Är Gud "av denna jord"..?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Är Gud "av denna jord"..?

Inläggav Anna Sara » 17 nov 2010 23:07

Man brukar "inse" att struktur är jord. Våra tankar söker efter resultat.

Geologi-ekologi kronologiskt, "man skäms för något" -det är Gud, "miraklet".

"Gud" framhävs inte eftersom dess "arketyp" (som det är fråga om här, antar jag?) stöds av skönhet och finess (osv.)

Att bara se strukturerna i strukturerna eller "strukturen" leder till en kollaps, jag antar att det är där det mirakel vi längtade efter i oss själva faller tillbaka på. (- - buddhism..)

Så VAD är det mest absurda?

Psykosen är sexuell frustration som gått för långt. Det finns ingen "ogämlikhet" (gentemot grupperna) i bilderna, bara i "världen" som är en rådande "orättvisa". Vad menar jag då med det här? Det är ett missförstånd.

Vad är det vi kallar för meningslöst? Jag ser det som en "bit av" personan, det är alltså något "syndigt", det är passionen, vår närvaro är det vi avskyr mest av allting och vi bildar en stödjande plattform för att experimentera med denna oidentifierade kraft. Vi får kontakt med det när vi t ex ser en film eller något annat "meningslöst" där det vi äter av "återhämtar sig", det är det alla njuter till, vi måste våga delta i denna aktivitet.

Att känna ett ansvar som man hela tiden försöker ta ansvar för, att "tro att alla förstår", det är i min mening det mest absurda, absurditeten själv.

kort

Inläggav kort » 17 nov 2010 23:42

Jag tror att jag förstår vad du menar, delvis tar man ett för stort ansvar beroende på att man i strukturen ser så många möjligheter utan verklighetsförankring, och dels så är vi hämmade, det är så mycket vi inte säger fast vi vill säga det, resultatet blir att vi upplever tristess. Det handlar mycket om att våga som du säger.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 20 nov 2010 02:29

kort skrev:Jag tror att jag förstår vad du menar, delvis tar man ett för stort ansvar beroende på att man i strukturen ser så många möjligheter utan verklighetsförankring, och dels så är vi hämmade, det är så mycket vi inte säger fast vi vill säga det, resultatet blir att vi upplever tristess. Det handlar mycket om att våga som du säger.

Det har du rätt i. Men jag läste igen vad jag skrev och förstod nästan inte vad jag menade.

http://www.absurt.se/

kort

Re: Är Gud "av denna jord"..?

Inläggav kort » 20 nov 2010 16:15

Anna Sara skrev:Man brukar "inse" att struktur är jord. Våra tankar söker efter resultat.

Geologi-ekologi kronologiskt, "man skäms för något" -det är Gud, "miraklet".
Vi söker bekräftelse på vad vi tror är sanning i strukturen, men kan struktur någonsin bekräfta, eller godtar den bara. Strukturen är silen genom vilken vi låter våra grumliga tankar forsa, allt borde därav följa strukturen men våra känslor, går utanpå. När vi jämför två bilder med två vardera poler måste epicentrumet förflyttas och sinnet har delats.

Återgå till "Tankar och känslor"