Filmforum

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Innate

Filmforum

Inläggav Innate » 29 dec 2004 21:49

Det finns ett bokforum, men inget forum där man kan diskutera film. Vad sägs om ett filmforum?
Bild

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 29 dec 2004 22:17

Innate,

visst finns det filmer som berör filosofi, men inte i en sådan utsträckning så att en egen forumkategori känns befogad.

Här är en tråd: http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=495

Kanske det vore bra att göra om bokforumet till en forumavdelning som behandlar fler filosofibärande medium? Någon idé till en bra undertitel? Internet tycker jag går bra under länkar, och filosofi i samband med konst och musik (och även film) funkar bra under konstforumet. Det kanske är bra som det är? Kanske vi ska lägga till musik och film i undertiteln till konstforumet?

Johan

CoDx

Inläggav CoDx » 30 dec 2004 00:48

det finns ett svenskt filmforum på adressen: http://www.voodoofilm.org/forum/
non scholae sed vitae discimus

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 dec 2004 12:32

Hmm...

Forumet just nu är indelat i "Filosofi och relaterade ämnen" och "Övriga forum". Det som skiljer de två kategorierna åt är att den första verkar omfatta diskussioner kring de rubricerade ämnena, medan det andra är ett mish-mash av forum om forumet (såsom detta underforum), tips till användare och forum där seriositets- och stringenskraven är lägre.

Vad tycker ni om följande: Litteratur och Länkar slås ihop till "Filosofi i media" och läggs under "Övriga forum". Om man vill hänvisa till filosofisk media under en diskussion om andlighet eller politik går det naturligtvis bra, men om fokus ligger på själva verket så diskuterar man det där. Så även om man vill ge tips till andra användare eller fråga användare om filosofimedia.

Vidare tycker jag att rubriken "Tankar och känslor" är lite inprecis. Detta forum bör vara en plats där man kan föra mindre seriösa diskussioner om ditt och datt, och/eller diskussioner som inte passar in i de olika ämneskategorierna. Tankar och känslor kring filosofi, konst eller politik bör dock ventileras där de hör hemma (om man inte känner för att "flumma" i extra stor utsträckning). Jag föreslår att man tydligt markerar att kraven på seriositet och att hålla sig till ämnet osv. är mindre strikta på den tråden. Underforumet kan till exempel kallas "Diskuteket" eller rent av "Ordellen" ifall nivån blir riktigt låg!

Sist men inte minst: Johan, många forum jag besöker har den trevliga funktionen "ignore user". Det gör att man inte ser några inlägg från den användaren, men ändå ser citat av vederbörande i andras inlägg. Låter denna funktion sig tilläggas?

§

Återgå till "Feedback"