Härom dagen var jag inne i Book Corner i Göteborg och hittade en bilderbok (barnbok?) med 1000 spanska ord, i bilder. Jag har hållit på och försökt motivera mig att lära mig spanska i flera år nu - ända sedan jag började dansa salsa och en resa till Kuba för "masterclass" började hägra.
Insåg att det här med bilder + ord verkligen kunde trigga igång en slags känsla av att det var kul med språk, så jag köpte boken och satt på kafé resten av eftermiddagen och lärde mig (ja, faktiskt) ett 20-tal spanska ord.
Jag tänkte på det här med hur man hittar "sitt sätt" att närma sig något man vill lära sig. Hur det kan vara en slags break-through.
Ser fram emot att i någon avlägsen framtid gå ner till Språkcaféet och konversera lite på nybörjarspanska.
Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med inlägget. Kanske höra något om språk, eller om andra som har haft break throughs på andra sätt när det har handlat om att lära sig saker ...
Kul inlärning
Moderator: Moderatorgruppen
- Johan Ågren
- Administratör
Kan vara tråkigt att lära sig spela ett instrument. Men om man har andra som spelar i sin närhet, eller om man lyssnar till andras musik så är det kul att spela med och belönas av att något låter bra tillsammans med det övriga. Att skapa närhet till belöningen är nog bra överlag. Sätta sig i kreativa flöden. Problemet kan ju vara att man inte får vara med och leka med andra. Entusiasm smittar av sig.
Sedan brukar det ske genombrott när man hittar rätt "språk" för sin speciella läggning. Glädjen till ett ämne ger bra inlärning. Hjärnan vill ha roligt.
Sedan brukar det ske genombrott när man hittar rätt "språk" för sin speciella läggning. Glädjen till ett ämne ger bra inlärning. Hjärnan vill ha roligt.
- Johan Ågren
- Administratör
Återgå till "Tankar och känslor"