PantaMera

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

PantaMera

Inläggav dokido » 28 apr 2011 08:02

Har börjat ett jobb som busschaufför efter en lång periods uppehåll. Jag köpte en dricka och skulle sen slänga den tomma plastflaskan men vid gullmarsplan finns ganska många hemlösa som går och letar flaskor för att få pengar. Jag såg en och gick efter och tänkte ge honom flaskan men han försvann, så jag slängde den i papperskorgen, tänkte att det är alltid nån som ser den och tar den. Så avlöste jag bussen som kom och busschaufören som jag avlöste såg flaskan jag precis slängt i papperskorgen och tog den. !!!

Jag undrar av vilken anledning. Går alla och rotar i papperskorgar nuförtiden? För 1 krona?
-Känner han sig fattig?
-Tycker han att han gör en bra gärning?
-Samlar han alltid på pet flaskor för extrainkomst?

Och vad ska jag känna? Att jag är en bortskämd slyngel som slänger bort en petflaska?

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 28 apr 2011 08:22

Du kanske får syn på mig någon gång vid Gullmarsplan rotandes i papperskorgar.
Nej då, du behöver inte skämmas för att du är rik nog, vi ser inte ner på dig :)
Jaså, snodde busschauffören min petflaska?  :evil: Mitt område!

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 28 apr 2011 08:24

Ärligt så tror jag att det finns en inneboende plikt hos vissa människor att inte slösa en endaste peng.

Jag har också varit med om sådana bisarra situationer där till ytan anständigt rika personer av vana inte slösar på sina ägodelar. Synen av förslitna matkassar som har använts gång på gång av mina grannar, som är mer än kapabla att förskansa sig nya, förvånar mig inte längre.

Jag tror inte man ska se det ur en ekonomisk synvinkel. Vissa människor är egentligen ohjälpligt sparsamma av sig.
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 28 apr 2011 08:38

personligen är jag splittrad i moraliska minnen av att inte slösa och mer modernare aspekter av glädjen i att slösa

rykten...
det finns ju pensionärer som drygar ut sin inkomst
det finns ju också de som säjs tjäna miljoner på insamlingar av pets
det är ju visserligen skattefritt, men man måste väl plocka på sig en hel del

men jag skulle ha svårt att gå och rota i pappeskorgar själv
inte för att jag är stenrik, utan för att det är snuskigt och det skulle kännas som folk glodde på mig
och som busschaufför är man ju nån sorts ansiktet utåt för keolis
men tiderna ändras

men det är klart, de sänkte ju ersättningen förut

en annan sak

om jag skulle ta alla pettisar jag har hemma och lägga i en hög i gullmarsplan
skulle jag bli bötfälld för nedskräpning förstås
men moraliskt

om jag inte pantar dem själv är jag en miljömarodör
å andra sidan lägger jag dem där för att hemlösa kan ta dem och de behöver pengarna mer än jag
men är det inte ett moraliskt dilemma
jag menar det är väl inte det som är meningen med pet pengen?

Altså
rent logiskt kan jag tycka att det bästa alternativet är att lägga alla petflaskor i en hög i gullmars
men det stämmer ju inte med pet pengens syfte
håller ni med?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: PantaMera

Inläggav Algotezza » 28 apr 2011 11:53

dokido skrev:Har börjat ett jobb som busschaufför efter en lång periods uppehåll. Jag köpte en dricka och skulle sen slänga den tomma plastflaskan men vid gullmarsplan finns ganska många hemlösa som går och letar flaskor för att få pengar. Jag såg en och gick efter och tänkte ge honom flaskan men han försvann, så jag slängde den i papperskorgen, tänkte att det är alltid nån som ser den och tar den. Så avlöste jag bussen som kom och busschaufören som jag avlöste såg flaskan jag precis slängt i papperskorgen och tog den. !!!

Jag undrar av vilken anledning. Går alla och rotar i papperskorgar nuförtiden? För 1 krona?
-Känner han sig fattig?
-Tycker han att han gör en bra gärning?
-Samlar han alltid på pet flaskor för extrainkomst?

Och vad ska jag känna? Att jag är en bortskämd slyngel som slänger bort en petflaska?

Vad tror ni?

Ja, du är en ond människa. Det är ditt fel att valarna dör.

Jag tror inte du tvättar yoghurtkartongerna tillräckligt heller innan du slänger dem. Att krana fem liter varmvatten för varje kartong kostar ju varken energi eller knappa vattenresurser, eller hur? Att köra bil någfra km tyill återvinnigsstationer kostar ingen bensin? Och etanol framställs alltid på ett sätt som gagnar natur och dem som jobbar med det?

Ibland cyklar du nog också - hemska tanke -  liksom jag utan cykelhjälm. (Det sägs att Algotomen ibland tar av sig sin hemliga hjälm och cyklar omkring på Lunds gator som en vanlig människa. På flyget sa flygvärdinnan en gång till Algonomen: Man får inte ha hundar på flyget. Då svarade han med trovärdig baryton - så hon blev füllstendich paff: Det är ingen  hund - det är min mamma!)

Jag tror du ibland köper vatten på flaska. Det är ont. I Sverige har vi världens bästa kranvatten - inte sällan pepprat med sköna fiberrika bakterie-krusslipusslor som får dig att gå ner i vikt - liten input prussliprussliskt vatten - stor output - Orinoco FLOW!

Jag tror också du har två lampor tända när du är på toa - den över vasken också - även när du bara nyttjar toan. Ont, ont, ont.

Alla dina elprylar står på standby. Det går åt el då. Men hur mycket el går åt när man sätter igång och stänger av prylarna helt X antal gånger om dagen?

För att känna oss duktiga är det nu påbud att utföra ett antal symboliska ritualer som vi via intersubjektiv konsensus kommit överens om är "små steg i rätt riktning" att rädda världen - från uppvärmning, nedkylning - whatever som är på tapeten.

Jodå, jag sopsorterar, jag cyklar, jag har hjälm, jag slösar inte vatten, inte på el - försöker i alla fall, låta bli jag gör min läxa - jag vill ju vara så god och duktig. Men förändrar det något? Det vet vi på sikt - kanske hundra år efter mitt bye bye till världen. Eller vet man då vilket meningslöst trams det var.

Ja, och till dina frågor på slutet:

att vara den del av returkretsloppet är per definition något gott - om det sedan är för millön eller för pengarna - det är ett enkelt sätt idag att skaffa godhetspoäng. Alltså är man OND oavett av vilken anledning man inte kretsloppar returflaskor od.

Men det enda som kan rädda jorden och naturen undan människans negativa påverkan är väl kollektivt självmord - och det är väl det som egentligen är på G?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 28 apr 2011 13:05

da! dada  8)

men du får inte skriva att jag utrotar valarna, om min dotter läser det här blir jag utskälld  :roll:

Nå hursomhelst jag är lite osäker på vad min huvudfråga var eg
blir lite bloggie!

det finns en paralell till det där du skriver om att man ska vara så duktig
när jag jobbade idag så hände nåt så där konstigt igen som händer då och då
jag fick en sk insikt, som jag kallar det

"det finns inget system"

det var min insikt
men det är en subjektiv insikt, dock kopplad till en objekt/förnuftig tanke

och vad innehöll denna insikt då?

tja, nån sorts befrielse från alla år av indoktrinering
inte för att jag tror på nirvana, men en lite fläkt av zen är uppfriskande ibland

fast det är skrämmande också
i första hand dock - inspiration

vad menas med system då
tja att allt vi lärt oss om hur allt är
är ett system, en tvångströja

men tillbaks till huvudfrågan på min start om petting
ja, jag är lite osäker faktiskt

nånting om att en kollega tar mitt skräp som jag slängt i papperskorgen
man har ju vissa umgängesregler
som ett spel, bröt han mot reglerna eller inte, jag är ju ny på företaget och känner inte riktigt till vad som är common sense

det blir dilbert in real life

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 apr 2011 13:20

dokido skrev:da! dada  8)

men du får inte skriva att jag utrotar valarna, om min dotter läser det här blir jag utskälld  :roll:

kan ändra det till att du bidrar till att utrota t.ex. moderata valarbetare... Bättre så?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 28 apr 2011 13:33

ja de är inte så snygga, det går nog bra  :lol:

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 28 apr 2011 20:29

nånting om att en kollega tar mitt skräp som jag slängt i papperskorgen
man har ju vissa umgängesregler
som ett spel, bröt han mot reglerna eller inte, jag är ju ny på företaget och känner inte riktigt till vad som är common sense

Strunt i busschaufförernas regler, de är ovidkommande vid det här laget.

Han inkräktade faktiskt på pantplockarnas revir,
det var nog bland det siste han gjorde.

Don´t ever fuck with the pantplockers!!!

Jag har faktiskt slagits en gång om en femtio öres burk. så jag vet - de är helt galna.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 28 apr 2011 22:13

Börjar få material till en serie, men jag lär aldrig hinna göra den...
Busschaffisen var en skum karaktär

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 29 apr 2011 01:05

Förr la jag panten på ett synligt ställe så att folk kunde ta det och panta.
Idag behåller jag dom och pantar själv.

Surt att dom höjde panten till 1kr.. drickorna här gick upp med 2.5Kr samtidigt.

Jag ser det som så, att den som orkar panta förtjänar sin krona, fattig som rik.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 22 sep 2011 14:55

Häromdan var det fotboll i  globen. Jag körde buss från gullmarsplan och en kille satt i busskuren till 160an med 4 stora svarta plastsäckar fulla med ölburkar. Han såg lycklig ut i all sin miserabilitet. som joakim von anka som badar i sina pengar. verkade som han drack ur en del burkar som inte var tomma. han satt där varje timme jag kom dit och vaktade sina burkar. han tom pissa i busskuren för att inte riskera att bli av med dom. antar att han var där hela natten tills nån affär öppna som kunde ta emot burkarna.

Återgå till "Tankar och känslor"