Somnambula tankar
Moderator: Moderatorgruppen
Somnambula tankar
Är det nån här som har erfarenhet av "somnambula tankar" och haft användning för dem i kreativa sammanhang"
sailaways skrev:Somnambula tankar? Vad är det? Aldrig hört tidigare.
Det man tänker strax före insomningsögonblicket. Personligen vet jag inte om jag tänker just något då men en del
kanske far iväg med tankarna då i ett halvvaket tillstånd. jag fick i alla fall rådet när jag försökte skriva dikter att jag skulle uppmärksamma "somnambula tankar".
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Känner inte till det där begreppet, har inte det med sömngång att göra? Då minns man väl vanligtvis ingenting av det? Tänker du däremot på det hypnogoga/hypnapompa tillståndet, där man är halvvaken och ser filmer eller så för sin inre syn så tror jag att det kan vara en stor inspiriation för diverse konstinriktningar.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)
Man kan ha hallucinationer strax före insomnandet när man ser bilder och man kan ha hallucinationer vid uppvaknandet och sen finns det något man kallar somnambula tanker strax före insomnandet. Jag har fått de olika tillstånden förklarade av en hjälpsam psykologiskt bildad person "Count Screwloose" på Cognito:
Man kan ha hypnagoga (hallucinationer som man har innan man somnar) och "hypnopompic" (hallucinationer som man har när man vaknar) hallucinationer. Tillståndet som kan skapa hypnagoga hallucinationer är liknande tillståndet under hypnos eller dagdrömmeri och tydligen är man väldigt mottaglig och mer kreativ under detta tillstånd. Förklaringen för det hypnagoga tillståndet är att den rationella hjärnan fortfarande är i gång och försöker skapa mening ut ur de bilder och associationer som presenteras för denne.
Det hypnopompiska tillståndet är det motsatta, det är när man med känslohjärnan och drömtillståndet fortfarande är aktiverat försöker skapa mening av verkligheten. Hallucinationerna som kan kan komma av det hypnopompiska tillståndet är för att drömtillståndet (REM) inte riktigt har kopplats av.
"Somnambulism" är en gammal benämning på hypnos. Numera används begreppet för sömngång (eftersom man förr trodde att hypnos och sömngång var samma tillstånd) Sömngång och det hypnagoga tillståndet anses inte längre vara samma tillstånd (även om det finns likheter), främst för att sömngång sker under djupsömn medan det hypnagoga tillståndet sker under de första sömnstadierna.
Man kan ha hypnagoga (hallucinationer som man har innan man somnar) och "hypnopompic" (hallucinationer som man har när man vaknar) hallucinationer. Tillståndet som kan skapa hypnagoga hallucinationer är liknande tillståndet under hypnos eller dagdrömmeri och tydligen är man väldigt mottaglig och mer kreativ under detta tillstånd. Förklaringen för det hypnagoga tillståndet är att den rationella hjärnan fortfarande är i gång och försöker skapa mening ut ur de bilder och associationer som presenteras för denne.
Det hypnopompiska tillståndet är det motsatta, det är när man med känslohjärnan och drömtillståndet fortfarande är aktiverat försöker skapa mening av verkligheten. Hallucinationerna som kan kan komma av det hypnopompiska tillståndet är för att drömtillståndet (REM) inte riktigt har kopplats av.
"Somnambulism" är en gammal benämning på hypnos. Numera används begreppet för sömngång (eftersom man förr trodde att hypnos och sömngång var samma tillstånd) Sömngång och det hypnagoga tillståndet anses inte längre vara samma tillstånd (även om det finns likheter), främst för att sömngång sker under djupsömn medan det hypnagoga tillståndet sker under de första sömnstadierna.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Vad intressant! Jag tycker för övrigt att det är uppfriskande att du tittar in till hos här på ff igen, Viola, det var ett tag sedan
Jag blir väldigt nyfiken av det här eftersom det är ett område som intresserar mig och kanske har jag missat något. Det hypnogoga och hypnapoma tillstånden känner jag till. Man är väldigt avslappnad då. Man kan se filmer, bilder, höra musik, röster, tänka tankar. Jag förstår inte riktigt vad din vän avser med somnambula tankar om denne då skiljer det från det hypnagogiska tillståndet. Förklara gärna mer!
Jag blir väldigt nyfiken av det här eftersom det är ett område som intresserar mig och kanske har jag missat något. Det hypnogoga och hypnapoma tillstånden känner jag till. Man är väldigt avslappnad då. Man kan se filmer, bilder, höra musik, röster, tänka tankar. Jag förstår inte riktigt vad din vän avser med somnambula tankar om denne då skiljer det från det hypnagogiska tillståndet. Förklara gärna mer!
Skogsälvan skrev:Vad intressant! Jag tycker för övrigt att det är uppfriskande att du tittar in till hos här på ff igen, Viola, det var ett tag sedan
Hypnagoga och hypnapoma beskriver CS som benämning på hallucinationer medan somnambula handlar om tankar - det kanske bara är det som är skillnaden. Jag är ingen expert på området.
Ja Skogsälvan - kul att titta in här igen och att träffa på dig. Jag tänkte att jag möjligen får mer respons för tankar omkring konst och skapande här - har börjat engagera mig mer i sådant. Det är väääldigt abstrakt och metafysiskt på Cognito just nu :)
Andreas skrev:Yoga Nidra
Floating,
är ett par tekniker du kan testa.
mvh
Andreas
Floating lät lite avancerat - praktiskt svårt att få till.
Jag slog upp vad Youga Nidra betyder och insåg att det är ett tillstånd som jag ganska ofta spontant befinner mig i, att kroppen sover men inte "själen", och jag vet inte om det gör mig mer kreativ om man inte kan vara medveten och försöka utnyttja situationen, men försöker man anstränga sig till något finns väl risken för att det blir en anspänning också, får väl se nästa gång......
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Viola, jag kom att tänka på en undersökning som inte riktigt har med de s k somnambula tankarna att göra helt direkt, men ändå om kreativitet och som du kanske tycker är lite intressant. http://www.dagensmedicin.se/nyheter/201 ... /index.xml
Återgå till "Tankar och känslor"