Verkan av sömnlöshet

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Algotezza » 20 okt 2012 12:20

Jag har varit förkyld en vecka. Är det än. Lade mig tidigt i går då jag var så trött. Kunde ändå inte somna. Låg och tänkte. Jag kom på att detta forum verkade döende. Mest bara gnäll och omtugg. Så jag lade mer ner och planerade några nya trådar för att ha något att göra. Resultatet ser ni idag. Jag satte mig för att starta trådar på de flesta avdelningarna.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Pilatus » 17 okt 2013 00:44

Algotezza skrev:Jag kom på att detta forum verkade döende. Mest bara gnäll och omtugg.
Jag satte mig för att starta trådar på de flesta avdelningarna.

Nå, hur tycker du att forumet har utvecklats efter denna händelse?
Även de som skulle moderera forumet måste ha kroknat. Kanske skulle vi alla bli avstängda om de gjort sitt jobb? :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Algotezza » 17 okt 2013 07:49

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Jag kom på att detta forum verkade döende. Mest bara gnäll och omtugg.
Jag satte mig för att starta trådar på de flesta avdelningarna.

Nå, hur tycker du att forumet har utvecklats efter denna händelse?
Även de som skulle moderera forumet måste ha kroknat. Kanske skulle vi alla bli avstängda om de gjort sitt jobb? :)

Det böljar fram och tillbaka. Vissa har sina käpphästar som de rider i varje tråd, och det kan bli lite tjatigt. Lite trist när trådar efter ett tag konvergerar och kommer att handla om ett och samma. Gud, Bibeln, viljans frihet, tid. Det räcker inte med att man själv tycker det man skriver är sant, det bör vara relevant också för ämnet. Även om allt i världen hänger ihop och är en organisk helhet, kan man åtminstone här för klarhetens och logikens skull hålla sig till ämnet någorlunda. Vill man svällsvulla på finns ju avd. Tankar och känslor.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Anne

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Anne » 17 okt 2013 09:50

Ja, den här kategorin tycker jag ju bäst om :) Jag köpte en lampa häromdagen, brukar inte köpa så mkt prylar, men den här tyckte jag verkligen om på precis Alla sätt - den slappa ställningen i det bekväma tillhållet (fåtöljen), men ändå med uppmärksamhet och en väldigt strikt skärm i lite ovanligt format som avger ett harmoniskt sken. Jag tycker att det är jätteroligt att någon har "kommit på" den :)
Mitt råd, Algot, är att fylla dagarna med lämpligt ljus för att motverka sömnlösheten. Jag har själv haft stora sömnproblem, men jag upplever det minst lika rogivande som nitrazepam med några tända stearinljus eller värmeljus och en kopp te eller glögg så här års kanske. Men det kanske bara är jag. Fast ljus och melatonin hänger faktiskt ihop. Det blir inte så bra att utsättas för starkt ljus och en fingerknäppsnabb omvändning till mörkt. Människor är inte (tack och lov) swishswish på och avstängningsbara som robotar. Den här lampan köpte jag: http://www.chilli.se/sv/artiklar/belysn ... lampa.html Tyckte ni om den?

Antic

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Antic » 17 okt 2013 09:52

Håller med dig Algotezza. Och hade vi varit på ett forum med aktiva moderatorer hade det antaligen stått

Algotezza/Antic/Pilatus

Vänligen håll er till trådens ämne

/Mod

Mer än en gång. ;)

Anne

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Anne » 17 okt 2013 10:03

Jag tycker att det är på sin plats att uppskatta den frihet och det förtroende som ges och inte missbruka det. Men. Jag flyger iväg till utkanten av ämnen ibland i trådar också. En tavla kanske kräver sin ram, tänker jag ibland när fokus bara är riktat mot centrat. Jag skrev en dikt om det... leta lite: http://www.poeter.se/Las+Text?textId=896678

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Pilatus » 17 okt 2013 10:36

lynx skrev:Tyckte ni om den?

För mig är den typen av föremål litet för kitschiga. Men katten är ju litet humoristisk och ser ut att vara välgjord. Och att du trivs med lampan är det enda som är viktigt.
Moderator

Anne

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Anne » 17 okt 2013 10:46

Well, den får mig att le iallafall :) Allt behöver inte vara såååå pretantiöst. Symbolspråket formar för mig en god balans för lärande och avslappning. Gucciväskor kan fara och flyga. Långt bort.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Pilatus » 17 okt 2013 10:57

lynx skrev:Jag tycker att det är på sin plats att uppskatta den frihet och det förtroende som ges och inte missbruka det.

Visst, och antagligen är det ingen som avsiktligt vill förstöra eller sänka nivån. Att vi avviker från ämnet emellanåt tror jag inte att någon har anmärkt på. Men om det blir så i nästan varje tråd (se Algotezzas svar ovan) så är det inte acceptabelt. Någon jävla ordning ska det va' i ett filosofiforum. Var det inte CH Hermansson som yttrade sig så 1969? :)
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Pilatus » 17 okt 2013 11:25

lynx skrev:Well, den får mig att le iallafall :) Allt behöver inte vara såååå pretantiöst. Symbolspråket formar för mig en god balans för lärande och avslappning. Gucciväskor kan fara och flyga. Långt bort.

Jag har ingenting emot varumärken med viss status, det kan vara trevligt att ha något som är litet mer än nödvändigt.
Ett armbandsur, t ex en Patek Philippe Pagoda tror jag att jag skulle trivas med. Men det har aldrig blivit av, kanske för att jag inte behöver ha någon sådan klocka.
Moderator

förstår mig själv

Verkan av sömnlöshet

Inläggav förstår mig själv » 17 okt 2013 12:18

Pilatus skrev:
lynx skrev:Jag tycker att det är på sin plats att uppskatta den frihet och det förtroende som ges och inte missbruka det.

Visst, och antagligen är det ingen som avsiktligt vill förstöra eller sänka nivån. Att vi avviker från ämnet emellanåt tror jag inte att någon har anmärkt på. Men om det blir så i nästan varje tråd (se Algotezzas svar ovan) så är det inte acceptabelt. Någon jävla ordning ska det va' i ett filosofiforum. Var det inte CH Hermansson som yttrade sig så 1969? :)

Är det dax att börja cencurera de du inte gillar/retar dig på? Du har väl inte haft så mycket problem med detta i livet? Du uppfyller säkert alla "krav" samhället ställer på dig. Skulle kunna tänka mig att du är en mönstermedborgare. Uppfyllande av normer, tycker "rätt", förstår "rätt".
Alltså ska man följa regler strikt ser man inte lösningar utanför.
Håll dig till ämnet själv, din klagan har väl inte så mycket att göra med att du inte har sovit?
Antar att du riktar dig ganska mycket till mig, och ja jag läser vad du skriver. Det ligger något i det. Antagligen kommer jag att påverkas till det "bättre" av dina ord. Men hot är inget argument, cencur osv. Det är den oförnuftiges vapen.
Substansen för mig ligger i att möjligen skulle jag kunna fokusera mer på rubriken än vad jag gör.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Pilatus » 17 okt 2013 12:32

förstår mig själv skrev:Substansen för mig ligger i att möjligen skulle jag kunna fokusera mer på rubriken än vad jag gör.

Det är liksom avsikten, men fliken Tankar och känslor ger litet större svängrum än fliken Filosofi.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Algotezza » 17 okt 2013 13:26

Antic skrev:Håller med dig Algotezza. Och hade vi varit på ett forum med aktiva moderatorer hade det antaligen stått

Algotezza/Antic/Pilatus

Vänligen håll er till trådens ämne

/Mod

Mer än en gång. ;)

Sedan kan man hålla sig till ämnet i bemärkelsen att man alltid håller sej till samma ämne, oavsett vad tråden handlar om.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Anders » 09 nov 2013 21:59

Så vad handlar den här tråden om ?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Verkan av sömnlöshet

Inläggav Pilatus » 10 nov 2013 02:09

Anders skrev:Så vad handlar den här tråden om ?

Algotezza kom på att detta forum verkar vara döende, mest bara gnäll och omtugg. Våra diskussionen kommer, oavsett hur tråden inleddes, att spåra in på Gud, Bibeln, viljans frihet och tid. Det var en del av de tankar Algotezza förmedlade.

Kanske skulle någon ny ordningsman utses som försöker hålla det som skrivs under fliken Filosofi till trådens ämne. hovnarr efterlyste litet stramare regler 2007. Men det är kanske inte någon populär uppgift. Moderatorer blir (nästan regelmässig?) ifrågasatta om någon forumdeltagare blir utsatt för kritik, eller hotas med avstängning. Trots allt finns det ju flikar som medger fritt eget tänkande under Tankar och känslor.

Kanske vore det bra om frågan diskuterades. Skulle det vara gynnsamt för forumet om några flikar modererades i förhoppningen att kunna hålla en hyggligt god ordning? Eller är vi vuxna att själva klara uppgiften? :)
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"