Johan Ågren skrev:Det här har inte med ålder eller inskränkthet att göra, tror jag i alla fall. Men vad vill dom? Och hur sitter byxorna uppe? Alltså punken som jag anammade i samma ålder hade i alla fall en form av budskap. Är det snyggt? Vill dom utmana? Verkar ju som om alla killar oavsett mentalitet ska dra ner byxorna. Om de bara gör det för att klasskompisarna gör det, och inget vet varför, så är det ju precis så korkat som det verkar. De blir ju kalla om baken nu när det blir vinter! Min grabb har inte börjat än, men hur fasen ska jag hantera det om den dagen kommer?
Ligger själva pudelns kärna i detta? Att sådana som jag ska ställa dessa frågor?
Står killarna nu för tiden och tittar sig i spegeln, och så vrider de till stjärten, drar ner brallorna och ser hur kallingarna sticker fram. Var går gränsen när de är neddragna för långt? Vad är optimalt, bäst?
Jag har läst att ursprunget till det där hiphoppiga modet att låta brallorna hänga så långt ner att arslet (eller kalsingarna, i bästa fall) syns, härstammar från fängelsekläder. Att fångar inte får ha bälte (av flera uppenbara skäl), och att deras byxor därför hänger på halv stång. Att hiphoppare som ville vara lite coola och dangerous började efterlikna den stilen just för att de ville ge sken av att vara exfångar, typ.
Hej Johan
Det är en mycket intressant fråga det där - strömningar, mode, trender och idéer - meme etc. Hur kommer det sig att vissa saker anammas av vissa? Jag har även noterat det flitiga användandet av mysbyxor (speciellt gråa, hängiga, kanske till och med lite smutsiga) inte all för sällan ackompanjerade av en snygg jacka, snygga överdelar och ibland (men inte alltid) tämligen "snygga" människor. Jag lutar nog mot att det har med identifikation och grupptillhörighet att göra (att man är någon, dvs en av dem med hängiga byxor). Budskapet (om något sådant finns) är nog oftast individuellt och kan då vara allt från en revolt till att bara väcka uppmärksamhet (eller indignation / irritation) hos de äldre (föräldrar) etc.
Det som alltid har roat mig är att de som vill se annorlunda ut (sticka ut) ändå alltid väljer en still som redan finns så att de paradoxalt nog inte sticker ut, utan istället ses som "en sådan" (t.ex. svartrockare, punkare eller hårrockare). Men det kanske är förmycket begärt av någon att "sticka ut" på riktigt (verkligen vara annorlunda utan att tillhöra en viss stil) - om det över huvud taget går?
Intressant fråga dock. . . .
Min dotter är 4 år, jag brukar fundera på vad som kommer att "vara inne" när hon är ca 20 - 30 år?
Svårt att föreställa sig!
Vänligen
Fredrik