Galenskap

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Filosofika

Galenskap

Inläggav Filosofika » 22 apr 2005 09:46

Jag undrar om det är vanligt att djupt tänkande människor blir galna. ibland är jag rädd att själv bli galen när livet och tankarna gör för ont.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Galenskap

Inläggav hovnarr » 22 apr 2005 10:33

Flyttar detta till Tankar och Känslor där det hör hemma.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 22 apr 2005 17:15

Inte vanligare bland "djupt tänkande människor" än hos "vanliga dödliga".

Något som däremot är mycket mer förekommande, är den bild av Plågad Själ som alla dessa pretentiösa "djupt tänkande människor" försöker förmedla, och att "livet är så tungt när man funderar, oo förbanne den dagen då jag blev begåvad med ett så gediget intellekt. Vore jag ändå en icke-tänkande varelse!".
Därmed inte sagt att alla är sådana, men min erfarenhet är att den självbilden är mycket vanligare bland s.k "tänkare".

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 apr 2005 00:57

Jag säger som Bobban:

Det skulle vara lätt för mig att sägjag inte gillar dig, men det gör jag tror jag :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Varney

Inläggav Varney » 08 jun 2005 13:50

hmm....luktar väl hykleri va?
..kommit på mig själv någon gång att med någon teatralisk energi förbanna denna smärta, och detta komplicerade!..som man inte "bett om" att få tillgång till...(
tror t o m ...hrrhhm..att jag sagt något om att jag är ett "stackars får" - som råkat bli såpass begåvad att jag kan se vargen, men inte nog begåvad för att kunna rädda mig från denna..- typ medelmåtta mao, alltså - i den där dumma liknelsen var det ju massa får som inte ens kunde se vargsaten, och vissa då som kunde komma undan den, vinna över den, eller "tänka bort den" el va som helt.. (bara så inte någon tror jag säger att jag är någon slags filosofikung el så :D)
(..och detta i ett SVAGT ögonblick får jag väl bortförklara mig med :oops: )
..men ärligt... kan man på allvar påstå något annat än, "hellre en olycklig sokrates än en lycklig gris"?...
..har väl med våra egon att göra i så fall tänker jag...
sen om jag inte kan stå för att vårt s k mänskliga förnuft,( eller andra delar av våra överdimensionerade men ack så arma hjärnor,) endast eller alls är av godo, osv, är är ett annat mynt..

Återgå till "Tankar och känslor"