jag tycker du gör helt rätt i att du tänker för dig själv
religionen kanske kan hjälpa oss i rätt riktning, men det bästa är att veta för sig själv
många människor litar på texter
det bästa är att veta för sig själv
Mr.M
Moderator: Moderatorgruppen
Nuddle,
Jag känner mig trygg med att få tid att tänka innan jag bestämmer mig.
Andra gör på sitt sätt och trivs dom och mår bra så är det inget fel med religion.
Bara man inte skadar andra.
Jag känner inget behov av att sprida vad jag känner inom mig. Är nog en känslomässig ensamvarg, på det andliga planet.
Men jag förstår och accepterar om andra vill dela med sig av upplevelser och funderingar, bara inte dom försöker få deras känsla att bli min känsla. empati och känna som dom andra känner tror jag på, men det är mer som en induktion eller resonans av samverkan som ibland kan uppstå.
Kanske är det min osäkerhet som gör att jag helst egentligen inte vill prata om vad jag tror på,
jag har en stark kontrast mellan känsla och tanke, lite som två olika viljor som vill bråka med varandra.
Jag känner mig trygg med att få tid att tänka innan jag bestämmer mig.
Andra gör på sitt sätt och trivs dom och mår bra så är det inget fel med religion.
Bara man inte skadar andra.
Jag känner inget behov av att sprida vad jag känner inom mig. Är nog en känslomässig ensamvarg, på det andliga planet.
Men jag förstår och accepterar om andra vill dela med sig av upplevelser och funderingar, bara inte dom försöker få deras känsla att bli min känsla. empati och känna som dom andra känner tror jag på, men det är mer som en induktion eller resonans av samverkan som ibland kan uppstå.
Kanske är det min osäkerhet som gör att jag helst egentligen inte vill prata om vad jag tror på,
jag har en stark kontrast mellan känsla och tanke, lite som två olika viljor som vill bråka med varandra.
fortsätt bara leta efter sanning själv
ofta har jag tagit efter vad andra sagt, men resultatet blir att man säger saker fast man inte själv FÖRSTÅR dem
så nu vill jag veta för mig själv, men jag förlitar mig på vissa speciella människors uttalanden
så det dom påstår sant försöker jag själv upptäcka och därmed förstå
ofta måste jag gå till olika källor för att förstå en och samma sak
tex tog det mig lång tid att klura ut vad "SEX TRANSMUTATION" var för något
viserligen stod det klart och tydligt i boken vad det var, men jag behövde veta
mycket mer för att förstå mig på det, och samma sak är det med INFINITE INTELLIGENCE
jag försöker förstå vad det är för något,, läser om det, tänker om det, och vill UPPTÄCKA det själv
vissa saker kan man enbart inse genom att utvecklas
ofta har jag inte haft en aning om var jag skall leta för att få svar på vissa saker
men några månader senare så löste det sig
ofta har jag tagit efter vad andra sagt, men resultatet blir att man säger saker fast man inte själv FÖRSTÅR dem
så nu vill jag veta för mig själv, men jag förlitar mig på vissa speciella människors uttalanden
så det dom påstår sant försöker jag själv upptäcka och därmed förstå
ofta måste jag gå till olika källor för att förstå en och samma sak
tex tog det mig lång tid att klura ut vad "SEX TRANSMUTATION" var för något
viserligen stod det klart och tydligt i boken vad det var, men jag behövde veta
mycket mer för att förstå mig på det, och samma sak är det med INFINITE INTELLIGENCE
jag försöker förstå vad det är för något,, läser om det, tänker om det, och vill UPPTÄCKA det själv
vissa saker kan man enbart inse genom att utvecklas
ofta har jag inte haft en aning om var jag skall leta för att få svar på vissa saker
men några månader senare så löste det sig
Nuddle,
Jag vet inte hur du ser på fakta och kunskap.
För mig är det mera som en lek, man söker lite här och hittar lite där,
och när 'ahaa 'upplevelsen kommer, då förstår man samtidigt vad man kan använda det man funnit.
Men det är bara en lek, lusten att upptäcka och jag får en ny liten del att laborera med.
Religioner har ett starkt budskap och en mission eller agenda.
Jag tror att den har spelat ut sin roll, inte många på denna jord har missat att det finns en gud eller liknande.
Nu ska man börja bråka med varandra, vem som har rätt. Det känns bara hmm, som att man brister i sin tro på det jag kallar för 'sanning'.
Finns det en 'sanning' så finns den hos oss och enligt mitt sätt att se på det så behöver man egentligen inte tvivla eller bejaka. Det är som det är. jag känner det jag känner, och har med våld försökt slita bort det, men den där känslan finns alltid kvar, vad det nu än är.
Men vi vill så ofta ha dom där logiska (vad nu det innebär) svaren som bekräftar med ord det vi känner.
har vi ord så det räcker ?, kan bibeln eller Koranen ge oss det vi känner, och varför ska en bok bekräfta det som jag redan vet ?, det känns däremot ologiskt.
heh, du får mig ofta att börja prata mer än jag borde : ) inget ont med det.
(jag får bara äta upp mina tankar när min ateistiska rationella sida börjar dominera igen)
Jag vet inte hur du ser på fakta och kunskap.
För mig är det mera som en lek, man söker lite här och hittar lite där,
och när 'ahaa 'upplevelsen kommer, då förstår man samtidigt vad man kan använda det man funnit.
Men det är bara en lek, lusten att upptäcka och jag får en ny liten del att laborera med.
Religioner har ett starkt budskap och en mission eller agenda.
Jag tror att den har spelat ut sin roll, inte många på denna jord har missat att det finns en gud eller liknande.
Nu ska man börja bråka med varandra, vem som har rätt. Det känns bara hmm, som att man brister i sin tro på det jag kallar för 'sanning'.
Finns det en 'sanning' så finns den hos oss och enligt mitt sätt att se på det så behöver man egentligen inte tvivla eller bejaka. Det är som det är. jag känner det jag känner, och har med våld försökt slita bort det, men den där känslan finns alltid kvar, vad det nu än är.
Men vi vill så ofta ha dom där logiska (vad nu det innebär) svaren som bekräftar med ord det vi känner.
har vi ord så det räcker ?, kan bibeln eller Koranen ge oss det vi känner, och varför ska en bok bekräfta det som jag redan vet ?, det känns däremot ologiskt.
heh, du får mig ofta att börja prata mer än jag borde : ) inget ont med det.
(jag får bara äta upp mina tankar när min ateistiska rationella sida börjar dominera igen)
ifall vi även är delvis obegränsade alltså bortom logiken
innebär detta att en del av oss tänker på ett annat plan än vi kan förstå med kroppen
vi kan därför inte förstå med kroppen de val vi gör genom vår fria vilja
och muslimer tror att enbart de handlingar som är gjorda med fri vilja kommer vi att dömmas för
därför vet ingen enbart genom att observera en människas uppenbara beteende ifall det är goda eller onda
en uppenbar syndare kan vara innerligt godare än en uppenbar ängel
så då kommer man tillbaks till att hjärnans naturliga tillstånd är KAOS :=)
innebär detta att en del av oss tänker på ett annat plan än vi kan förstå med kroppen
och muslimer tror att enbart de handlingar som är gjorda med fri vilja kommer vi att dömmas för
därför vet ingen enbart genom att observera en människas uppenbara beteende ifall det är goda eller onda
nuddle skrev:ifall vi även är delvis obegränsade alltså bortom logiken
människan är nog bortom logiken, vi kan skapa irrationella ologiska beslut.
jag försöker envist att tro att det inte är så, för inget annat i naturen verkar ha den förmågan,
förrutom avancerade livsformer, eller så förstår vi inte hur det fungerar.
Muslimer som kristna är vanliga människor med vanliga känslor och beteenden,
global som lokalt. De felsta på jorden tror på en religion, tror det var över 85%, vilket borde ge ett antal miljarder troende.
Inte många av dessa verkar vara hotfulla som personer. De hotfulla är vad stat och makt gör.
alla människor är goda, men omständigheter gör ibland att vi gör onda saker,
även hitler och bush har goda grund sidor, det är utom allt rimligt tvivel för mig.
men sen att dessa inte kommer till yttring i politiken som dom härskar över är nog mer en automatiserad förväntande process, marknad, stat, makt, religion, vi har våra förutfattade meningar och vågar inte jobba utanför gruppernas ramar.
våra sociala beteenden kanske är orsaken till ondska som godhet.
vad menar du med kaos ?
hjärnan är ett kaos kan betyda att det inte är ordning där,
och det kan man ju inte förneka i mitt fall. Men hjärnan försöker skapa ordning,
hitta mönster, skapa ordning med våran kropp med att få saker att fungera och inte falla isär.
hjärnan borde vara en icke kaos funktion, den skulle inte ur kaos kunna skapa ordning som den gör.
(kaos har ingen funktion och kan inte skapa)
utan att veta vad harald tänkte på, kan jag tro att funderingarna gick ungefär så hör,
Universums naturliga tillstånd är kaos, det står ofta att läas.
Det ultimata är att bli en del av hela universum, och då bprde vi bli del av universums natur, kaos.
eller att vi är en del av detta kaos. Jag vet inte hur han tänkte, eftersom han inte är här och kan svara.
(kaos har ingen funktion och kan inte skapa) ---- skrev du
ja precis
med kaos menar jag att vi inte VET något genom våra 5 sinnen
så då måste vi vända oss till vårt ANDRA jag där den fria viljan är
och detta andra jag skapar då TVÅ olika objekt
den ena känns rätt
den andra känns fel
skillnanden kan vi urskilja genom vår intuition
ja precis
med kaos menar jag att vi inte VET något genom våra 5 sinnen
så då måste vi vända oss till vårt ANDRA jag där den fria viljan är
och detta andra jag skapar då TVÅ olika objekt
den ena känns rätt
den andra känns fel
skillnanden kan vi urskilja genom vår intuition
men för att kunna följa det som känns sant
måste vårt hjärta vara öppet
hjärnan skall alltså inte göra något
vår kropp skall inte göra något (förutom instinkter osv)
vårt andra jag skall genomströmma sin vilja
genom vår hjärna och vår kropp
men det är inte fullt möjligt, för vi blockeras av de som valt det som känns fel
ONDSKAN, DEMONERNA, EGOVÄRLDEN ...
så vi måste SLÅS mot dem ... de är våra fiender
måste vårt hjärta vara öppet
hjärnan skall alltså inte göra något
vår kropp skall inte göra något (förutom instinkter osv)
vårt andra jag skall genomströmma sin vilja
genom vår hjärna och vår kropp
men det är inte fullt möjligt, för vi blockeras av de som valt det som känns fel
ONDSKAN, DEMONERNA, EGOVÄRLDEN ...
så vi måste SLÅS mot dem ... de är våra fiender
Jag tror inte på att våld föder godhet,
med våld menar jag alla typer av konflikter som uppstår.
det som löser konflikterna är vi själva, genom att ge av sig själv till andra.
tillbaka får vi tiofalt tillbaka. det förhindrar att ondska eller konflikter uppstår.
Jag har en filosofi som går ut på, lite som zen, att bara ett tomt sinne kan förstå.
att förstå saker skapar inte lycka, det skapar mer frågor som ofta slutar vid att man mår sämre.
jag har tagit upp det ett par gånger i olika forum, att den som är smart, nu menar jag indiviuellt och inte efter iq mått,
den som lär sig... jag tror du förstår vad jag menar, mår oftast sämre än innan dom började lära sig.
under tiden vi lär os så njuter vi, men vid målet kommer antiklimax.. Den frågan har ingen motsagt sig, men några håller med, så jag har frågan öppen för mig själv, men det lutar åt att kuskap för med sig risker för egen hälsa.
men du pratar om andlig kunskap, antar jag, och där kan vi nog bara må bättre ju mer vi känner och med det förstår.
tillbaka får vi tiofalt tillbaka. det förhindrar att ondska eller konflikter uppstår.
Jag har en filosofi som går ut på, lite som zen, att bara ett tomt sinne kan förstå.
att förstå saker skapar inte lycka, det skapar mer frågor som ofta slutar vid att man mår sämre.
jag har tagit upp det ett par gånger i olika forum, att den som är smart, nu menar jag indiviuellt och inte efter iq mått,
den som lär sig... jag tror du förstår vad jag menar, mår oftast sämre än innan dom började lära sig.
under tiden vi lär os så njuter vi, men vid målet kommer antiklimax.. Den frågan har ingen motsagt sig, men några håller med, så jag har frågan öppen för mig själv, men det lutar åt att kuskap för med sig risker för egen hälsa.
men du pratar om andlig kunskap, antar jag, och där kan vi nog bara må bättre ju mer vi känner och med det förstår.
Mr.M skrev:Jag tror inte på att våld föder godhet,
det är faktiskt mycket bra det du skriver
för enligt logiken så kommer man till samma svar: Varför? varför? Varför? varför? ---> i all oändlighet
i den begränsade världen kan vi aldrig finna några definitiva svar
vår hjärna och vår kropp är som en dator
datorn skall inte vara brukaren utan det är
brukaren som skall använda datorn
bakom datorn sitter då Infinite Intelligence
och knäpper med fingrarna, detta är vårt andra
jag, vårt riktiga jag, och här vet vi allt alltid, vilket
inte är samma sak som att säga att livet blir enkelt,
för den var inte speciellt enkel för Jesus, eller för
Muhammed, eller Moses
vi skall allstå vara tomma på insidan, men inte
genom tekniker, utan naturligt, genom att ge upp
vårt ego, och smälta samman med det naturliga
genom hjärtats sanningar
du pratar om att våld föder våld, detta stämmer i Newtons värld
men om du utgår ifrån en annan värld där dialektiken inte råder
då kan du med våld förinta ondska och ersätta den med kärlek
vi skall allstå vara tomma på insidan, men inte
genom tekniker, utan naturligt, genom att ge upp
vårt ego, och smälta samman med det naturliga
genom hjärtats sanningar
tomhet är inte någonting, det kan vara allting,
vad jag menar är inte att ge upp sitt arbete, sina drömmar eller ambitioner,
Vi sätter så mycket krav på oss själva, vi ska uppfylla det ena och det andra,
vi ska lösa problem för att skörden ska bli bättre, men ibland känns det lite som att,
när jag anstränger mig som mest, skapar jag som minst.
när jag inte anstränger mig och kopplar helt ifrån, så kommer dom där goda lösningarna som man letat efter.
Det tomma sinnet löser problem i samklang med tanken.
vårat ego vill jag inte ge upp, jag tycker att egot är lika viktig som att ge,
vi ger och vi får.. inte många skulle ge om dom inte fick något tillbaka, tex känslan av godhet eller att det skapar hopp.
Det ger oss alltid någonting tillbaka. ge och ta är lite av samma sak, som tanke och tomhet hör till varandra.
något åt det hållet...
nuddle skrev:vet du vad som är problemet med världen idag Mr.M
det är att de flesta inte har integrerat kärlek i sin handling
alltså 1. öppnat sitt hjärta
och så 2. inte integrerat kärlek i sin handling
och 3. inte insett vissa saker såsom att vi inte vet
MEN varför undervisar INGEN om detta i skolan??
Skolan är inte en andlig mötesplats,
och vad är kärlek ?, somliga kanske tycker att kärlek är att kriga och försvara sin tro,
har sett filmsekvenser där unga helt spontant och naturligt tycker självmordsmobbing är rätt.
vi tycker det är fel, vissa tycker hedersmord är rätt och uttryck för kärlek, andra ser det som ont.
vissa tycker att bygga en morske på grund zero är kärlek, andra det som djävulens verk..
vad är kärlek ?
min egen syn är inte densamma som din.
kärlek ska nog inte läras ut, utan den är medfödd i varje individ. (som mognar och förändras med livet)
utefter kontext tar den sig olika uttryck. ibland har kärleken smärtsamma vägar,
inget jag vill att barn ska lära sig
jag försöker själv att lära mig respektera.
det är inte kärlek, men ett försök att ge andra frihet och acceptans för deras existens.
Återgå till "Tankar och känslor"