ords långsökta samband
Moderator: Moderatorgruppen
ords långsökta samband
Efter mycket lite tänkande har jag inte kommit fram till något. Vad som händer just mig när döden inträffar kommer jag inte att få veta förrän detta händer. Utifall intet existerar kommer jag inte att veta det. Då detta emellertid är min största framtid...som död , ägnar jag nästan ingen tid att tänka på den. Istället tänker jag på om valen har kontakt med valarna (de före gudarna i asatron) . sedan orden väl vil vilja välja välla välta dvelja dvala . ve. vilse
Ja, ords långsökta samband är en rolig tankelek, som hur bären i skogen betyder gåva, bär som ligger till grund för vårt ord för både bjuda och barn, vilket även har en liknande betydelsekonstruktion bakom ryskans deti, som även går igen i våra ord för både dåd, dyrka, och dyr samt återfinns i engelskans deed, dear, samt i franskans cher och vårt svenska kära. Orden bildar en rundgång.
Skulle vilja passa på att skriva om den irriterande missuppfattningen att Leif Erikson namngav landet i väst utifrån att detskulle ha växt vindruvor där. Vinland kom sig av att det var mycket gräs där . vin ven åkerven, ön hven. På isländska heter förövrigt vindruvor vinber. Men kan det vara samband mellan hvin(gräs) vina vind och vind på hus vinda, hvandamål(svårigheter) vända vånda
Återgå till "Tankar och känslor"