Vilken årstid/månad är bäst?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Vilken årstid/månad är bäst?

Inläggav Cosmic philosopher » 30 okt 2010 14:30

Vilken årstid/månad tycker ni är bäst om ni ser till helheten? Motivera!

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Vilken årstid/månad är bäst?

Inläggav freddemalte » 30 okt 2010 14:59

Cosmic philosopher skrev:Vilken årstid/månad tycker ni är bäst om ni ser till helheten? Motivera!
Hej Cosmic philosopher. Vilken trevlig fråga!
Våren är fantastisk när man ser hur snön börjar smälta bort, träden och blommorna står i väntan på att knoppas, människor börjar se en glimt av ljus i tillvaron och det finns dagar då man till och med kan gå utan jacka . . .  det är en skön känsla! Så mitt svar är våren!

Men i sak gillar jag alla årstider, ty jag upplever det som att jag kan finna glädje och njutning i vardera av dem.

Vintern är vacker med all snö på fälten och träden, juletiden skapar en mysig stämning och det är något extra intressant med alla förberedelser inför jul och nyår etc.

Sommaren bär det lilla extra med värmen, solen och känslan av att kunna njuta av en ljummen bris på kvällen, att sitta i trädågren, på altanen eller i båten och läsa en bok, öppna en öl (eller ta ett glas vin) och bara sitta och prata i det vackra kvälls- eller morgonljuset.

Hösten är otroligt vacker den med vad gäller alla färger på vegetationen, det lågställda, starka ljuset som utan att ge en allt för hög värme kan lysa rakt in i hus och lägenheter! Det är härligt!

Vad gäller favoritmånad blir det december i kraft av att jag upplever den som den enda tydliga och definierade månaden på året (Jul & nyår) medan de andra mer smälter ihop till en otydlig mån-massa .  .  .    ;-)

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 30 okt 2010 22:31

Hej freddemalte! Kul att läsa ditt svar.

Själv är min favoritårstid liksom din våren. När allt börjar vakna till liv och ljusna mer och mer under en längre tid.
Min favoritmånad är månaden maj där grönskan börjar göra sig gällande. (Slutet av april är inte heller så dumt av de första späda skotten och grönskan).

Självklart tycker jag att alla årstider med alla sina månader har sin speciella charm. Vi kan skatta oss lyckliga här i Norden där vi kan bevittna och uppleva kontrasterna mellan årstiderna.

Återgå till "Tankar och känslor"