Vaccin mot kokain; skulle du ta?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Skulle du ta ett vaccin mot kokain?

Ja
0
Inga röster
Nej
2
100%

Antal röster: 2

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Vaccin mot kokain; skulle du ta?

Inläggav Anna Sara » 18 jan 2011 19:31

http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/ ... mot-kokain

Som kommentar till kritiken för plattformen FF, kom jag att tänka just på missbruk, den aktuella arketypen, en kollaps som presenterar ett värde.

Orkar inte göra en tråd om missbruk/beroende just nu. Ska läsa Clockwork Orange som jag har i bokhyllan, såg filmen för så länge sen.

Marko skrev:
Anna Sara skrev:<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/jst23uV-QBc?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/jst23uV-QBc?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Anna Sara,
Addiction eller beroende är ett spännande ämne, varför inte ha en egen topic för det ?
synd att den går förlorad i en topic för forum kritik, den är värd en bättre plats.

Justin Case skrev:Anna Sara,
Jag håller med Marko, starta mycket gärna en separat tråd om addictions och hur man blir herre över dem, det verkar väldigt intressant!

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 18 jan 2011 19:55

Handlar verkligen starka missbruk om en latent/programmerad verklighetsflykt, ett behov av att återhämta sig själv i en illusion för att bygga upp sin identitet? Jag tror missbrukandet handlar om att göra tvärtom i känslan av sinnets kollaps. Att man kan hitta ett ologiskt minne överallt. Om vi erkänner att detta komplex finns, inser vi inte då att vi pekar ut människor i sin icke-absolutistiska lögn för ivrigt? Inom oss själva förstorar vi helheten av vår rätt/logik för att kapa av det som sa att det bara finns ett helvete, som är kärlekslöshet. Vad händer i karusellen?

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/xHAzwpX7aDE?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/xHAzwpX7aDE?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Förtryck? Religoner vill utesluta den delen av vårt medvetande som är ologiskt och strävar efter en opersonlig insikt av detta, det känsliga, samtidigt som de ger det mat, vilket är deras förvirrande renhetskomplex till att börja med, varken mer eller mindre. Sanningen om beroende är religionens känslor av förnedring, därför lindas aggressiv personlig förvirring in i en kollektiv förgyllning, som blir ett missbruk; i överlåtandet ger man sin litenhet till en bank som konserverar ilskan till förkunnandets magi.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 18 jan 2011 20:31

I en "religiös" uppenbarelse/andlig extas för 4 år sen hade jag starka känslor av att komma ur mina missbruk, som om den rena upplevelsen flöt ovanpå allt som är mitt liv, vilket ledde till en konflikt, även fast jag kunde förstå andras missbruk och vidröra dem. Jag kände att mitt misslyckande var att jag blev religiös, jag ville på något sätt frälsa andra, eftersom jag samtidigt hade hamnat i en absurd komisk situation. Jag tror känslan av att andra inte kan förstå blir så stor att man offrar sin relation till det intakta, som absurt, och blir skev för att harmonisera sina villkor. Man får en ny roll eller harmoni, som galen, ett gammalt bihang, det här är något andra upplever att de kan förstå vilket spinner igång en fantasi för att man vill känna sig hel, eller inom en kritisk helhet. Jag hade ingen som helst "gudstro" innan upplevelsen.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 jan 2011 20:51

---

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 jan 2011 15:51

Anna Sara personen du länkar till vad menar du att denne säger? Jag är lite nyfiken på olika tolkningar nämligen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 jan 2011 15:57

Nikotin är en av de mest beroendeframkallande drogerna. De flesta droger har inga beroendesymptom, dvs ger inte någon kroppslig återkoppling när stimulansen uteblir. Kokain är sådan tex, tvärt emot vad de flesta tror. Det är bara en fråga om ett förändrat sinnestillstånd, då effekten är att återupptaget av ett dopamin inte sker utan den naturliga produktionen bygger upp en allt större mängd av substansen i fråga. Så kokainberoende är som det av att cykla fort i sommarbrisen. Och det kan försvinna precis som lusten till att cykla när man inser att det inte är cyklandet enbart utan även väder och vind som avgör om känslan infinner sig. Och så kanske man lär sig att gå i detta väder och vind och njuter samma fartens tjusning i den aktiviteten.

Svamp och Lsd m.fl ger inga som helst beroenden. Men fix idéer kan vi alla få av vad som helst. Men beroende är det inte.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 20 jan 2011 16:28

Vet inte om jag sagt detta förut, men jag har hört att lsd klassas som ett "hot mot rikets säkerhet" eftersom det är möjligt att droga någon direkt via huden. Väldigt fånigt att narkotikaklassa något för en sådan paranoid anledning tycker jag. :P

transversal

Inläggav transversal » 20 jan 2011 17:27

Anna Sara skrev:Handlar verkligen starka missbruk om en latent/programmerad verklighetsflykt, ett behov av att återhämta sig själv i en illusion för att bygga upp sin identitet? Jag tror missbrukandet handlar om att göra tvärtom i känslan av sinnets kollaps.

Missbruk kan kanske vara en adekvat lösning för stunden, som sedan förlorar sitt värde som lösning och blir en energikonsumerande artefakt som börjar "leva för egen maskin"?

Återgå till "Tankar och känslor"