Moderatorer, etc...

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Moderatorer, etc...

Inläggav PopJimmy » 27 dec 2007 18:51

Det var en grej jag funderade på...

Går det att göra att den som skapar en tråd är ansvarig för modereringen av den? Detta gör att man inte behöver många moderatorer, samtidigt som man som trådskapare kan se till att man i diskussionen håller sig till ämnet...

Jag tycker detta låter som en jättebra idé...

What Gives?

Moderatorer, etc...

Inläggav What Gives? » 27 dec 2007 19:06

Inte för att idén är dålig, men som det ser ut nu kan du ju alltid hålla dig till att engagera dig i de svar som du tycker är givande, och ignorera resten.

Annars hade jag tyckt det varit coolt ifall modereringen var individuell, så att alla kunde välja innehåll var för sig. På så sätt modererar ingen bort något som andra eventuellt kan tycka vara intressant. Har emellertid kollat upp saken, och i nuläget har ingen skrivit ett sådant tillägg för PhpBB.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Moderatorer, etc...

Inläggav Avantgardet » 27 dec 2007 19:09

Ett sanningens ord Jimmy: ät ordentlig, och fet, mat, kasta i dig ett gäng B-vitamintabletter, hinka i dig vätska och ut på en lång promenad!

Vet inte vad jag skall tycka om förslaget annars. Lite tråkigt att reducera samvaron på den där motviljan, som är det jag inte själv kontrollerar.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
PopJimmy

Moderatorer, etc...

Inläggav PopJimmy » 27 dec 2007 19:35

What Gives? skrev:Inte för att idén är dålig, men som det ser ut nu kan du ju alltid hålla dig till att engagera dig i de svar som du tycker är givande, och ignorera resten.
Men poängen är att det inte bara handlar om mig. Du måste multiplicera inlägget med antalet personer som läser/inte_läser inlägget. Då blir det i slutändan mycket tid och energi.

Annars hade jag tyckt det varit coolt ifall modereringen var individuell, så att alla kunde välja innehåll var för sig. På så sätt modererar ingen bort något som andra eventuellt kan tycka vara intressant. Har emellertid kollat upp saken, och i nuläget har ingen skrivit ett sådant tillägg för PhpBB.
PRatar du om samma sak som mig eller om ett annat förslag?

Mitt förslag: Men hur är egentligen databasen uppbyggd, är varje inlägg en post som har ett tråd-id som nyckel så är det väll lätt fixat? Det är ju bara att lägga till en if-sats i en php-fil? (jag antar att man nu för att kolla om man kan ta bort ett inlägg, i koden kollar om skaparen av inläggets medlems-id är lika med den inloggades meldems-id? det är isf bara lägga till en if-sats?) Eller? Phpkoden måste vara enkel om det är så att databasen som jag här beskrev...

Användarvisningsbild
PopJimmy

Moderatorer, etc...

Inläggav PopJimmy » 27 dec 2007 19:40

Avantgardet skrev:Vet inte vad jag skall tycka om förslaget annars. Lite tråkigt att reducera samvaron på den där motviljan, som är det jag inte själv kontrollerar.
Men om vi säger såhär: det finns ett val när man skapar tråden om denna möjlighet skall finnas eller inte? Jag förstår att du tycker att det kan vara dåligt och jag håller med, men samtidgit - märker man att någon som skapar trådar börjar ta bort inlägg hur som helst - så kommer man att sluta skriva inlägg i den trådskaparens trådar. Det som kommer hända att flera trådar skapas och mer relevanta saker diskuteras i trådarna.

Vad är du rädd för? Litar du inte på andras förmåga att hantera ansvaret att moderera en tråd eller? Är du rätt att det kommer bli en annan "stämning" på forumet? Att man blir försiktig att skriva saker i andras trådar?

Man kanske skulle kunna prova en sån här lösning ett tag iaf?

What Gives?

Moderatorer, etc...

Inläggav What Gives? » 27 dec 2007 19:49

PopJimmy skrev:
What Gives? skrev:Inte för att idén är dålig, men som det ser ut nu kan du ju alltid hålla dig till att engagera dig i de svar som du tycker är givande, och ignorera resten.
Men poängen är att det inte bara handlar om mig. Du måste multiplicera inlägget med antalet personer som läser/inte_läser inlägget. Då blir det i slutändan mycket tid och energi.

Vet inte om jag fattar dig rätt, men utgår du inte ifrån att andra vill se/slippa samma saker som du i så fall?

PopJimmy skrev:
What Gives? skrev:Annars hade jag tyckt det varit coolt ifall modereringen var individuell, så att alla kunde välja innehåll var för sig. På så sätt modererar ingen bort något som andra eventuellt kan tycka vara intressant. Har emellertid kollat upp saken, och i nuläget har ingen skrivit ett sådant tillägg för PhpBB.
PRatar du om samma sak som mig eller om ett annat förslag?

Ett annat förslag.

PopJimmy skrev:Mitt förslag: Men hur är egentligen databasen uppbyggd, är varje inlägg en post som har ett tråd-id som nyckel så är det väll lätt fixat? Det är ju bara att lägga till en if-sats i en php-fil? (jag antar att man nu för att kolla om man kan ta bort ett inlägg, i koden kollar om skaparen av inläggets medlems-id är lika med den inloggades meldems-id? det är isf bara lägga till en if-sats?) Eller? Phpkoden måste vara enkel om det är så att databasen som jag här beskrev...

Ingen aning om hur de här grejerna funkar. Om du känner dig manad kan du göra ett försök att skriva ett filter. Det enda jag vet är att det finns ett stort community för att utveckla såna grejer i mån av intresse.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Moderatorer, etc...

Inläggav PopJimmy » 27 dec 2007 20:25

What Gives? skrev:Vet inte om jag fattar dig rätt, men utgår du inte ifrån att andra vill se/slippa samma saker som du i så fall?
Det jag menar är att vissa inlägg kanske inte tillför något till diskussionen alls, saker som egentligen borde ligga i en helt annan tråd. Jag har hört att flera slutat skriva på forumet just på grund av att modereringen varit dålig. Det handlar om att vissa saker kanske är "kul" för en person i kanske 1 minut men utöver det så är det inte relevant.

Ponera detta: Antag att du har total anarki på forumet: vem som helst kan skriva vart som helst, i vilket namn som helst och ändra och ta bort alla andras inlägg. Är detta en "bra" funktionalitet? Tja, jag tycker det - utifrån vissa kriterier. Man kan ta en tråd och om någon gör stavfel så kan vem som helst rätta till det osv. Men problemet är att det läggs ett ansvar på indivierna att de inte sabbar för alla andra. För att en person inte ska sabba för andra behövs någon form av "struktur" eller kontrakt.

Just nu ingår det som ett kontrakt att man på detta forum inte kan radera  eller ändra andras inlägg. Jag skulle modifiera den funktionen så att man kan radera andras inlägg. Varför vill man ta bort andras inlägg? Jo av samma anledning som att man städar efter en fest.

Erkänner att jag har svårt att förklara min poäng.

Det jag menar är att man kan organisera ett forum på många olika sätt, men alla sätt kräver någon form av ansvar. Och är det många människor som är med i en aktivitet så kräver det organisation, det är min erfarenhet iaf....

Ingen aning om hur de här grejerna funkar. Om du känner dig manad kan du göra ett försök att skriva ett filter. Det enda jag vet är att det finns ett stort community för att utveckla såna grejer i mån av intresse.
Tror som sagt inte att det är ett problem, jag har kunskaper i php och sql, vilket jag tror att forumet använder sig av...

What Gives?

Inläggav What Gives? » 27 dec 2007 20:32

PopJimmy skrev:
What Gives? skrev:Vet inte om jag fattar dig rätt, men utgår du inte ifrån att andra vill se/slippa samma saker som du i så fall?
Det jag menar är att vissa inlägg kanske inte tillför något till diskussionen alls, saker som egentligen borde ligga i en helt annan tråd. Jag har hört att flera slutat skriva på forumet just på grund av att modereringen varit dålig. Det handlar om att vissa saker kanske är "kul" för en person i kanske 1 minut men utöver det så är det inte relevant.

Problemet är att om man som trådstartare är den enda som har rättigheter att moderera tråden har man också gjort ett val åt andra. Själv så föredrar jag det du är inne på själv, nämligen att utgå från ett totalt omodererat forum - anarki - och därifrån tillämpa individuell moderering i stil med ett mailfilter som enbart jobbar på klientnivå eller vad man vill kalla det. Detta eftersom forumets besökare har olika preferenser för vad det bör innehålla. Den som vill läsa kåserier eller politiska diskussioner kan göra det, och den som inte vill se dessa har möjlighet att välja bort dem, och så vidare. Alla kan få som de vill.

PopJimmy skrev:
What Gives? skrev:Ingen aning om hur de här grejerna funkar. Om du känner dig manad kan du göra ett försök att skriva ett filter. Det enda jag vet är att det finns ett stort community för att utveckla såna grejer i mån av intresse.
Tror som sagt inte att det är ett problem, jag har kunskaper i php och sql, vilket jag tror att forumet använder sig av...

Grymt. Gör gärna ett försök. Hade varit kul att se det bli verklighet.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Moderatorer, etc...

Inläggav Avantgardet » 27 dec 2007 20:39

Snälla! Låt ordet vara fritt! Börja inte med sånt här nu. ALLT har sin betydelse. Det är idiotiskt att klättra upp på toppen själv, genom alla hårda vedermödor, och sen - i avsikt att hjälpa andra upp - plocka upp stegen på taket och gömma undan den, för att ensam stoltsera på toppen, leka demagog, och basunera upp den uppenbara Sanningen! Låt alla stegpinnar vara kvar på stegen. Börja inte med en läkare-patient såpopera bara för att du har bakisångest Jimmy, kan man inte ta en avtändning ska man inte hålla på med skiten.

Det är väl bra som det är? Eller hur menar du? Som det är tillåts ju även såna som du och jag att skriva i stort vad fan vi vill.

Annars finns det ju de här roliga språkliga yttringarna som dyker upp då och då, i all korthet ("FF valfri dag i veckan"):

"Det är ett problem!"
"Prata annorlunda!"
"Jag begriper inte vad du säger!"
"Det är ett problem!"
"Prata annorlunda!"
"Jag begriper inte vad du säger!"
"Det är ett problem!"... o.s.v.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Rising
Moderator

Moderatorer, etc...

Inläggav Rising » 13 jan 2008 07:09

Erm... Det skulle betyda att när någon skriver något man inte gillar i ens tråd så skulle man kunna redigera dennes inlägg så att det blir fullt med länkar till barnporrbilder, så att man kan få honom varnad, bannad eller värre. Jag kan inte ens föreställa mig vilket helvete det vore att försöka hantera övriga moderatorfunktioner under sådana omständigheter. Ett troll som ville djävlas skulle kunna orsaka rent kaos innan han stoppades: Exempelvis genom att ändra någons inlägg så att det blir fullt med rasistiska tillmälen - delar sedan tråden så att detta inlägg blir en ny trådstart - jag som ordningsmoderator kommer in och säger "vad menar du med den här trådstarten?" - personen i fråga säger "Va? Jag har inte skrivit det där?" - jag svarar "Jo, det är ju du som är trådstartaren - så det är ju bara du som har moderatorbefogenheter utöver oss i moderatorgruppen. Du bannas till vidare!" osv.

Livsfarligt förslag.

Jag trodde att ni var lika stolta över er själva som jag är över er, för att ni överlag klarar forumets fria diskussionsklimat så bra.

Återgå till "Feedback"