Säg hej till den nye moderatorn!

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Rising
Moderator

Säg hej till den nye moderatorn!

Inläggav Rising » 23 jul 2007 01:04

Jepp, jepp, nu har jag äntligen fått makten att godtyckligt censurera alla inlägg som jag inte gillar; och eftersom makt korrumperar så kommer jag givetvis att använda mitt nyfunna inflytande till att förstöra hela forumet så fort som jag ser minsta tendens till att ni ifrågasätter min auktoritet eller funderar på annat än att blidka min fåfänga...

eller

...så kommer jag göra mitt bästa för att se till att forumsreglerna följs utan att störa det livfulla diskussionsklimatet på sidan. Ta gärna kontakt med mig när ni hittar något ni tycker är opassande eller när ni funderar över något som rör modereringar i stort.

Jag hoppas kunna göra forumsvistelsen trevligare för alla, samt att kunna moderera med i första hand samtal och samförstånd, snarare än pekpinnar och direkta moderatoråtgärder. Och för forumets kvinnliga medlemmar så kan jag redan nu svara på den fråga ni alla går och grunnar på; givetvis kan jag mutas med sex.

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 23 jul 2007 01:45

Hej nye moderator...
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Angelina

Inläggav Angelina » 23 jul 2007 02:06

Ett försprång:
Heil Hitler!
:lol:

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 23 jul 2007 08:15

Rising vet nog bäst
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Inläggav * KYREUS * » 23 jul 2007 09:11

Säg hej! till nye moderatorn
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 jul 2007 09:48

Välkommen till köttgrytorna! Visserligen är jag inte så förtjust i moderator - gillar komminister bättre.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Tack A

Inläggav * KYREUS * » 23 jul 2007 09:50

Tack skall du hA, bäste A!

komminister KYREUS
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 jul 2007 09:51

Vassego, goa pastorn. Jesus var ju onekligen lite vänster.

Ta en kaka till!

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 23 jul 2007 11:23

HEJ!

Vad glad jag blir! Nu kan jag lugnt träda tillbaka i förvissningen om att en för det aktuella forumet mer lämpad person håller i tåtarna. Tittar säkert in då och då för att se hur Fru Forum mår. Som nu till exempel.

En fråga till moderatorn - tänker du beakta den senaste omröstningen om filosofiforums framtid? En majoritet tycks vilja se ett mer uppdelat forum, där den ena sidan modereras ungefär som tidigare och den andra är "invite only".

-narr-

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 23 jul 2007 11:29

Veto!
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 23 jul 2007 12:33

Hovnarr:
Det är inte min sak att bestämma över så stora och övergripande saker som uppdelningar av forumet, utan det låter jag Johan Ågren råda över. Jag personligen tyckte som bekant att idén var oerhört dålig, och anledningen till att jag anmälde mitt intresse för att bli moderator var just för att jag tyckte det vore bättre med fler moderatorer, än att ha särskilda "gated communities" på forumet dit enbart den priviligierade eliten ges inräde.

Om jag kommer ta något eget initiativ i denna fråga så är det i så fall att lobbya för att tillsätta ännu fler moderatorer och ge dessa tydligare, mer avgränsande ansvarsområden. Om varje moderator skulle ansvara för 4-5 forumsavdelningar, så skulle de enklare och snabbare hitta inflammerade trådar eller skräpinlägg i dessa, och uppgiften skulle inte bli så oövergripbar som det varit för dig och Johan Ågren tidigare. Då kan man också skräddarsy moderatoråtaganden åt olika moderatorer - så att vissa kan få ta hand om några få forumsavdelningar med hög trafik och mycket bråk (såsom Religion- och Politikforumet) medan andra kan få ta det lugnare med fler och lugnare forumsavdelningar, såsom Kulturforumet. Då kan man anpassa sitt åtagande till ens tillgänglighet.

Men, som sagt, det är Johan Ågrens sak att avgöra.

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- Svar till Rising!!

Inläggav * KYREUS * » 23 jul 2007 12:35

Plus-poäng för ditt svar till HOVNARR!

(tack) KYREUS

/ps. kandiderar av tidsbrist inte; ds/
Tro inte; sök!

Tractatus

Inläggav Tractatus » 23 jul 2007 12:43

Kände redan för ett antal månader sedan att Rising skulle bli moderator.
Kör på bara, med samma ton som alltid; men med friheten att ta till ytterligare metoder.

Good luck.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 jul 2007 13:27

Härligt Rising, även om jag fortrafarande är lite tveksam till bildvalet ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 23 jul 2007 14:27

Tack för svaret Rising!

Om jag kommer ta något eget initiativ i denna fråga så är det i så fall att lobbya för att tillsätta ännu fler moderatorer och ge dessa tydligare, mer avgränsande ansvarsområden. Om varje moderator skulle ansvara för 4-5 forumsavdelningar, så skulle de enklare och snabbare hitta inflammerade trådar eller skräpinlägg i dessa, och uppgiften skulle inte bli så oövergripbar som det varit för dig och Johan Ågren tidigare. Då kan man också skräddarsy moderatoråtaganden åt olika moderatorer - så att vissa kan få ta hand om några få forumsavdelningar med hög trafik och mycket bråk (såsom Religion- och Politikforumet) medan andra kan få ta det lugnare med fler och lugnare forumsavdelningar, såsom Kulturforumet. Då kan man anpassa sitt åtagande till ens tillgänglighet.

Hur många moderatorer tänker du dig att det skulle gå åt för att få en tillfredsställande moderering på detta sätt? Om du beaktar vilka du har att välja på, vilka forum som finns i dagsläget, och hur ofta och regelbundet potentiella moderatorer finns på forumet.

En intressant statistikfråga som Johan Ågren säkert kan luska ut lätt är till exempel följande:

Hur många användare gör fler än 4 inlägg per vecka, och har gjort det kontinuerligt i minst 3 månaders tid?

Denna fråga skulle kunna gälla som en definition av forumets "regulars". Vet knappt om jag skulle räkna mig själv dit längre, eftersom jag kan vara borta så länge åt gången ibland. Men strunt samma. Jag tror det är fler än 10 men färre än 20.

Bara så att man får en bild av antal moderatorer vs. antal "vanliga" medlemmar. Eftersom jag under min tid på forumet uppfattat att "problemelementen" varit oehört få (1-2 medlemmar åt gången) har jag försökt jobba direkt med dessa istället. Är för ouppdaterad för att veta vem forumets mesta byfåne/helige dåre är just nu. Men vi har haft en stadig och tydlig ström sen Patrik Person anno 2005. Efter att jbig blev någorlunda rumsren kom ju den där andra som skrev internetslang - vad han nu hette - men det ordnade sig väl också upp sig rätt så snabbt har jag för mig?

Lite tankar bara. Om det blir av det där med flera moderatorer och dedikerade forum kan jag tänka mig Religion/andlighet - förutsatt att min sporadiska närvaro är tillräcklig för uppgiften. När jag väl är här kan jag även tänka mig övrig moderering om jag råkar springa på nåt. Det plågsamma för min del är att behöva besöka sajten när jag inte känner för det. När jag väl är här har jag inget emot att "städa" där det behövs.

-narr-

Återgå till "Feedback"