Filosofiforum: The Next Generation

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Vilket alternativ väljer du?

Omröstningen slutade 25 jul 2007 11:03

Alternativ 1
4
36%
Alternativ 2
0
Inga röster
Alternativ 3
7
64%

Antal röster: 11

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Filosofiforum: The Next Generation

Inläggav hovnarr » 25 jun 2007 11:03

Hej på er!

Om ca 5 timmar kommer jag att vara någonstans mellan Sthlm och Paris, på väg till Brasilien så småningom, där jag blir kvar i 3-4 veckor. Under tiden tänkte jag att forumet kunde fundera på följande.

Hur vill du ha ditt filosofiforum?

Jag tänkte dra mig tillbaka från modererandet, eftersom jag ändå besöker forumet så pass sporadiskt som jag gör. Jag tror forumet blir bättre om det sköts av förmågor som faktiskt är här en stor del av sin tid på dagarna, och med jämna mellanrum. Vilka som nu än må driva forumet i framtiden ser jag tre olika utvecklingsmöjligheter för forumet. Såvitt jag vet är alla tekniskt möjliga, och det är upp till er alla att ta vara (eller låta bli) på er möjlighet att tycka i frågan.

ALTERNATIV 1
Vi har det som vi har det nu. Forumet är helt öppet för vem som helt som registrerar sig - en uppgift som t.o.m. botar klarar av. Det finns ordningsregler att följa, men när de inte följs leder detta sällan till åtgärd, och än mer sällan har den åtgärden någon långsiktig verkan.
Fördelar: Forumet kan fylla en viktig social funktion för samhällets utsatta. Allt som oftast kommer det hit folk med självmordstankar, drogproblem eller som annars är i behov av någon att prata med. Detta är möjligt här pga att det är så lätt att registrera sig och hitta någon öppensinning person som vill prata.
Nackdelar: Forumet får allt mindre med själva ämnet filosofi att göra, nivån på debatten sjunker, och pärlorna i allt skräp blir allt svårare att hitta. Detta som ett resultat av vem som helst kan registrera sig här och blurpa ur sig i princip vad som helst. Ibland blir stämningen rent av dålig pga allt tjafs.

ALTERNATIV 2
Ett exklusivt filosofiforum. Eftersom det innebär stora praktiska svårigheter att i efterhand moderera trådar, ser vi istället till att forumet enbart plockar in "vettigt" folk. Inga nya konton registreras förrän sökanden skickat ett personligt brev för bedömning till administratören, där han eller hon redogör för sitt filosofiintresse och möjligheter att bidra konstruktivt till debatten på forumet. Alla nuvarande medlemmar får göra samma sak, om de önskar fortsätta göra inlägg. Alla konton som varit inaktiva mer än 6 månader tas bort efter att medlemmarna varslats. Bannlysning får på detta sätt en praktisk betydelse eftersom de medlemmar vi redan har åker ut om de inte sköter sig, och inte hux flux kan registrera nya konton innan de förklarat sig och gjort avbön hos adminstratören.
Fördelar: Vi får bara folk som sköter sig och som kan hålla en civiliserad konversation på forumet! Inget spam, inga bots, ingen som inte kan stava rimligt väl, ingen som skriver ett ord som svar på inlägg osv. Högkvalitativa inlägg och trådar rakt igenom! Alla som är här för att "bask in the light of publicity" får gå nån annanstans om de inte samtidigt har något vettigt att säga.
Nackdelar: Först tänkte jag att den största nackdelen här är att vi skulle behöva många, arbetsvilliga administratörer för att granska alla ansökningar. Sen när jag tittade på användarlistan insåg jag att det nog inte skulle vara så betungande. Såhär ligger det till:

En snabb sortering på fallande antal inlägg ger vid handen 6 medlemmar som ligger på över 2000 inlägg. Tittar vi på plats #100 på listan är vi redan nere i 90 inlägg totalt. De som har färre inlägg än så utgör en så liten del av forumets textmassa att de kan ignoreras i följande analys.

Av dessa 100 medlemmar kan vi direkt stryka hälften, som inte är aktiva på forumet längre. Återstår alltså 50 stycken. Hur många av dessa skulle ta sig besväret att skriva ett personligt brev för att få fortsätta delta i forumets diskussioner? Jag kan tänka mig att de som inte orkar med det besväret klarar sig forumet bättre utan, men tror ändå att det rör sig om högst 20 personer. Låt säga att 75% av dessa godkänns. Då har vi ett filosofiforum med 15 personer på. Det är alltså nackdelen. Eliten e liten.

ALTERNATIV 3
En kombination av 1 och 2! De filosofirelaterade underforumen blir exklusiva. De övriga är som de är nu. Användare som under lång tid visat att de behärskar språk, rationell debatt, god ton, ödmjukhet och insiktsförmåga får en speciell status på sitt konto, som gör att de kan posta inlägg även på de exklusiva forumen. En status som är lätt att ta bort om man missköter sig. Vi får då ett stort forum och ett litet forum på samma gång. Eventuellt kan underforumsfördelning då också läggas om lite, så att det passar de nya förutsättningarna bättre.
Fördelar: Det bästa av två världar. Psykfallen får säga sitt och folk som vill ha lite nivå får ett forum för sig, utan "LOL!!1 roxorz"-maffian.
Nackdelar: En polarisering av forumet i ett A-lag och ett B-lag. Vilket i och för sig kanske inte gör så mycket, då de flesta redan bör känna på sig vilken sida de tillhör.

Vad tror ni om detta? Diskutera ögonen ur er - ser fram emot att läsa era tankar när jag är tillbaka.

-narr-

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 25 jun 2007 11:38

Alternativ 3 hum, ev. Ett ännu mer tydligare tvådelat forum?
Spinner lite kring kriterierna för detta
En del som är flamsig, kanske mer individcenterad där personliga funderingar och problem tas upp, den sociala del av forumet. Fiket på universitetet.

De övriga delarna blir lektionssamtalen. Samma ton där som i ett vanligt klassrum. Nivån ser väl alla framför sig.

Nackdel med detta, som jag ser det, är måhända en mer torr akademisk ton över det hela. Det är väl många som pluggat så varför ska då filosofiforum vara en förlängning av skolan? Ska det inte tillföra lite mer kött och blod? Blandar man högt och lågt även i en seriös diskussion så ökar kreativiteten. Dessutom om vi tar sidan Politik och Samhälle. Ska man ha en Aftonbladsliknandechat där medlemmar får tycka till om div små flugor, borgarna till makten hurra nu blir det andra bullar, säkning av a-kassan hånet mot de arbetslösa osv. Eller ska man objektivt ta upp de ideologiska drivkrafterna, trender i tiden som förskjutning av väljarstrukturer som en konsekvens av....osv. Alla personliga åsikter i ämnet och om meddebbatörer klipps av direkt,  Eller så blandar man allt i en röra såsom nu är fallet.  

Fast det är väl en avvägning. Spånar lite måste fundera lite på vad jag själv står.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 jun 2007 11:51

Jag röstar på alternativ 4 - som nu men med fler moderatorer. I övrigt som nu. Bara fördelar.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 25 jun 2007 11:53

Men om det ska vara som det är nu varför behövs då fler moderatorer? Var det ironiskt skrivet? Du är sådan filur AV så man vet aldrig  :)

Användarvisningsbild
Damien

Inläggav Damien » 25 jun 2007 12:09

Måste ställa mig bakom Avantgardet i den här frågan.
Varför nöja sig med ETT inlägg, när man lika gärna kan skriva två?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 jun 2007 12:18

För att städa upp, styra upp, och dylikt. Helst många - mindre arbetsbörda på varje enskild och en försiktighetsåtgärd mot fascistiska böjelser.

Forumets syfte är, som det står att läsa, att "stimulera filosofin" (som internetföreteelse), vad detta innebär är en annan sak. Själv tolkar jag det som att fenomenet dels skall hjälpas "nå ut" (på bredden) och dels "utvecklas" (på höjden - även om ambitionerna på den fronten kanske, av ren sundhet, skulle tonas ned något). Som jag ser det uppfylls dessa båda kriterier bäst genom forumets nuvarande form, men med ett större deltagande (och gärna, som jag påpekat, genom fler av dessa) av moderatorer. Hos dem hoppas man ju se nåt slags ansvarskänsla. Inget skamligt i att använda soptunnan heller. Risken finns att forumet anpassar sin nivå, och därigenom genererar än större arbetsuppgifter för moderatorerna - men å andra sidan skulle det i sin tur förhoppningsvis generera nya fantasifulla åtgärder (i synnerhet om moderatorerna var flera) som ingalunda behöver betyda någon inskränkning på något plan.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 jun 2007 12:52

Jag skulle vilja säga att man som skapandes inlägg lägger tonen för tråden. Så egentligen är det inte något större problem med bredden och öppenheten för forumet. Eller inte något problem som jag kan veta beror på dom korta sporadiska inläggen som ibland inpasseras emellan. Jag kan bara anta att om en tråd tystnar, att det är för att inget mer finns att tillföras, av dom som varit med och diskuterats.

Jag tycker ett av filosofins stora problem är att det blir kufiskt. Kufiskt på grund utav att många vill skapa ett särskiljande av en filosof och en filosoferande. Man söker höja värdet genom begrepp som inte relaterar likt dom först utger sig för.

Och sen frågar man sig varför filosofin har en så liten plats i samhället och varför filosofiska argument inte presenteras för en allmänhet.

Filosofi bör helst presenteras på ett lättfattligt sätt. Sen som med allt komplext så kräver det kanske i sin yttersta bevisning, eller försök till bevisning, fackord och liknande som verkar positivt för dom väl införstådda samtidigt som dom verkar negativt för dom mindre införstådda, för förståelsen.

Din fråga om utvecklingen implicerar att det har försvunnit talanger pga dom nu mera chattliknande inläggen. Är det så? Jag vet att folk kommer och går men har det med inläggen att göra?

Vad händer om man gör det mer selektivt? Mera exklusivt? Dödar vi inte den lilla debatt som förs i denna vår del av internetvärlden?

Sen, man måste väl vara välvillig? Inte alla har betat sig igenom alla gamla fossiler som bidragit till filosofin, inte alla har tagit del av begrepp och dylikt. Men viljan till att diskutera, viljan till att resonera finns där. Och är det inte varför ett forum som detta finns här?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Angelina

Inläggav Angelina » 25 jun 2007 15:41

Brasilien, hoppas du får en magnifik upplevelse.

Tja, lämna det som det är och se vad som händer. Intressant experiment.
Eller utse fler moderatorer innan du åker. Sedan när du kommer tillbaka har de blockerat din ip och gjort om hela forumet till ett nazistkonglomerat.

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 25 jun 2007 16:15

Hovnarr skrev:
ALTERNATIV 3
En kombination av 1 och 2! De filosofirelaterade underforumen blir exklusiva. De övriga är som de är nu. Användare som under lång tid visat att de behärskar språk, rationell debatt, god ton, ödmjukhet och insiktsförmåga får en speciell status på sitt konto, som gör att de kan posta inlägg även på de exklusiva forumen. En status som är lätt att ta bort om man missköter sig. Vi får då ett stort forum och ett litet forum på samma gång. Eventuellt kan underforumsfördelning då också läggas om lite, så att det passar de nya förutsättningarna bättre.

Hur pass lång period måste man varit med och hållit god ton för att få posta inlägg på de exklusiva forumen? Själv blev jag medlem i April detta år så jag har inte varit med särskilt länge, men jag tycket att jag svarar vettigt och håller god ton. Jag hade stött det här förslaget fullständigt om jag vetat mer, men nu får jag nog avvakta.
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 jun 2007 16:19

J R Auk skrev:Och sen frågar man sig varför filosofin har en så liten plats i samhället och varför filosofiska argument inte presenteras för en allmänhet.

Ett sanningens ord, i sanningens tjänst - och det blir bara mer sant för att det är just jag som sagt det.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 25 jun 2007 20:13

Wow. Idén med exklusiva forum är förmodligen den sämsta idé jag någonsin hört. Alternativ 2 och 3 är helt obegripliga för mig. Jag diskuterar hellre "den tänkande mossans roll i kriget mot libertarianerna" ihop med amy, Akryon och Jbig, än att sitta på ett forum med avdelningar som bara tar in särskilda priviligierade medlemmar, där man måste blidka moderatorerna med ett presentationsbrev, och där... Nä, jag kan inte ens fortsätta.

Sämsta, sämsta, sämsta idén någonsin.

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 25 jun 2007 20:19

hovnarr, Bra ide du har, ( sorry att jag inte har varit så mycket här nu, har ej orkat, har haft mycket att göra, )

jag tycker ändå inte att det värkar så bra något av det,

Jag skulle vilja göra att annat försalg,

att det skapa en underdel, där endags mentorer kan skapa inlägg

Och om man vill skriva ett nytt inlägg så måste man skriva till en mentor,  som gör det åt en,
och alla som svara, måste vara tydligt och enlighet vad som vi bestämmer om att tråden handla om

Om man inte lydde det, så bestraffas man på något vis,
Förstår ni?

Och sedan annans behåller vi 1an ;)

MVH FIG-GHD742
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
Damien

Inläggav Damien » 25 jun 2007 21:03

FIG skrev:hovnarr, Bra ide du har, ( sorry att jag inte har varit så mycket här nu, har ej orkat, har haft mycket att göra, )

jag tycker ändå inte att det värkar så bra något av det,

Jag skulle vilja göra att annat försalg,

att det skapa en underdel, där endags mentorer kan skapa inlägg

Och om man vill skriva ett nytt inlägg så måste man skriva till en mentor,  som gör det åt en,
och alla som svara, måste vara tydligt och enlighet vad som vi bestämmer om att tråden handla om

Om man inte lydde det, så bestraffas man på något vis,
Förstår ni?

Och sedan annans behåller vi 1an ;)

MVH FIG-GHD742

Sen är det inte så mycket jobb kvar med att omvandla filosofiforum till en diktaturstat.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 25 jun 2007 21:14

Rising skrev:Wow. Idén med exklusiva forum är förmodligen den sämsta idé jag någonsin hört. Alternativ 2 och 3 är helt obegripliga för mig. Jag diskuterar hellre "den tänkande mossans roll i kriget mot libertarianerna" ihop med amy, Akryon och Jbig, än att sitta på ett forum med avdelningar som bara tar in särskilda priviligierade medlemmar, där man måste blidka moderatorerna med ett presentationsbrev, och där... Nä, jag kan inte ens fortsätta.

Sämsta, sämsta, sämsta idén någonsin.

Om vi bortser från vilken kvalificering som bör ske så är det väl frågan om vi ska ha akademiska, "torra" delar av forumet. Allt objektivt, "universitetsmässigt" eller inte. Vad skulle syftet vara? Frågan är väl vad skaparen av forumet vill ha ut av det hela. Ska filosofiforum riktiga sig till de med akademiskt skolade (och halvskolade) med allt vad det innebär av tex metodologiskt förhållningssätt, begreppsbildande, traditionsbildningar osv (varje inlägg bearbetas som på universitetet) eller en bredare massa? I det senare fallet lär det bli högt och  lågt. Det tycker jag är kul (pluggat har många av oss känner vi för det igen gå kvällskurs, läs en bok) , men som sagt vad vill skaparen?

Jbig lär vi alla kunna fortsätta tramsas med i de mindre "oseriösa" sektionerna.

Användarvisningsbild
Damien

Inläggav Damien » 25 jun 2007 21:19

Kallekula skrev:

Om vi bortser från vilken kvalificering som bör ske så är det väl frågan om vi ska ha akademiska, "torra" delar av forumet. Allt objektivt, "universitetmässigt" eller inte. Vad skulle syftet vara? Frågan är väl vad skaparen av forumet vill ha ut av det hela. Ska filosofiforum riktiga sig till de med akademiskt skolade (och halvskolade) med allt vad det innebär av tex metodologiskt förhållningssätt, begreppsbilande, traditionsbildningar osv (varje inlägg bearbetas som på universitetet) eller en bredare massa? I det senare fallet lär det bli högt och  lågt. Det tycker jag är kul (pluggat har många av oss känner vi för det igen gå kvällskurs, läs en bok) , men som sagt vad vill skaparen?

Jbig lär vi alla kunna fortsätta tramsas med i de mindre "oseriösa" sektionerna.[/quote]

Jag håller med, kanske främst för att jag själv inte är skolad.
Men är inte risken om man skapar ett akademiskt filosofiforum att diskussionerna mer kommer att kretsa kring filosofer och deras verk, istället för kring filosofi?

Jag vill fortfarande hävda att filosofi handlar om att själv tänka, och inte om att känna till kända filosofer och vad dom har tänkt.
Rätta mig om jag har fel, men för att övertyga mig så behövs hållbara bevis :)

Återgå till "Feedback"