De osynligas lov

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Minimaxitiger

De osynligas lov

Inläggav Minimaxitiger » 16 nov 2010 17:31

Hej, detta inlägg hade jag inne en gång tidigare, från början var det en uppmuntran till mina kollegor.

" Jag brukar skämta med min omgivning och kalla mig den osynliga mannen.
Många av oss känner nog oss osynliga framförallt i vår västerländska kultur med individualismen som ledstjärna.
Självförverkligande, hyllande av de som utmärker sig i lagsporter och i arbetslivet.
”The winner takes it all” propageras från roffarkulturen.

Stjärna har blivit synonym till individuell prestation.
Verklighetens stjärnor som vi alla kan observera och beundra på vinterhimmelen är till största del födda av osynliga väte atomer och till viss del helium atomer.
Väteatomen var den första atom som bildades vid universums födelse / återfödelse.
Den är liten osynlig lättare än luft så Du kan varken se den eller känna den.
Det är lätt att avfärda något som varken syns eller känns, finns den då ens?
Vi kan låtsas som om de vore individer, det svävade omkring massor av ensamma väte atomer.
Stjärnor fanns inte så kanske bestämde de sig för att lysa upp tillvaron för varandra.
De började samlas fler och fler då inget levande i universum vill vara ensamt.
"Hej, kom hit låt oss lysa upp tillvaron och värma varandra här i mörkret".
Till slut hade de blivit så många att den första stjärnan tändes.
De hade kanske så trevligt att de bildade grundämnena i universum när de lika var i farten.
Till slut när vätet hade blivit till grundämnen ljus och värme och inte längre kunde lysa upp tillvaron bestämde de sig kanske att göra något nytt då det började bli mörkt.
Så via en våldsam explosion en så kallad supernova drog de återstående väte atomerna med sina barn grundämnena. De bildade bland annat våran jord, allt på våran jord.
Det Ni ser känner och består av är fött i en stjärna för länge sedan.
Nu känns det kanske lite lättare för Er som eventuellt känner Er lite osynliga mellan varven?

Vänligen

osynliga mannen alias Minimaxitiger"
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

kort

Inläggav kort » 17 nov 2010 20:33

Det var en vacker filosofisk och vetenskaplig saga! Jag gillar stjärnor, det är något magiskt över dem och det låter faktiskt logiskt att man måste börja från noll - det är inte alla som får den äran - om man vill bygga upp något som är helt ens eget. :)  Hoppas du skriver fler spännande inlägg!

Användarvisningsbild
Minimaxitiger

De osynligas lov

Inläggav Minimaxitiger » 17 nov 2010 22:19

Tack för de värmande orden.

Vänligen

Minimaxitiger

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 18 nov 2010 00:10

Du försöker tänka i en tid där alla försöker vinna
eller försöker att ta.,

mänskligheten har tråkigt nog blivit en tjuv-liga.

Användarvisningsbild
Minimaxitiger

De osynligas lov

Inläggav Minimaxitiger » 18 nov 2010 18:43

Tack. Det glöms allt för ofta bort att det är samarbetet som skapar. Tänk om forskningen vore helt fri, all data fanns tillgänglig och sökbar för alla. Inga patent, ekonomiska eller Nobel pris ambitioner som spärrar. Tänk vilka snabba framsteg som skulle göras inom till exempel medicin och miljö. Nu sitter många och får uppfinna hjulet gång på gång, ett otroligt resurs slöseri. Men jag hoppas att det är ett systemskifte i på börjande inom bland annat detta,  internet och en förändrad attityd skapar möjligheter :)

Vänligen

Minimaxitiger

Återgå till "Tankar och känslor"