Hej, detta inlägg hade jag inne en gång tidigare, från början var det en uppmuntran till mina kollegor.
" Jag brukar skämta med min omgivning och kalla mig den osynliga mannen.
Många av oss känner nog oss osynliga framförallt i vår västerländska kultur med individualismen som ledstjärna.
Självförverkligande, hyllande av de som utmärker sig i lagsporter och i arbetslivet.
”The winner takes it all” propageras från roffarkulturen.
Stjärna har blivit synonym till individuell prestation.
Verklighetens stjärnor som vi alla kan observera och beundra på vinterhimmelen är till största del födda av osynliga väte atomer och till viss del helium atomer.
Väteatomen var den första atom som bildades vid universums födelse / återfödelse.
Den är liten osynlig lättare än luft så Du kan varken se den eller känna den.
Det är lätt att avfärda något som varken syns eller känns, finns den då ens?
Vi kan låtsas som om de vore individer, det svävade omkring massor av ensamma väte atomer.
Stjärnor fanns inte så kanske bestämde de sig för att lysa upp tillvaron för varandra.
De började samlas fler och fler då inget levande i universum vill vara ensamt.
"Hej, kom hit låt oss lysa upp tillvaron och värma varandra här i mörkret".
Till slut hade de blivit så många att den första stjärnan tändes.
De hade kanske så trevligt att de bildade grundämnena i universum när de lika var i farten.
Till slut när vätet hade blivit till grundämnen ljus och värme och inte längre kunde lysa upp tillvaron bestämde de sig kanske att göra något nytt då det började bli mörkt.
Så via en våldsam explosion en så kallad supernova drog de återstående väte atomerna med sina barn grundämnena. De bildade bland annat våran jord, allt på våran jord.
Det Ni ser känner och består av är fött i en stjärna för länge sedan.
Nu känns det kanske lite lättare för Er som eventuellt känner Er lite osynliga mellan varven?
Vänligen
osynliga mannen alias Minimaxitiger"
De osynligas lov
Moderator: Moderatorgruppen
- Minimaxitiger
De osynligas lov
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid
- Minimaxitiger
De osynligas lov
Tack för de värmande orden.
Vänligen
Minimaxitiger
Vänligen
Minimaxitiger
- Harald Davidsson
- Minimaxitiger
De osynligas lov
Tack. Det glöms allt för ofta bort att det är samarbetet som skapar. Tänk om forskningen vore helt fri, all data fanns tillgänglig och sökbar för alla. Inga patent, ekonomiska eller Nobel pris ambitioner som spärrar. Tänk vilka snabba framsteg som skulle göras inom till exempel medicin och miljö. Nu sitter många och får uppfinna hjulet gång på gång, ett otroligt resurs slöseri. Men jag hoppas att det är ett systemskifte i på börjande inom bland annat detta, internet och en förändrad attityd skapar möjligheter
Vänligen
Minimaxitiger
Vänligen
Minimaxitiger
Återgå till "Tankar och känslor"