Desperat

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
SandraMy

Desperat

Inläggav SandraMy » 20 jun 2012 23:47

Jag fick nyss sparken för att jag glömmer för ofta. Jag fattar inte vad det är för fel på mig. Vem fan får sparken för att man glömmer för ofta? Dem tror säkert att jag är dum i huvudet. Blir nog läkaren imorgon o be dem ta prover, men just nu. Just nu vill jag bara lägga mig ner och dö.
A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others. - Ayn Rand

The NITROGEN in our DNA, the CALCIUM in our teeth, the IRON in our blood, the CARBON in our apple pies...
We were made in the interiors of collapsing stars. We are made of starstuff. - Carl Sagan

Användarvisningsbild
SandraMy

wake up call

Inläggav SandraMy » 21 jun 2012 00:57

Har inte insett hur det påverkat mitt närminne, förrän jag fick ett arbete som krävde ett välfungerande närminne. Jag har rökt för mycket gräs helt enkelt. Dumma pundare. Slut med det nu i alla fall, har haft 2-3 dagars uppehåll mellan varven senaste veckorna, och då ha det känts riktigt skönt. (Även om närminnet inte återställs på den korta tiden). Att ta sig en jävel då och då ger nog skada, men det är en självklarhet att det blir bieffekter av att röka 1-3 joints varje kväll i tre år. TRE ÅR. Jävlar vad tiden gick snabbt. "Bara denna sommaren.. bara.. denna hösten.. " Slut på tramset nu! Synd att jag skulle förlora jobbet för att inse det. Jävlars sån otur jag haft detta året. Först slutar jag på ett jobb för att chefen var bra konstig i i huvudet + lite andra bidragande faktorer till att jag sade upp mig. Sen får jag sparken på nästa? Jävla...
A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others. - Ayn Rand

The NITROGEN in our DNA, the CALCIUM in our teeth, the IRON in our blood, the CARBON in our apple pies...

We were made in the interiors of collapsing stars. We are made of starstuff. - Carl Sagan

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Desperat

Inläggav Pilatus » 21 jun 2012 01:11

SandraMy skrev:Jag fick nyss sparken för att jag glömmer för ofta. Jag fattar inte vad det är för fel på mig. Vem fan får sparken för att man glömmer för ofta? Dem tror säkert att jag är dum i huvudet. Blir nog läkaren imorgon o be dem ta prover, men just nu. Just nu vill jag bara lägga mig ner och dö.

Hjärnan åldras och tappar efterhand en del av sin vikt. Men sådana åldersförändringar som gör att vi lättare glömmer möten, förlägger våra tillhörigheter som nycklar och handskar sker först vid 60 års ålder.
Annars kan man ju använda sig av papper och penna. Jag köpte en vacker reservoirpenna "Pelikan Souverän", den är svart och grön. Jag använder den, sedan flera år, dagligen och noterar vad som skall göras.
Det låter mycket tråkigt att du fick sparken! Du får hitta på något trevligt att göra i midsommar. Res någonstans, titta på konst, läs en god bok.

Användarvisningsbild
SandraMy

Inläggav SandraMy » 21 jun 2012 01:16

Jag är 22, så det bör inte börja nu... Nej det är nog mina dumma vanors fel. Tack så mycket, kände att jag behövde ett gott svar, fasade för att det skulle bli dömande. Läsa en god bok skall göra, och fler därtill :-) Men det där med papper och penna låter inte helt tokigt ändå... !

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 jun 2012 01:24

22 år,
då har du ett helt liv framför dig att skaffa jobb : )
Tror inte du kommer att slippa undan, om du inte minnes problemen kan ses som en sjukdom.

håller med om att det är tråkigt att få sparken, fick det själv när jag var 19,
var ute och söp och levde rullan ett tag, och arbetsgivaren gillade inte min frånvaro på 3 måndader i stöten ; )

Det var surt, men då var det inga större problem att hitta nya jobb, alla behövde arbetskraft.
kanske värre idag... hoppas att det går bra för dig framöver.

Användarvisningsbild
SandraMy

Inläggav SandraMy » 21 jun 2012 01:28

Tack! Befinner mig i Oslo, det är iaf lite enklare att finna jobb här än i Sverige. Nä, minnet återställs nog, om inte helt så bra nära på... Men lite skraj blev jag till en början. Kanske borde kolla upp det där med brist på B2 och B12 ändå, jag är vegetarian och brukar vara flitig med maten men det har sviktat en del i perioder. Det blir jobbsök redan imorgon, fast lite sovmorgon unnar jag mig...

Gonatt :-)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 jun 2012 01:41

Vet inte om gräs gör minnet sämre på sikt ?

Gillade en tjej från Houston, en skärpt tjej med enorm livslust.
Vänlig och omtänksam och aningen konservativt social.
Hon rökte gräs då och då, tyckte inte att det var något fel på hennes minne.

Jag tror att stress kan vara en orsak till dåligt minne,
du kopplar ju gärna av med lite röka .. antagligen för att du är stressad ?

Användarvisningsbild
SandraMy

Inläggav SandraMy » 21 jun 2012 07:40

Att röka någon då och då skadar inte. Men jag har rökt nästan varje dag i 3 år... Dokumenterade bieffekter av mer långvarit bruk är sämre närminne, inlärningsförmåga, koncentrationssvårigheter och litet skev tidsuppfattning. Jag har inte märkt av detta mer än anat att jag blivit lite sämre på dessa områden, typ att jag inte minns det mesta av det jag läser osv, men först nu när jag fick ett arbete som krävde ett bra närminne så märkte jag genast "herrejösses vad jag GLÖMMER hela tiden... " Har även läst om flera som varit med om att det glömmer väldigt mycket (pga gräset), och att det successivt blivit bättre inom loppet av veckor eller någon månad efter att dem slutat med att röka.

Det hela började med att det var kul, jag skrattade så himla mycket (jag och mina vänner), helt otroligt vilka skrattanfall man fick. Sen dämpade även min ångest jag hade en hel del då (något år sedan). Sen blev det bara gött o ta var kväll.. sen fortsatte det. Märkte att jag kunde knata ut på balkongen hemma hos mamma utan att hon någonsin märkte det. Så det blev ju enkelt.

Ska definitivt lägga ner detta nu. Kan hända att jag i framtiden tar mig en väldigt sällan, men jag ska aldrig börja röka regelbundet igen. Känns inte OK att mixtra med minne o sånt, frustrerande när man försöker plöja genom en bok i värdeteori eller liknande. Det bara fastnar inte...

Återgå till "Tankar och känslor"