Fångar i språket?
Moderator: Moderatorgruppen
Fångar i språket?
Kan vi med språkets hjälp spränga dess gränser och därmed upphöra vara dess slavar?
/Algotezza
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- freddemalte
Re: Fångar i språket?
Kanske? Vet inte exakt vad du menarAlgotezza skrev:Kan vi med språkets hjälp spränga dess gränser och därmed upphöra vara dess slavar?
/Algotezza
Berätta gärna mer om det "slaveri" du avser samt vilka "gränser" du ser och som ska sprängas!
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
- Harald Davidsson
Algotezza skrev:Kan vi med språkets hjälp spränga dess gränser och därmed upphöra vara dess slavar?
/Algotezza
ja, då vi sjunger den vackra kärlekssången
jag väntar vid min mila
ögon blå
den ger en ett slags övernaturligt vara någon minut...
-
förstår mig själv
Vi måste börja använda vissa ord mer..... tex ordet ide, fördom, påstående,fantasi kan ersättas med ordet teori... Man kan ersätta rutiner och regler med ordet teori istället. dåligt kan tas bort istället mer eller mindre bra. Vackert, fult,etisk, rättvis kan tas bort. Orden för känslor ska användas mer. Må bättre.
RÄTT SÄTT ÄR ATT SLUTA ANVÄNDA DESSA ORD SJÄLV(försvinner på naturligt sätt inte genom regel våld osv utan för att man överger det gamla då något bättre uppstått).... Då förstår man andra bättre och andra kommer att använda dessa ord mer för att förklara och förstå.
Dvs det GÅR att bryta sig ur det fängelse som orden utgör.
RÄTT SÄTT ÄR ATT SLUTA ANVÄNDA DESSA ORD SJÄLV(försvinner på naturligt sätt inte genom regel våld osv utan för att man överger det gamla då något bättre uppstått).... Då förstår man andra bättre och andra kommer att använda dessa ord mer för att förklara och förstå.
Dvs det GÅR att bryta sig ur det fängelse som orden utgör.
- Harald Davidsson
det målande språket kan transformera det kroppsliga varat upp till det symboliska varat och då frigör man sig från det konkreta, lyfts in i det abstrakta, men även om det känns ensamt, för all befrielse får oss att känna djup ensamhet, så ger det symboliska varat en underbar känsla av närvaro i världen som är hundra gånger starkare än det kroppsliga närvarandet genom att det symboliska varat innebär att
man blir den andra,
utan att förlora sig själv, för kontakten är ju symbolisk, ej biologisk, fast
den symboliska kontakten är mera verklig än den biologiska,
för den symboliska kontakten menas att du kan känna precis det den andre känner,
men den biologiska kontakten är mera på ett gissningsplan, man drar slutstser från ytan.
man blir den andra,
för den symboliska kontakten menas att du kan känna precis det den andre känner,
men den biologiska kontakten är mera på ett gissningsplan, man drar slutstser från ytan.
-
förstår mig själv
Harald Davidsson skrev:det målande språket kan transformera det kroppsliga varat upp till det symboliska varat och då frigör man sig från det konkreta, lyfts in i det abstrakta, men även om det känns ensamt, för all befrielse får oss att känna djup ensamhet, så ger det symboliska varat en underbar känsla av närvaro i världen som är hundra gånger starkare än det kroppsliga närvarandet genom att det symboliska varat innebär att
man blir den andra,
Ja språket förvirrar. Men man kan alltid känna vad den andre känner. Förstå andra med sina känslor. Man måste inte känna exakt samma. (vilket du ju vet) KÅT tror jag är exakt samma. Praktiskt och bra... Doch om den uppstår enligt förnuftet. Trött-trött är ofta samma. glad-glad.. Komik/skratt-komik/skratt.
Verkligheten är BÄTTRE ännu bättre än konsten. Konsten är en väg till verkligheten enligt min mening. Är man förvirrad är konst något bra. För den förvirrade... Den ska dock GÖRAS betraktas på rätt sätt. Inte påtvingas ord som vackert fullkomligt osv. Den ska förstås subjektivt.
freddemalte skrev:Kanske? Vet inte exakt vad du menarAlgotezza skrev:Kan vi med språkets hjälp spränga dess gränser och därmed upphöra vara dess slavar?
/Algotezza
Berätta gärna mer om det "slaveri" du avser samt vilka "gränser" du ser och som ska sprängas!
Poesi finns därför att vi har behov av att spränga vardagsspråkets gränser. Därför finns också slangspråk. Därför finns smileysar. Därför hittar vi ständigt på nya ord, inte bara därför att det kommit nya uppfinningar som behöver namn. Som ordanvändare kan vi märka att språket ibland blir banalt och platt - då blir språket ett fängelse.
Många filosofiska problem vi tror handlar om ontologi och metafysik, handlar om språket, semantik och definitioner. Sanning, existens, medvetande...
"Mitt språks gränser är min världs gränser", skrev Wittgenstein, och vi människor försöker hela tiden placera gränserna ytterligare en bit bort, göra världen större, göra språket större. Kvantitativt och kvalitativt.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Anna Sara skrev:Vad är individualitet? En som vissa bakåtsträvare hävdar -symbolisering?
Tänkte på detta när jag läser språk.
Individ, personlig särart, det som utskiljer en person från mängden, det sätt på vilket vi reagerar, talar, skriver och uttrycker oss. Vår konstitutionella särart. Mäts ibland med hjälp av personlighetstest. En populär sådan teori är Femfaktorteorin, eller "Big Five", som delar upp personligheten i fem skalor: neuroticism, extraversion, öppenhet, vänlighet och samvetsgrannhet.
Algotezza skrev:freddemalte skrev:Kanske? Vet inte exakt vad du menarAlgotezza skrev:Kan vi med språkets hjälp spränga dess gränser och därmed upphöra vara dess slavar?
/Algotezza
Poesi finns därför att vi har behov av att spränga vardagsspråkets gränser. Därför finns också slangspråk. Därför finns smileysar. Därför hittar vi ständigt på nya ord, inte bara därför att det kommit nya uppfinningar som behöver namn. Som ordanvändare kan vi märka att språket ibland blir banalt och platt - då blir språket ett fängelse.
Många filosofiska problem vi tror handlar om ontologi och metafysik, handlar om språket, semantik och definitioner. Sanning, existens, medvetande...
"Mitt språks gränser är min världs gränser", skrev Wittgenstein, och vi människor försöker hela tiden placera gränserna ytterligare en bit bort, göra världen större, göra språket större. Kvantitativt och kvalitativt.
/Algotezza
Men ju äldre han blev, Ludwig, ju mer kom han på att det är annat än subjekt och predikat, det här med språk. Tror språket är något oerhört rikt, rikare än man tror. Det är bara att lyssna på kvinnor som konverserar med varandra. Där sägs det saker som man inte har en aning om fast man hör allt.
Men det är telepati du är ute efter, Algotezza? Tror jag skulle trivas med det, men är inte säker.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Alternativt kan man ju sjunga en sång. "... it goes like this; the fourth the fifth, the minor fall, the major lift... There´s a blaze of light in every word, it dosen´t matter which you heard, the holy or the broken Hallelujah" (Cohen)
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/yHYsUlzR-6E" frameborder="0"></iframe>
Tja, vi får väl försöka ge varann "bra vibrationer"?
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/yHYsUlzR-6E" frameborder="0"></iframe>
lynx skrev:Alternativt kan man ju sjunga en sång. "... it goes like this; the fourth the fifth, the minor fall, the major lift... There´s a blaze of light in every word, it dosen´t matter which you heard, the holy or the broken Hallelujah" (Cohen)
Precis, lalala
Musikens språk spränger gränser. Kan förstås av alla. Skit i texten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
Återgå till "Tankar och känslor"