Snällhets dagen,,, en utmaning

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

Snällhets dagen,,, en utmaning

Inläggav nuddle » 14 sep 2010 22:43

Jag tänkte att det vore bra att införa en dag, då man enbart ägnar sin tid åt andra...

alltså undviker all slags njutning... såsom inte prata om sig själv, inte tänka på sig själv, sex, tv-spel, röka, dricka alkohol eller vad det nu kan vara

jag skall prova det imorgon... en slags utmaning

vågar du också prova??? det handlar bara om EN dag...

Snällhets dagen,,,    en utmaning

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 14 sep 2010 22:51

Idén att vara snäll är inte fel, men varför inte vara snäll alla dagar? Och varför måste jag bli tjurig för att kunna vara snäll mot andra? Jag menar om jag inte får röka, ja, då orkar jag inte vara snäll...

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 sep 2010 02:13

Jag säger bara nej utan motivering. Andra förtjänar det inte!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

idi

Inläggav idi » 15 sep 2010 02:50

Men alltså:
Alkohol är socialt, kan leda till... sex med annan person (snällare än ensamsex va?), sympatirökning, tragikomiskt prat om sig själv (utan alkhol kan ju prat om sig själv faktiskt ha en mottagare som råkar va intresserad).

?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 sep 2010 03:25

idi skrev:Men alltså:
Alkohol är socialt, kan leda till... sex med annan person (snällare än ensamsex va?), sympatirökning, tragikomiskt prat om sig själv (utan alkhol kan ju prat om sig själv faktiskt ha en mottagare som råkar va intresserad).

?

Klarspråk tack!

Jag förmedlar en attityd jag just nu håller. Jag är fullt medveten om upprinnelsen och slikt skit men det gör inte heller något över värdet över vad jag väljer att manifestera.

Så alltså frågar du eller påstår du?

Mitt påstående är ju att människor inte förtjänar. Det är en attityd jag håller, en jag mycket gärna skulle se mig fly, men denna gång ser jag helst den flyr mig oförhappandes mig och inte på mitt initiativ.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 15 sep 2010 14:15

Ling skrev:Idén att vara snäll är inte fel, men varför inte vara snäll alla dagar? Och varför måste jag bli tjurig för att kunna vara snäll mot andra? Jag menar om jag inte får röka, ja, då orkar jag inte vara snäll...

Det är inte hållbart att vara snäll i den grad som jag beskriver i längden. Du kan likna det med att du skulle sova 5 timmar mindre varje dag och ägna denna tid åt att hjälpa hemlösa istället, i längden kommer det slå tillbaks på dig själv, och du kommer inte kunna hjälpa de hemlösa.

Det handlar om att försaka sig själv under enbart EN dag, så mycket man bara kan. Vissa människor måste ha insulin för att överleva från dag till dag, en del andra har gjort sig själv beroende utav alkohol och måste ha en viss dos för att kunna överleva. I dessa fall kan man fortsätta med insulin eller alkohol, men man måste inte dricka till den grad att det blir en njutning.

Sedan stämmer det du skriver, att man mår sämre själv när man inte tillfredställer sina egna behov, vilket kan leda till att man kan svårare att vara snäll mot andra. Ja, detta stämmer och det är här din väl-vilja kommer in i bilden, där du vill försaka dig själv till en viss gräns. För detta är möjligt.

idi

Inläggav idi » 15 sep 2010 14:59

Första delen var bara en kommentar till Nuddle och snällhet som något där man fokuserar på den andre, menar att snällhet genom interagerandet med andra kan finnas även i en handling som syftar till t.e.x. njutning och utgår från ens egna behov.

"?" var för att du motiverade ditt "nej utan motivering", tyckte det såg kul ut. Sen fattade jag inte riktigt vad du egentligen menade med att andra inte förtjänar det, och valde därför att snedstila det. Sedan började jag spekulera lite... Kan ju t.ex. se det som att människor är as/idioter och bara förtjänar ondska. Eller, att folk bara inte per automatik förtjänar snällhet, att snällhet uppstår i interagerandet, situationen. Eller, att det medvetna i den snälla handlingen förtar något av det snälla, typ att själva intentionen att va snäll är konstig. M.m, väldigt rörigt.

Alltså jag förstog/förstår inte vad du menar med "förtjänar". Upplever liksom ett engagemang från dig som inte är helt förenlig med en jag skiter i eller jag hatar allt attityd :) Frustration och så, visst men.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 15 sep 2010 20:53

Ja, snart är dagen slut. Vad skall jag säga. Det är inte så att jag lyckats till 100%. Kanske till 70%. Jag vet inte hur många på forumet som bryr sig om sådana här saker. Men det handlar om att till slut nå en nivå där varje handling är en slags kärleks-handling. Nu känner jag kanske 25-30% kärlek när jag knäpper med fingrarna. För att förklara det hela, så yttrar sig min avsikt som kärlek, med strat i hjärtat, och levs ut genom fingrarna till 25-50% i jämförelse mot det jag känner i hjärtat. Jag upplever det som att kroppen projicerar en slags kärlek uttåt, och denna kraft verkar börja i hjärtat. Även tårna, hjässan och allt involveras, men jag måste verkligen ansträga mig. För att det skall bli hundra procentigt tror jag man måste nå total kontroll, men jag har nått en viss tanke-kontroll, där jag kan kontrollera vad jag tänker på. Jag kan känna av varifrån olika tankar kommer ifrån, och jag kan iförväg känna av när andra tankar vill strömma in eller minnen framför mitt medvetande. Ibland har det hänt mig att jag haft ännu högre kontroll över kroppen, och det utmärks av en total närvaro i nuet.

Dagen är inte slut ännu, men jag tycker det har varit en intressant dag, snart är den slut dock. Denna kärleksfömåga verkar för mig ha sin källa i hjärtat, men från start i ens vilja. Det verkar så för mig iafall, kärlekskänslan skapas i hjärtat och sedan sprider sig ut över hela kroppen up o ner. Jag upplever inte så stor skillnand mot vad jag annars brukar känna mig, något mer känslig kanske. Förmodligen kommer jag göra om detta fler gånger...

J R Auk

H

Inläggav J R Auk » 17 sep 2010 01:19

idi skrev:Första delen var bara en kommentar till Nuddle och snällhet som något där man fokuserar på den andre, menar att snällhet genom interagerandet med andra kan finnas även i en handling som syftar till t.e.x. njutning och utgår från ens egna behov.

"?" var för att du motiverade ditt "nej utan motivering", tyckte det såg kul ut. Sen fattade jag inte riktigt vad du egentligen menade med att andra inte förtjänar det, och valde därför att snedstila det. Sedan började jag spekulera lite... Kan ju t.ex. se det som att människor är as/idioter och bara förtjänar ondska. Eller, att folk bara inte per automatik förtjänar snällhet, att snällhet uppstår i interagerandet, situationen. Eller, att det medvetna i den snälla handlingen förtar något av det snälla, typ att själva intentionen att va snäll är konstig. M.m, väldigt rörigt.

Alltså jag förstog/förstår inte vad du menar med "förtjänar". Upplever liksom ett engagemang från dig som inte är helt förenlig med en jag skiter i eller jag hatar allt attityd :) Frustration och så, visst men.

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM!

Så har jag frustrationen ute lite grann.

Jag vet inte heller varför folk inte förtjänar det. Jag är ju min omgivning. Men jag söker att göra meningsfullt även livets "mörka" stunder.

Jag har insett att hatet jag känner inte avhjälps med att jag "kurerar" mig själv, snarare så kommer jag dö om jag tar det på mig själv det jag antar om världen. Varför jag hamnar i dessa betänkanden är för att jag inte orkar med att ingen har en skuld utan det är kollektiv självförvållat.

Jag tycker egentligen att alla människor förtjänar allt, alltså allt som jag ville ske för mig vill jag se mig beredd att realisera för någon annan, och alltså död med det. Jag är inte så inne på gener.

Men i och med detta så antar man något som utgör en stor besvikelsegrund, projicerad. Jag är larvig helt enkelt i mina ideal (OBS! larvig är här deskripitivt).

För övrigt tack! Ibland vill man se någon uppmärksamma! Jag skyller på valet för att skyla.....

J R Auk

Inläggav J R Auk » 17 sep 2010 01:23

nuddle skrev:
Ling skrev:Idén att vara snäll är inte fel, men varför inte vara snäll alla dagar? Och varför måste jag bli tjurig för att kunna vara snäll mot andra? Jag menar om jag inte får röka, ja, då orkar jag inte vara snäll...

Det är inte hållbart att vara snäll i den grad som jag beskriver i längden. Du kan likna det med att du skulle sova 5 timmar mindre varje dag och ägna denna tid åt att hjälpa hemlösa istället, i längden kommer det slå tillbaks på dig själv, och du kommer inte kunna hjälpa de hemlösa.

Det handlar om att försaka sig själv under enbart EN dag, så mycket man bara kan. Vissa människor måste ha insulin för att överleva från dag till dag, en del andra har gjort sig själv beroende utav alkohol och måste ha en viss dos för att kunna överleva. I dessa fall kan man fortsätta med insulin eller alkohol, men man måste inte dricka till den grad att det blir en njutning.

Sedan stämmer det du skriver, att man mår sämre själv när man inte tillfredställer sina egna behov, vilket kan leda till att man kan svårare att vara snäll mot andra. Ja, detta stämmer och det är här din väl-vilja kommer in i bilden, där du vill försaka dig själv till en viss gräns. För detta är möjligt.

Du börjar få en väldig respekt i mina ögon. Religiositeten omtals positivt när du talar om den. Oavsett om jag tror är jag beredd att stödja dig.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 17 sep 2010 08:28

Räcker det inte med att rapa upp en snäll sak man gjort under dagen? En hel dag, knappast.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 18 sep 2010 17:03

att människan är en altruistisk varelse är min tro
men finns det några bevis för detta
för visserligen ser vi inte detta idag
det är inte så ofta man pratar på debatterna om kärlek
hur kan vi göra så att våra medborgare blir altruistiska
man pratar istället om konkurrans
hur skall vi öka BNP, bli bättre än japanerna
men har jag några bevis för min tro
jag tror mig ha funnit ett bevis
människan har förmåga till ett extra kännande
egentligen är detta kännande helt naturligt
men de flesta människor lever inte naturligt
följden blir att vissa delar av människans potential är inaktiverade
om man ser på havets vågor hur de rör sig
för vissa människor är detta en kännande upplevelse
de kan känna vågorna röra sig och ljudet av plaskandet känns
människor som använt sig utav LSD, eller Hasch
dessa människor kanske förstår vad jag menar
jag vill inte uppmana någon till droger
men varför har dessa människor detta extra kännande
är det en hallucination
det är ingen hallucination, det är naturlig företelse
men den normala människan är inte normal
hon lever utan kärlek i sitt väsen
hon är fylld av rädsla, oro, avund, hat
hon är också fylld av glädje, och kärlek
men hon måste domineras av kärlek
och hon måste överskrida rädslan för döden
detta gör att hennes hjärta återigen börjar fungera
och detta gör att hon börjar återigen uppleva
uppleva ett kännande medvetande
där vågorna känns i kroppen
där vinden upplevels med flera sinnen
hon börjar leva igen, som hon var menad att leva
denna aktivering av hjärtat fyller människan
den fyller henne med extra kraft
faktiskt är hjärtat eller solar plexus vår lilla sol, vår lilla fusion-kraftverk
för människa är till sin natur en altrustisk varelse
tyvärr är hennes potential inaktiverat
eftersom hennes avsikter är felaktiga
de är övervägande egoistiska
hur många män i sverige har upplevt orgasmer
helkropps orgasmer som känns
känns i hela kroppen, en svalkande skön känsla
detta är enbart möjligt genom droger
eller genom att vara en snäll människa
genom att vara naturligt, vara sig själv

Användarvisningsbild
nuddle