Hängande byxor, WTF!

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Hängande byxor, WTF!

Inläggav Johan Ågren » 10 nov 2010 22:24

Det här har inte med ålder eller inskränkthet att göra, tror jag i alla fall. Men vad vill dom? Och hur sitter byxorna uppe? Alltså punken som jag anammade i samma ålder hade i alla fall en form av budskap. Är det snyggt? Vill dom utmana? Verkar ju som om alla killar oavsett mentalitet ska dra ner byxorna. Om de bara gör det för att klasskompisarna gör det, och inget vet varför, så är det ju precis så korkat som det verkar. De blir ju kalla om baken nu när det blir vinter! Min grabb har inte börjat än, men hur fasen ska jag hantera det om den dagen kommer?

Ligger själva pudelns kärna i detta? Att sådana som jag ska ställa dessa frågor?

Står killarna nu för tiden och tittar sig i spegeln, och så vrider de till stjärten, drar ner brallorna och ser hur kallingarna sticker fram. Var går gränsen när de är neddragna för långt? Vad är optimalt, bäst?

Jag har läst att ursprunget till det där hiphoppiga modet att låta brallorna hänga så långt ner att arslet (eller kalsingarna, i bästa fall) syns, härstammar från fängelsekläder. Att fångar inte får ha bälte (av flera uppenbara skäl), och att deras byxor därför hänger på halv stång. Att hiphoppare som ville vara lite coola och dangerous började efterlikna den stilen just för att de ville ge sken av att vara exfångar, typ.

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Hängande byxor, WTF!

Inläggav freddemalte » 10 nov 2010 23:31

Johan Ågren skrev:Det här har inte med ålder eller inskränkthet att göra, tror jag i alla fall. Men vad vill dom? Och hur sitter byxorna uppe? Alltså punken som jag anammade i samma ålder hade i alla fall en form av budskap. Är det snyggt? Vill dom utmana? Verkar ju som om alla killar oavsett mentalitet ska dra ner byxorna. Om de bara gör det för att klasskompisarna gör det, och inget vet varför, så är det ju precis så korkat som det verkar. De blir ju kalla om baken nu när det blir vinter! Min grabb har inte börjat än, men hur fasen ska jag hantera det om den dagen kommer?

Ligger själva pudelns kärna i detta? Att sådana som jag ska ställa dessa frågor?

Står killarna nu för tiden och tittar sig i spegeln, och så vrider de till stjärten, drar ner brallorna och ser hur kallingarna sticker fram. Var går gränsen när de är neddragna för långt? Vad är optimalt, bäst?

Jag har läst att ursprunget till det där hiphoppiga modet att låta brallorna hänga så långt ner att arslet (eller kalsingarna, i bästa fall) syns, härstammar från fängelsekläder. Att fångar inte får ha bälte (av flera uppenbara skäl), och att deras byxor därför hänger på halv stång. Att hiphoppare som ville vara lite coola och dangerous började efterlikna den stilen just för att de ville ge sken av att vara exfångar, typ.
Hej Johan
Det är en mycket intressant fråga det där - strömningar, mode, trender och idéer - meme etc. Hur kommer det sig att vissa saker anammas av vissa? Jag har även noterat det flitiga användandet av mysbyxor (speciellt gråa, hängiga, kanske till och med lite smutsiga) inte all för sällan ackompanjerade av en snygg jacka, snygga överdelar och ibland (men inte alltid) tämligen "snygga" människor. Jag lutar nog mot att det har med identifikation och grupptillhörighet att göra (att man är någon, dvs en av dem med hängiga byxor). Budskapet (om något sådant finns) är nog oftast individuellt och kan då vara allt från en revolt till att bara väcka uppmärksamhet (eller indignation / irritation) hos de äldre (föräldrar) etc.

Det som alltid har roat mig är att de som vill se annorlunda ut (sticka ut) ändå alltid väljer en still som redan finns så att de paradoxalt nog inte sticker ut, utan istället ses som "en sådan" (t.ex. svartrockare, punkare eller hårrockare). Men det kanske är förmycket begärt av någon att "sticka ut" på riktigt (verkligen vara annorlunda utan att tillhöra en viss stil) - om det över huvud taget går?

Intressant fråga dock. . . .

Min dotter är 4 år, jag brukar fundera på vad som kommer att "vara inne" när hon är ca 20 - 30 år?

Svårt att föreställa sig!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 10 nov 2010 23:39

Heh, Det finns nog inget man kan göra,
Jag brukar bara gny lite på min son att när du är med mig så ska byxorna vara uppe..
och drar upp dom en liten bit. Men byxorna är snart nere igen,
Tror dom är designade för att få det där hänget...

Vad jag än skulle försöka göra, så blir det att han gör som han vill iallafall,
kompisarna är viktigare än en gnyende farsa eller mamma.

Ni får se till att han har en jacka som e lång och täcker den värsta kylan.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 11 nov 2010 01:53

Mr.M skrev:Heh, Det finns nog inget man kan göra,
Jag brukar bara gny lite på min son att när du är med mig så ska byxorna vara uppe..
och drar upp dom en liten bit. Men byxorna är snart nere igen,
Tror dom är designade för att få det där hänget...

Vad jag än skulle försöka göra, så blir det att han gör som han vill iallafall,
kompisarna är viktigare än en gnyende farsa eller mamma.

Ni får se till att han har en jacka som e lång och täcker den värsta kylan.
;-)

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 nov 2010 02:22

Amen det skall väl vara själva fan att man inte kan beskriva problemet ordentligt.

Är det verkligen om brallorna är på röva eller höften som är problemet?

Problemet är modet, eller mer korrekt, vad det spelar på, identitetsbristen, som vi, och våra unga, lider för att vi inte tillåts växa upp med en samvarons sammanhang utan skall påtvingas det som en vara, och med det oss själva, och våra unga, som objekt.

Kommer ihåg den där skiten. Byxorna skulle vara stora så att man kunde växa i dem, men likt förbannat skulle de sitta som Bonds sexifierande brallor gjorde på en fullvuxen karl. Skrattretande!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 nov 2010 02:47

Nja, handlar det inte lite om att visa upp sin märkeslogga på kallingarna? Det kombinerat med gangsterimagen? De här killarna i fråga knallar ju inte runt med urtvättade kallingar köpta på Lidel direkt. Som jag ser det så pysslar de med statusmarkeringar, dels ekonomiskt och dels med apurmannen i kaxighet med koppling till fängelsekunder.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 11 nov 2010 04:50

Skogsälvan skrev:Nja, handlar det inte lite om att visa upp sin märkeslogga på kallingarna? Det kombinerat med gangsterimagen? De här killarna i fråga knallar ju inte runt med urtvättade kallingar köpta på Lidel direkt. Som jag ser det så pysslar de med statusmarkeringar, dels ekonomiskt och dels med apurmannen i kaxighet med koppling till fängelsekunder.

:-) Det ligger nog mycket i det, vad nu kallingarna har för betydelse.
men helt klart är dom bra uppdragna och byxorna nere.

Min dotter lär jag nog inte få oroas över,
Sen hon var runt 6år har hon gillat kläder och det med stil.
Prinsess färgerna är lite över, hoppas inte hon vill bli en typ av goth i tonåren..
Fast vad gör det, jag gillar goth stilen men skulle inte våga bära det själv.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 nov 2010 16:10

Jag älskar goth-lolita-kläder, fast lite kinky är de ju. Men nu när jag funderar. Jag har sett en hel del kalsonger med text eller märken på midjeresåren, men jag kan faktiskt inte erinra mig att jag har sett det på trosor  :-s

Mr.M

Inläggav Mr.M » 11 nov 2010 16:48

Skogsälvan skrev:Jag älskar goth-lolita-kläder, fast lite kinky är de ju. Men nu när jag funderar. Jag har sett en hel del kalsonger med text eller märken på midjeresåren, men jag kan faktiskt inte erinra mig att jag har sett det på trosor  :-s

LolitaGoth är ju bara underbart :) mer lustig att titta på, och jag tar inte det så seriöst som en typ goth stil.
då goth är lite mer gotisk konst och demoniska culter..
Men det finns ju mängder av varianter på goth och japanerna har varit extrema på sitt eget lilla vis.
Själv gillar jag inte den extrema utan den mer 'normala' mjuka varianten där man är lite mörkare än vanligt.

Jag träffade en tysk datatekniker för ett tag sedan, han var till min förvåning en synthgothare.
Det är helt underbart vad man träffar på massa 'udda' människor när man börjar forska i ett ämne som goths.

Användarvisningsbild
dk
Kontakt:

Inläggav dk » 11 nov 2010 17:32

Jag har uppfattat det som att de hängande byxorna kommer från skateåkarna som drog ner byxorna för att grenen skulle skydda pungen från att krossas av skateborden när de tränade tricks. Så isåfall har hänget ursprungligen en skyddande aspekt som sedan förlorats i trenden. Att byxorna hänger nedanför rumpisen tror jag är en utveckling helt enkelt av stilen. Nån uppkäftig ung man märkte väl att hans far blev irriterad så då drog han ner byxorna lite extra. Jag älskar ungdomsrevolter på detta sätt, byxornas understjärthäng är lika menlösa som punkarnas tuppkam, men de fyller sitt syfte: FRIGÖRELSE från de vuxnas normer. Johan, minns du inte själv hur skönt det var att uppröra sitt päron med ett konstigt klädesplagg? I mitt fall var det menlösa och iskalla hål i jeansen mitt i vintern. Min borgerliga Mamma skämdes som en hund.

Ungdomar gör ickevettiga saker, de vänder och vrider på normer. De är kreativa! Fan, vilka tror vi att vi är som påstår att byxor alltid måste bäras på ett sätt??

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 11 nov 2010 18:13

dk skrev:Jag har uppfattat det som att de hängande byxorna kommer från skateåkarna som drog ner byxorna för att grenen skulle skydda pungen från att krossas av skateborden när de tränade tricks. Så isåfall har hänget ursprungligen en skyddande aspekt som sedan förlorats i trenden. Att byxorna hänger nedanför rumpisen tror jag är en utveckling helt enkelt av stilen. Nån uppkäftig ung man märkte väl att hans far blev irriterad så då drog han ner byxorna lite extra. Jag älskar ungdomsrevolter på detta sätt, byxornas understjärthäng är lika menlösa som punkarnas tuppkam, men de fyller sitt syfte: FRIGÖRELSE från de vuxnas normer. Johan, minns du inte själv hur skönt det var att uppröra sitt päron med ett konstigt klädesplagg? I mitt fall var det menlösa och iskalla hål i jeansen mitt i vintern. Min borgerliga Mamma skämdes som en hund.

Ungdomar gör ickevettiga saker, de vänder och vrider på normer. De är kreativa! Fan, vilka tror vi att vi är som påstår att byxor alltid måste bäras på ett sätt??

När det görs medvetet ja, inte när det blir en "snygg norm" som evolverar. När själva begreppet "neddragna byxor" väl etablerats så får handlingen egna avskärmade referensramar, och jämförs enbart internt. Om då själva innehållet/värdet utgår ifrån hur långt ner byxorna sitter så finns det inget som stoppar processen innan de hänger vid vristerna. I så fall får man återkalla de kopplingar som först föranledde utvecklingen och se om innehållet bevarats. I annat fall så ser jag det som tragiskt när något annammas bortom innehållet enbart för att det skapar reaktioner. Det är vad som skiljer de sunda reaktionerna (en bra förälder) från de reaktioner som inkräktar på ungdomarnas integritet. När revolten övergår i en naiv norm så tycker jag det är ganska OK att upplysa sina barn om detta.

Av och till kan det vara vettigt att ifrågasätt vad som blivit norm. T.ex: - Du har en jäkla tallrik i underläppen, och den är STOR! - Ja nu när du säger det så, är lite lustigt egentligen.

Bild

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 11 nov 2010 18:22

Bild
Undra om hon tycker att det är jobbigt att äta?

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 11 nov 2010 18:29

freddemalte skrev:Bild
Undra om hon tycker att det är jobbigt att äta?

Vänligen

Fredrik

jobbigt att äta ? hon bär ju alltid tallriken med sig,
å andra sidan vill du knappt veta hur hon ser ut utan den,
litet tips,
hon behöver ingen nattmössa...

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 11 nov 2010 18:31

Zokrates skrev:jobbigt att äta ? hon bär ju alltid tallriken med sig,
å andra sidan vill du knappt veta hur hon ser ut utan den,
litet tips,
hon behöver ingen nattmössa...
Ha ha ha! Nä det är nog ett understatement!

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
dk
Kontakt:

Inläggav dk » 12 nov 2010 16:51

När det görs medvetet ja, inte när det blir en "snygg norm" som evolverar. När själva begreppet "neddragna byxor" väl etablerats så får handlingen egna avskärmade referensramar, och jämförs enbart internt. Om då själva innehållet/värdet utgår ifrån hur långt ner byxorna sitter så finns det inget som stoppar processen innan de hänger vid vristerna.

Jo, längtan efter att kunna gå normalt stoppar den evolutionen (tror jag och hoppas)  :)

Du har helt rätt Johan i ditt resonemang, visst måste man som förälder få ifrågasätta om barnet klär sig utan insikt om varför, dvs på grund av grupptryck istället för revolt.

Jag förstår den roliga kopplingen i tanten med tallriken, men samtidigt är just det en helt annan sak än detta. Kvinnor med tallrikar har det på grund av kvinnoförtryck. Det är en trend som utvecklas under lång tid i ett samhälle där en män ser sina kvinnor som ägodelar och ett sätt att visa sin status. Det är mera jämförbart med högklackade skor och långa naglar (som också är idiotiskt och invalidiserande) i Sverige.

Ungdomens revolt med sina kläder är mer kreativt.

Återgå till "Tankar och känslor"