Vad behövs för att man skall må bra?
Moderator: Moderatorgruppen
Vad behövs för att man skall må bra?
Jag gillar att ha viss struktur i huvudet, egentligen skulle man ju kunna göra listan hur lång som helst, men då blir det ingen poäng med det, för då kan man inte använda det som en hjälp för tanken, så jag tänkte att kanske kan man försöka samla det man mår bra av under vissa nämnare, alltså nämnarna bör vara så få som möjligt men täcka så mycket som möjligt. Här är mitt förslag:
För att må bra behöver man vara medveten om...
1, vad man tycker är meningsfullt
2, vad man bryr sig om
3, vad man tycker är betydelsefullt
Har ni några andra förslag?
2, vad man bryr sig om
Re: Vad behövs för att man skall må bra?
klorofyll skrev:För att må bra behöver man vara medveten om...
2, vad man bryr sig om
Kanske det, alldeles säkert kan vi göra något som sträcker sig litet längre än till att "må bra". Om vi arbetar med det vi passar bra till och försöker glömma vårt eget jag en stund då och då, tror jag vi mår bäst.
Pilatus skrev:klorofyll skrev:För att må bra behöver man vara medveten om...
2, vad man bryr sig om
Kanske det, alldeles säkert kan vi göra något som sträcker sig litet längre än till att "må bra". Om vi arbetar med det vi passar bra till och försöker glömma vårt eget jag en stund då och då, tror jag vi mår bäst.
Det är en bra tanke, att ha en sådan skön känsla. det stämmer bra in på meningfullhet, eller?
jag tänker om det ligger någon logik i hur man delar in saker, betänk det här, du har ett mynt som du bryr dig om, på ena sidan av myntet visas meningen och om du vänder på det ser du betydelsen.
klorofyll skrev:Det är en bra tanke, att ha en sådan skön känsla. det stämmer bra in på meningfullhet, eller?
Jadå, det är säkert bra.
jag tänker om det ligger någon logik i hur man delar in saker, betänk det här, du har ett mynt som du bryr dig om, på ena sidan av myntet visas meningen och om du vänder på det ser du betydelsen.
Jag tror det handlar litet om att inte vara alltför upptagna av hur vi mår. Det verkar litet ängsligt. De flesta människor förmodar jag vill kunna blicka tillbaks på sina liv och säga att de gjort något som de kan stå för, uträttat något som de sympatiserar med. Om de på livets knaggliga väg fick ta emot en och annan smocka kanske de kan le litet åt.
- freddemalte
Bra fråga!klorofyll skrev:[...]Har ni några andra förslag?
En för mig viktig del i att må bra har varit och är att i den mån det är möjligt förhålla mig till världen i enlighet med den kända sinnesbönen, dvs att jag ska försöka acceptera det jag inte kan förändra, ha mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.
Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
lynx skrev:Vari ligger skillnaden mellan meningsfullt och betydelsefullt?
Det finns till exempel många som finner det tillräckligt meningsfullt att ägna mycket tid åt att titta på teveserier eller fotbollsmatcher. Det är inte så betydelsefullt för någon annan än för den som är nöjd med att sitta i tevesoffan och titta på sina favoritprogram.
Om samma mängd energi ägnades åt att lära sig något om historia, språk eller vetenskapsfilosofi skulle det kunna ha viss betydelse. (Bildade människor är dessutom ofta trevligare att umgås med.) I många yrken är det av vikt att man vidareutbildar sig, det ger större potential att klara mer krävande uppgifter. Inte helt fel då det är en faktor som cheferna räknar med vid lönesättning.
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Det är en bra tanke, att ha en sådan skön känsla. det stämmer bra in på meningfullhet, eller?
Jadå, det är säkert bra.jag tänker om det ligger någon logik i hur man delar in saker, betänk det här, du har ett mynt som du bryr dig om, på ena sidan av myntet visas meningen och om du vänder på det ser du betydelsen.
Jag tror det handlar litet om att inte vara alltför upptagna av hur vi mår. Det verkar litet ängsligt. De flesta människor förmodar jag vill kunna blicka tillbaks på sina liv och säga att de gjort något som de kan stå för, uträttat något som de sympatiserar med. Om de på livets knaggliga väg fick ta emot en och annan smocka kanske de kan le litet åt.
Jag tror att människor mår dåligt av att de inte gör det som de vill att de på ålderns höst ska kunna se tillbaka på av någon anledning.
klorofyll skrev:Jag tror att människor mår dåligt av att de inte gör det som de vill att de på ålderns höst ska kunna se tillbaka på av någon anledning.
Jag tror att det för många är en stor sak att ha klarat ett normalt liv, fostrat barn och sett dem utvecklas väl. Kanske har vi ibland för stora förväntningar på livet och oss själva. Kraven kan ju lämpligen vara så avstämda att vi med litet ansträngning kan nå våra mål.
lynx skrev:Vari ligger skillnaden mellan meningsfullt och betydelsefullt?
Utmärkt fråga!
"Mening" är ju "varför man gör någonting".
"Betydelse" är ju "varför något är på ett visst sätt".
Om man gör någonting och får en bra känsla av det så är det meningsfullt, (detta kan också vara betydelsefullt men bara i ett senare sammanhang)
Om det finns mat till alla så är det betydelsefullt, eller om man råkar träffa en person som kan förmedla ett jobb åt en så var det mötet betydelsefullt, eller om man har nyckeln till ett lås så är nyckeln betydelsefull. (allt detta kan vara meningsfullt till sin helhet om det leder till något annat, men varken maten, personen eller nyckeln var meningsfull i sitt ursprungliga sammanhang)
Jag tror att det är så i alla fall.
freddemalte skrev:Bra fråga!klorofyll skrev:[...]Har ni några andra förslag?
En för mig viktig del i att må bra har varit och är att i den mån det är möjligt förhålla mig till världen i enlighet med den kända sinnesbönen, dvs att jag ska försöka acceptera det jag inte kan förändra, ha mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.
Hälsar Fredrik
Tack så jättemycket!
Jag tänker så här,
1 att acceptera att man inte kan förändra allt är meningsfullt,
2 att bry sig om förändring är både betydelsefullt och meningsfullt,
3 att se skillnaden är betydelsefullt.
tidigare i tråden beskrev jag bilden av ett mynt, man bryr sig om myntet (vilket är både betydelsen och meningen som i 2), sedan har myntets ena sida meningen (1) och den andra betydelsen (3).
Accepterar du det här?
- freddemalte
Ja det kan vara en användbar bild. Jag ser essensen i sinnesbönen som en användbar livs-och handlingsalgoritm för att just nå eller uppnå ett välfungerande liv vad avser din frågeställning.klorofyll skrev:freddemalte skrev:Bra fråga!klorofyll skrev:[...]Har ni några andra förslag?
Hälsar Fredrik
Tack så jättemycket!
Jag tänker så här,
1 att acceptera att man inte kan förändra allt är meningsfullt,
2 att bry sig om förändring är både betydelsefullt och meningsfullt,
3 att se skillnaden är betydelsefullt.
tidigare i tråden beskrev jag bilden av ett mynt, man bryr sig om myntet (vilket är både betydelsen och meningen som i 2), sedan har myntets ena sida meningen (1) och den andra betydelsen (2).
Accepterar du det här?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Jag tror att människor mår dåligt av att de inte gör det som de vill att de på ålderns höst ska kunna se tillbaka på av någon anledning.
Jag tror att det för många är en stor sak att ha klarat ett normalt liv, fostrat barn och sett dem utvecklas väl. Kanske har vi ibland för stora förväntningar på livet och oss själva. Kraven kan ju lämpligen vara så avstämda att vi med litet ansträngning kan nå våra mål.
Absolut, om man har för höga krav på sig själv, så är det inte motiverande, vilket leder till att man misslyckas. Men man måste våga tänka, våga ha mål och planer, för man kan mycket mer än man tror!
- Cosmic philosopher
klorofyll skrev:Jag gillar att ha viss struktur i huvudet, egentligen skulle man ju kunna göra listan hur lång som helst, men då blir det ingen poäng med det, för då kan man inte använda det som en hjälp för tanken, så jag tänkte att kanske kan man försöka samla det man mår bra av under vissa nämnare, alltså nämnarna bör vara så få som möjligt men täcka så mycket som möjligt. Här är mitt förslag:
2, vad man bryr sig om
Hej klorofyll!
Bra frågor!
Egentligen har jag kanske inte några andra förslag här i princip. Det jag skriver nu är nog en slags exempel på "vidareutfyllnad i detaljer" av de tre punkter du nämnde ovan.
För att må bra behöver man ju i allmänhet och i princip få "fysisk näring" eller få sina fysiska behov tillfredsställda såsom (passande) mat,dryck,sexualitet,vänner,bostad(så man varken behöver frysa eller bli blöt) ,rena kläder, hygien osv. Sedan gäller det att försöka hitta sin egen "mentala näring" och att försöka "finna sin rätta plats" eller följa sin egen "natur" genom att b la följa,fördjupa sig efterhand i,gå in i och utveckla sina genuina intressen.Ty om man går upp i dessa intressen så kan det leda till att man då och då glömmer sig själv som på ett sätt är att uppleva en slags "lycka" eller "välmående" "i kölvattnet" av dessa intressen.
För en del kan intresset för familjelivet överväga med dess längtan av att skaffa barn och uppfostra och följa dessa efterhand. För andra kan "skapandeglädjen" och kreativiteten överväga genom att "gå in i" och uppslukas av sina intressen som tidigare nämnts som t ex matematik,musik,trädgårdsodling,konst,psykologi,filosofi etc. Hos andra kan både "föräldrarglädjen" och "skaparglädjen" väga någorlunda nämnt. För en del kan en religion passa utmärkt hos dem så att de kan få en stark mening med sitt liv och faktiskt vara "livsavgörande".
Freddemalte hade en mycket viktig punkt att komma med tycker jag - hur viktig förståelsen av kärnan och innebörden av "sinnesrobönen" är /vad den egentligen betyder och att försöka tillämpa detta i vardagen...
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"
Hälsar
Cosmic philosopher
http://www.facebook.com/mikael.johnsson1
Hälsar
Cosmic philosopher
http://www.facebook.com/mikael.johnsson1
Återgå till "Tankar och känslor"