Marko skrev:; )
jag funderar fortfarande på vem du är genom din musik.
harmonin bryts av överaskande ljud som jag själv upplever som två olika delar som försöker att hitta varandra.
men att du valt att hålla dom isär. vet inte riktigt. sista låten var lite mörk, den famlar i djupet.
Ljusa och mörka drag/dimensioner i våra handlingar (det vi skapar) och medvetanden, möts, löper parallellt, hålls i sär, samverkar, ibland på vår viljas bud, ibland inte.
Jag är anhängare av Gandhis (och många andras) bild av människan som bestående av en demonisk och en änglalik sida. Den bilden bekräftas både i hemmets härd och ute i den större världen. Det gäller den lilla människan och politikern, det konstnärliga geniet. Men vår mänskliga plikt är att sträva att bejaka den humana sidan. Vilket ibland är mycket svårt.
Jag strävar inte efter något annat med min musik och texter och bilder än att uttrycka det jag där och då har inom mig och vill uttrycka eller snarare kommer att uttrycka under arbetsprocessens gång. Jag har ofta bara små fröer till idéer, "tankeriktningar", "aningar" till en början - och sedan blir det vad det blir via min kommunikation med "materien" under skaparprocessen.
Jag är i vissa stunder ett djävla rövhål (vet det och njuter av det), fast jag vet det är kontraproduktivt, ibland bär jag mig illa åt utan att kunna styra det och får dåligt samvete, ber om förlåtelse, i andra fall är jag hur hjälpsam och frikostig som helst utan att blinka. Egentligen skulle jag helt vilja lägga ner den mörka sidans manifestationer - men hur man är mot andra beror på samspelet med andra och inte bara på en själv, den egna grundviljan.
Vad jag visar fram av mig själv för andra, beror på hur de agerar mot mig, vad jag då inspireras att göra och uttrycka. (Som här och nu i detta inlägg.) Men jag använder aldrig fysiskt våld (men väl psykiskt när jag ordfajtas), och jag ser mig inte som ofelbar. Jag förlåter andra automatiskt och omedelbart sedan känslorna lagt sig. Jag vet att andra är som jag - jag vet att de ibland kan rå för vad de gör, ibland inte. Har inga jag vill kalla fiender - bara meningsmotståndare.
Vänligen
Algotezza