Verklighetsuppfattning
Moderator: Moderatorgruppen
Verklighetsuppfattning
sin egen verklighetsuppfattning är inte många medvetna om
varför det förhåller sig så är onödigt att trassla in sig i
det kan dock vara bra att förstå hur verklighetsuppfattning yttrar sig
och vilken effekt de har på dig som person
en bra psykolog känner nog till allt detta
en duktig säljare också
sättet man pratar på, hur man rör sig, olika miner, samt till viss del ens klädsel visar på ens verklighetsuppfattning
även ens kropps samlade energier, och detta kanske inte alla kan känna,, avslöjar en människas verklighetsuppfattning
språket är en viktig bärare av verklighetsuppfattning och ifall språket är bundet till ett visst mönster kan det vara nästan omöjligt att "ta sig loss" en viss verklighetsuppfattning
människor förmedlar sin tro ständigt till andra
att prata spanska i england kan te sig svårt då alla pratar engelska
och för en upplyst buddist kan det te sig som mental torrtyr att vistas med en bunt hollywood fruar
men detta kanske många redan visste
verklighetsuppfattning överförs även något mer subtilt genom kroppensnergier till andra människor
som sagt kan inte alla känna detta
varför det förhåller sig så är onödigt att trassla in sig i
det kan dock vara bra att förstå hur verklighetsuppfattning yttrar sig
och vilken effekt de har på dig som person
en bra psykolog känner nog till allt detta
en duktig säljare också
sättet man pratar på, hur man rör sig, olika miner, samt till viss del ens klädsel visar på ens verklighetsuppfattning
även ens kropps samlade energier, och detta kanske inte alla kan känna,, avslöjar en människas verklighetsuppfattning
språket är en viktig bärare av verklighetsuppfattning och ifall språket är bundet till ett visst mönster kan det vara nästan omöjligt att "ta sig loss" en viss verklighetsuppfattning
människor förmedlar sin tro ständigt till andra
att prata spanska i england kan te sig svårt då alla pratar engelska
och för en upplyst buddist kan det te sig som mental torrtyr att vistas med en bunt hollywood fruar
men detta kanske många redan visste
verklighetsuppfattning överförs även något mer subtilt genom kroppensnergier till andra människor
som sagt kan inte alla känna detta
Obs: mycket flummig.
Jag är övertygad om att man ibland konstruerar känslan av att ens verklighetsuppfattning eller världsbild är sådan att det är en del av "ens verklighetsuppfattning", en kod etc. Vad har hänt?
Självbild: refererar till hemmet/privatliv/känslor/trygghet/skygghet/avskärmning.. Vad menar man med att någon har en "dålig självbild"? Har självbilden en nivå av uppdiktad existens? Eller är man bara förvirrad? Trots att den är akut? Hur stämmer den i strävandet ihop med jaglöshet? Vad är problemet när vi verkar behöva en egen källa?
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=7974
osv osv osv
Kom att tänka på denna "typiska självbilds-låten":
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/u4sbFxB_SU8?fs=1&hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/u4sbFxB_SU8?fs=1&hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
Jag är övertygad om att man ibland konstruerar känslan av att ens verklighetsuppfattning eller världsbild är sådan att det är en del av "ens verklighetsuppfattning", en kod etc. Vad har hänt?
Självbild: refererar till hemmet/privatliv/känslor/trygghet/skygghet/avskärmning.. Vad menar man med att någon har en "dålig självbild"? Har självbilden en nivå av uppdiktad existens? Eller är man bara förvirrad? Trots att den är akut? Hur stämmer den i strävandet ihop med jaglöshet? Vad är problemet när vi verkar behöva en egen källa?
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=7974
osv osv osv
Kom att tänka på denna "typiska självbilds-låten":
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/u4sbFxB_SU8?fs=1&hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/u4sbFxB_SU8?fs=1&hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
verklighetsuppfattning baserar sig på vår tro om världen
tron om vilka vi är
vad vi är värda
vad andra är värda
varför vi finns till
vart vi är på väg
varifrån vi kommer
vissa muslimer tvättar sig med vatten
ifall de har rört en icke troende tex genom
massage, och detta för att rena sig från
deras fulhet, eller liknande.
och all den tro och allt det vi är
återspeglar sig i våra vibrationer
så att säga, det vi står för, och det vi är
vissa präster låter inte andra lägre andligt
stående människor röra vid dem, en del
undviker kontakt med kvinnor (sexuell stimulans),
och en del byter sida av gatan för att inte smittas.
min verklighetsuppfattning baserar sig på kärlek
jag ser kärlek som något som överskrider både
mörkret och ljuset, allt och inget, den sammabinder
alla världens.delar, och den är värd att leva för,
värd att dö för, och är livets enda helighet!
tron om vilka vi är
vad vi är värda
vad andra är värda
varför vi finns till
vart vi är på väg
varifrån vi kommer
vissa muslimer tvättar sig med vatten
ifall de har rört en icke troende tex genom
massage, och detta för att rena sig från
deras fulhet, eller liknande.
och all den tro och allt det vi är
återspeglar sig i våra vibrationer
så att säga, det vi står för, och det vi är
vissa präster låter inte andra lägre andligt
stående människor röra vid dem, en del
undviker kontakt med kvinnor (sexuell stimulans),
och en del byter sida av gatan för att inte smittas.
min verklighetsuppfattning baserar sig på kärlek
jag ser kärlek som något som överskrider både
mörkret och ljuset, allt och inget, den sammabinder
alla världens.delar, och den är värd att leva för,
värd att dö för, och är livets enda helighet!
- Minimaxitiger
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Johan Ågren
- Administratör
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Men indelningen i cirkel - står inte det för årstiderna? Spiralen är väl typ fertilitet, en sorts pågående process utan slut typ? Och där uppe till höger ser jag ju två kvinnor och på motsatt sida av cirkeln två barn, alternativt människor. De här sex treuddade sakerna mellan dem - vad är det? Människor som sträcker upp armarna? Sånt här tycker jag är kul.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Men jag har ju så pass med fantasi att jag kan ge flera förklaringar. Treudden var ju Poseidons/Neptunus attribut och som jag ser det i den första bilden liknar det onekligen att det går mot höst. Figuren där har en skära, en sådan använde man till säden. Skäran ersattes senare av lien och så har vi senare fått Liemannen. Treudden är också djävulens attribut. Vi har väl alla hört talet 666 och det kan man se som betonat här. Pilar uppåt tyder på yang och neråt på yin. Det finns inga pilar där, har antagligen tillkommit senare i vår symbolvärld för att betona. Fast jag vet inte mycket om sånt här med symbolism. Får försöka lära mig lite mer om det.
Skogsälvan skrev:Men indelningen i cirkel - står inte det för årstiderna? Spiralen är väl typ fertilitet, en sorts pågående process utan slut typ? Och där uppe till höger ser jag ju två kvinnor och på motsatt sida av cirkeln två barn, alternativt människor. De här sex treuddade sakerna mellan dem - vad är det? Människor som sträcker upp armarna? Sånt här tycker jag är kul.
Nja, det är en kvinna och en man, om du tittar bredvid foten så ser du en symbol för kvinnans könsorgan vid bara en av dem, låt dig inte luras av att bägge förefaller vara långhåriga.
Återgå till "Tankar och känslor"