Är det bra att tycka om dåliga saker?
Moderator: Moderatorgruppen
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
- Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!
Re: Är det bra att tycka om dåliga saker?
Sefket Ramovic skrev:Jag tycker om vissa saker som är skadliga för mig, såsom kaffe,
eller så gillar jag ta onödigt mycket kost-tillskott för att mina muskler skall bli stora.
Min fru gillar sminka sig och färga sitt hår, även om detta är skadligt för henne,
och hon gillar äta vissa saker som är skadliga för hennes kropp.
Andra människor har jag sett gillar dricka alkohol som är skadligt för dem,
och en del gillar slåss såsom en sport, vilket också är skadligt för dem.
Men jag tänker är det bra att man gillar dessa farliga saker, är de en produkt
av den omgivning man växer upp inom eller är det naturligt att man gillar
skadliga saker?
Borde man avstå från att göra allt som är skadligt för en själv,
oberoende hur mycket njutning dessa saker medför en?
Första tanken: Nej, nej, det är klart att man måste unna sig lite av livets goda.
Andra tanken: Men det kanske finns bättre saker där ute än det som gör att man behöver detta skadliga.
Personligen saknar jag rökat väldigt mycket. Svårt att bara bli stående vid en vacker plats nu den där lilla stunden som ciggen tog. Att äta en banan funkar liksom inte. Och bara stå någonstans känns konstigt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Re: Är det bra att tycka om dåliga saker?
Sefket Ramovic skrev:Jag tycker om vissa saker som är skadliga för mig, såsom kaffe,
eller så gillar jag ta onödigt mycket kost-tillskott för att mina muskler skall bli stora.
Min fru gillar sminka sig och färga sitt hår, även om detta är skadligt för henne,
och hon gillar äta vissa saker som är skadliga för hennes kropp.
Andra människor har jag sett gillar dricka alkohol som är skadligt för dem,
och en del gillar slåss såsom en sport, vilket också är skadligt för dem.
Men jag tänker är det bra att man gillar dessa farliga saker, är de en produkt
av den omgivning man växer upp inom eller är det naturligt att man gillar
skadliga saker?
Borde man avstå från att göra allt som är skadligt för en själv,
oberoende hur mycket njutning dessa saker medför en?
Som jag tycker Anders säger så kan saker vara bra på olika sätt. Saker som enbart är dåliga för dig är ju enbart dåliga, men då skulle du ju inte bruka dessa, eller hur?
Kaffe har en positiv effekt på dig eftersom du blir piggare. Ditt kosttillskott och din fru´s smink kanske inte hjälper er rent fysiskt till att bli hälsosamare(förutsatt att du redan har en hög vikt) men det har ju vikten av att ge er bättre självbild.
Anders snackar om cigaretter och jag kan tänka mig att det är en själslig tillfredställelse. Vad som är bra och viktigt i livet får man själv göra en bedömningen av(tycker jag) och det är nog klokt att se över vad man håller på med och göra prioriteringar.
Att agera utan att reflektera är ju aldrig så bra
Skål!
Återgå till "Tankar och känslor"