Rädd

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv

Rädd

Inläggav förstår mig själv » 04 jun 2012 10:08

Känslan RÄDD orsakas av en mutation för länge sedan innan vi var människor. Här är 2 teorier om rädd.
-När något sker som är VERKLIGT farligt så kommer ALLTID RÄDD. Dvs sker något där inte RÄDD kommer så kan det inte vara farligt.
-RÄDD kan ibland komma i ofarliga situationer och analyserar man vad RÄDD beror på och får en teori om detta så försvinner RÄDD.

Varför kommer då RÄDD i onödan ibland? Jo den härstammar från djuren. Tänk dig ett rådjur som betar i skogen och där finns rovdjur. En händelse kombination i naturen registreras av rådjuret. Det blir rädd och springer... Kanske var det vinden eller annat ofarligt djur eller en pinne som föll ned som orsakade händelsekombinationen.
Rådjuret fantiserar och sedan springer det bort. Det är bra att den har fel ofta, förr eller senare skulle den bli uppäten och dö annars... Dvs fantisera om faran och spring annars utrotning av individen förr eller senare.
Så här reagerar människan också. Blir man herre över sina känslor så utrotas iprincip rädd.
Jag söker upp "farliga" situationer utan att bli rädd.... Jag experimenterar med min kropp på detta sätt och det är UNDERBART och LÄRORIKT..

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 04 jun 2012 10:15

Betyder rädd det samma som att man försvarar sig ?

om dom inte är samma, så är jag sällan rädd för vad andra är rädda för,
och mer rädd för det jag inte ska vara rädd för.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 04 jun 2012 12:54

Nej RÄDD betyder att man inte förstår vad som kommer att hända, eller att man har en teori om att något farligt ska hända sig och känslan RÄDD uppstår. Då ska man förstå och sedan försvinner rädd. När RÄDD föreligger blir man paralyserad. Sedan kan tex panik uppstå. Osv.

Återgå till "Tankar och känslor"