Jag är mer än mig själv

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Jag är mer än mig själv

Inläggav Harald Davidsson » 21 maj 2012 08:37

jag är mer än mig själv,
jag är i botten av min essens alla människor som levt och lever och som kommer att leva,

jag är det mänskliga

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 22 maj 2012 10:49

försök att grunna en stund över Carl gustav Jungs begrepp

det kollektivt omedvetna, jag tror det är ytterst få som kan riktigt fatta detta begrepp.

vad är individuellt och vad är kollektivt i människan,

människan idag är totalt förvirrad om vad som är individuellt och vad som är kollektivt,

varför ser inte alla männ ut precis likadant, varför är en man omkring 2 meter men en annan bara 1.50,
varför har inte alla människor gröna ögon,

varför finns det individuella variationer,
detta måste beror på att orättvisa är en viktig dynamisk kraft för att uteckla människan

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 23 maj 2012 06:56

Det jag tänker säga nu är mycket svårt att formulera,

ifall vi medvetandegör det kollektivt omedvetna blir vi medvetna om
likheterna mellan människorna, och det är dessa likheter som gör att vi kan skapa ett fungerande samhälle,

det är också dessa likheter som gör att vi kan skapa fred i samhället,
jag utgår här ifrån att det endast finns en enda människo-typ i världen, att vi alla tillhör samma familj,
att judar och araber är samma människa,
att vita och svarta också utgör samma människa,

ifall vi blir medvetna om likheterna mellan alla människor
är det lättare att älska dem, lättare att känna broderskap och systerskap,

men om vi medvetandegör det Freud kallar det personligt omedvetna,
då blir vi medvetna om det individuella
och det individuella är ofta i konflikt med det kollektiva,

alltså individen känner konflikt till kollektivet,

och faktiskt är de individuella skillnaderna mellan människor ibland hisnande stor,
som mellan Hitler och Jesus, men det är dessa individuella skillnader som är en viktig
konflikt i världen och kan skapa krig och gräl,

och i världen idag finns en stor blandning av individuella variationer, och  viljorna drar åt olika håll, men som tur är finns det också en stark kollektiv kraft som försöker frammana likheterna och reducera konflikterna,

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 23 maj 2012 18:32

Harald Davidsson skrev:försök att grunna en stund över Carl gustav Jungs begrepp

det kollektivt omedvetna, jag tror det är ytterst få som kan riktigt fatta detta begrepp.

människan idag är totalt förvirrad om vad som är individuellt och vad som är kollektivt,

varför ser inte alla männ ut precis likadant, varför är en man omkring 2 meter men en annan bara 1.50,

detta måste beror på att orättvisa är en viktig dynamisk kraft för att uteckla människan

Japp. Gäller att nöja sig med sig själv. Annars förstår man sig själv fel. Använder sig själv mindre bra. Får mindre bra resultat.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 23 maj 2012 18:37

Harald Davidsson skrev:Det jag tänker säga nu är mycket svårt att formulera,

likheterna mellan människorna, och det är dessa likheter som gör att vi kan skapa ett fungerande samhälle,

jag utgår här ifrån att det endast finns en enda människo-typ i världen, att vi alla tillhör samma familj,

och faktiskt är de individuella skillnaderna mellan människor ibland hisnande stor,
som mellan Hitler och Jesus, men det är dessa individuella skillnader som är en viktig

och i världen idag finns en stor blandning av individuella variationer, och  viljorna drar åt olika håll, men som tur är finns det också en stark kollektiv kraft som försöker frammana likheterna och reducera konflikterna,

Japp... Förstår allt förutom sista stycket... Kan du formulera mer exakt. Menar du att det goda sprider sig för att det fungerar och är giltigt för alla. Det goda är det som bevaras alltså (det är min uppfattning).. Du sprider ju denna goda del KRAFTIGT i alla fall.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 23 maj 2012 20:37

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/VrbyYwRyv1Y" frameborder="0"></iframe>

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 23 maj 2012 21:52

Harald Davidsson skrev:försök att grunna en stund över Carl gustav Jungs begrepp

Om att lever vi rätt så kommer vi kunna använda varandras kunskaper.  Detta kommer gagna alla Dvs delarna bidrar till heleten för ALLA. Alla kommer att vilja för sin egen skull.
Det är min övertygelse i enlighet med mig själv och vad jag förstått.
Vi blir 100% ärliga mot varandra och strävar efter samma mål. Livet kommer bli annorlunda men det som är vårat mål kommer uppnås. Det annorlunda ligger i att tex det som nu är lagar dvs inte skada eller döda andra tex kommer vi inte att göra men av annan orsak. Det är denna som vi måste förstå och då VILL man inte. VILL inte för sin egen skull  alltså. Dvs hur det uppnås är vägen dit och den måste ske genom förståelse av sig själv först.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 24 maj 2012 07:35

förstår mig själv skrev:
Harald Davidsson skrev:Det jag tänker säga nu är mycket svårt att formulera,

Japp... Förstår allt förutom sista stycket... Kan du formulera mer exakt. Menar du att det goda sprider sig för att det fungerar och är giltigt för alla. Det goda är det som bevaras alltså (det är min uppfattning).. Du sprider ju denna goda del KRAFTIGT i alla fall.

detta jag tar upp här har inte vetenskapen kunnat förklara,
för vetenskapen, alltså pseudovetenskapen som genetik t.ex. har inte kunnat gruppera gener
i individuella faktorer och kollektiva faktorer, genetikerna kan ej skilja på kollektivt och individuellt, för om vi beaktar att det finns kollektiva gener, då kan ju inte Charles Darvins ideer fungera,

för han har inte heller sorterat sitt material från individuellt till kollektivt,

väldigt få fattar vad jag pratar om, men detta är grunden för hela det mänskliga varat.

vi har olika konflikter, en konflikt är spänningen mellan manligt och kvinnligt en annan konflikt är den mellan individ och samhälle, och en tredje konflikt är mellan olika mentala förklaringar.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 25 maj 2012 12:42

Bild

Återgå till "Tankar och känslor"