasta matttider. Mer om andra är inblandade. Friare om jag är ensam. Inre signaler efter vad jag behöver äta för att må bra är ofta tydliga. Man måste lära sig lyssna på både på sin kropp (sitt mikrokosmos) och sin själ (den innersta viljan) - och sina medmänniskor omkring en.
Använder mest mitt skrivande och läsande som tröst. Kan också spela mungiga som meditation som tröstar själen.
/Algotezza
Använder mest mitt skrivande och läsande som tröst. Kan också spela mungiga som meditation som tröstar själen.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Tankar och känslor"