Avantgardet skrev:Bland det sista han skrev (men som togs bort) var att Loke var en skitsnackare utan substans och att Auk var en djävla flummare. Inget utav det är ju osant, men tydligen är det inte tillräckligt "trevligt" att säga sanningen (på ett filosofiforum till råga på allt). Vissa är nu förbannat känsliga. Undrar varför inte jag blir portad jag med. Är minst lika djävlig och elak som nånsin Such. Och jag vet att man fått en massa klagomål på mig.
Nej du har inte varit "lika djävlig och elak" som Suchanother, inte enligt de andra användarna på forumet. Kan vara att det är så (rent objektivt), men du undviker hur som helst att användare blir upprörda och vänder sig till mig och kräver åtgärder.
Kalla det "angiveri" om ni vill, men det är väl ändå bättre än att jag försöker förekomma och lägga mig i. Vet att klagomålen blir högre och fler om jag gör så.
1.Jag har inte blivit övertygad om att forumet skulle bli bäst utan moderering.
2. Jag vill inte styra över vad som ska klassificeras som filosofi eller ej. Jag har därför i högre grad minskat på "kvalitetsredigering". Även på strikt akademiska nivåer skulle jag få samma problem då acceptansen är relativ "nivån" så att säga. Jag ser då hellre ett bredare forum.
3. Vad som anses vara ett "hårt klimat" är också relativt, men här känner jag att det började bli larvigt att moderera trådar där människor stod och spottade varrandra i ansiktet och verkade gilla det. Tydligen med tanke på att jag någon gång försökte. Bättre då att ni användare sätter gränsen för vad som är "personangrepp". Gränsen är relativ i allra högsta grad. Därför är den första varningen funktionell, den visar på att nivån har ändrats.
4. Jag har sedan att ta ställning till om forumet utvecklas till något som enbart är angeläget för ett fåtal registrerade användare, och att flertalet exkluderas utifrån att klimatet och nivåerna på personangrepp är för höga. Det är nackdelen med att användarna själva reglerar nivån. Alla har dock något att säga till om, även en nyregistrerad användare som informerar mig om att nivån är skruvad fel. Problemet med detta är att en användare som skulle kunna göra detta redan vänder i dörren eller är för timida att höja sina röster. De "naturlagar" som verkar på ett omodererat forum leder slutligen till "herre på täppan" och det är troligen inte utifrån filosofisk brillians dessa människor slutligen segrar.