Om ca 5 timmar kommer jag att vara någonstans mellan Sthlm och Paris, på väg till Brasilien så småningom, där jag blir kvar i 3-4 veckor. Under tiden tänkte jag att forumet kunde fundera på följande.
Hur vill du ha ditt filosofiforum?
Jag tänkte dra mig tillbaka från modererandet, eftersom jag ändå besöker forumet så pass sporadiskt som jag gör. Jag tror forumet blir bättre om det sköts av förmågor som faktiskt är här en stor del av sin tid på dagarna, och med jämna mellanrum. Vilka som nu än må driva forumet i framtiden ser jag tre olika utvecklingsmöjligheter för forumet. Såvitt jag vet är alla tekniskt möjliga, och det är upp till er alla att ta vara (eller låta bli) på er möjlighet att tycka i frågan.
ALTERNATIV 1
Vi har det som vi har det nu. Forumet är helt öppet för vem som helt som registrerar sig - en uppgift som t.o.m. botar klarar av. Det finns ordningsregler att följa, men när de inte följs leder detta sällan till åtgärd, och än mer sällan har den åtgärden någon långsiktig verkan.
Fördelar: Forumet kan fylla en viktig social funktion för samhällets utsatta. Allt som oftast kommer det hit folk med självmordstankar, drogproblem eller som annars är i behov av någon att prata med. Detta är möjligt här pga att det är så lätt att registrera sig och hitta någon öppensinning person som vill prata.
Nackdelar: Forumet får allt mindre med själva ämnet filosofi att göra, nivån på debatten sjunker, och pärlorna i allt skräp blir allt svårare att hitta. Detta som ett resultat av vem som helst kan registrera sig här och blurpa ur sig i princip vad som helst. Ibland blir stämningen rent av dålig pga allt tjafs.
ALTERNATIV 2
Ett exklusivt filosofiforum. Eftersom det innebär stora praktiska svårigheter att i efterhand moderera trådar, ser vi istället till att forumet enbart plockar in "vettigt" folk. Inga nya konton registreras förrän sökanden skickat ett personligt brev för bedömning till administratören, där han eller hon redogör för sitt filosofiintresse och möjligheter att bidra konstruktivt till debatten på forumet. Alla nuvarande medlemmar får göra samma sak, om de önskar fortsätta göra inlägg. Alla konton som varit inaktiva mer än 6 månader tas bort efter att medlemmarna varslats. Bannlysning får på detta sätt en praktisk betydelse eftersom de medlemmar vi redan har åker ut om de inte sköter sig, och inte hux flux kan registrera nya konton innan de förklarat sig och gjort avbön hos adminstratören.
Fördelar: Vi får bara folk som sköter sig och som kan hålla en civiliserad konversation på forumet! Inget spam, inga bots, ingen som inte kan stava rimligt väl, ingen som skriver ett ord som svar på inlägg osv. Högkvalitativa inlägg och trådar rakt igenom! Alla som är här för att "bask in the light of publicity" får gå nån annanstans om de inte samtidigt har något vettigt att säga.
Nackdelar: Först tänkte jag att den största nackdelen här är att vi skulle behöva många, arbetsvilliga administratörer för att granska alla ansökningar. Sen när jag tittade på användarlistan insåg jag att det nog inte skulle vara så betungande. Såhär ligger det till:
En snabb sortering på fallande antal inlägg ger vid handen 6 medlemmar som ligger på över 2000 inlägg. Tittar vi på plats #100 på listan är vi redan nere i 90 inlägg totalt. De som har färre inlägg än så utgör en så liten del av forumets textmassa att de kan ignoreras i följande analys.
Av dessa 100 medlemmar kan vi direkt stryka hälften, som inte är aktiva på forumet längre. Återstår alltså 50 stycken. Hur många av dessa skulle ta sig besväret att skriva ett personligt brev för att få fortsätta delta i forumets diskussioner? Jag kan tänka mig att de som inte orkar med det besväret klarar sig forumet bättre utan, men tror ändå att det rör sig om högst 20 personer. Låt säga att 75% av dessa godkänns. Då har vi ett filosofiforum med 15 personer på. Det är alltså nackdelen. Eliten e liten.
ALTERNATIV 3
En kombination av 1 och 2! De filosofirelaterade underforumen blir exklusiva. De övriga är som de är nu. Användare som under lång tid visat att de behärskar språk, rationell debatt, god ton, ödmjukhet och insiktsförmåga får en speciell status på sitt konto, som gör att de kan posta inlägg även på de exklusiva forumen. En status som är lätt att ta bort om man missköter sig. Vi får då ett stort forum och ett litet forum på samma gång. Eventuellt kan underforumsfördelning då också läggas om lite, så att det passar de nya förutsättningarna bättre.
Fördelar: Det bästa av två världar. Psykfallen får säga sitt och folk som vill ha lite nivå får ett forum för sig, utan "LOL!!1 roxorz"-maffian.
Nackdelar: En polarisering av forumet i ett A-lag och ett B-lag. Vilket i och för sig kanske inte gör så mycket, då de flesta redan bör känna på sig vilken sida de tillhör.
Vad tror ni om detta? Diskutera ögonen ur er - ser fram emot att läsa era tankar när jag är tillbaka.