Forts. Liv i universum

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Tore

Forts. Liv i universum

Inläggav Tore » 11 okt 2004 12:52

Eftersom jag tydligen inte får svara i originaltråden så gör jag väl det här istället.

Johan Ågren skrev:Anledningen är att vi annars får en massa trådar typ "finns Gud", "vad är livets mening", "vad är tid" ETC, som tränger bort och spär ut mångfalden och bredden i forumet. Forumet tappar sin struktur. Jag uppmanar till detta i reglerna. Om det bara är en frågeställning så är det lämpligt att förpassa inlägget till soptunnan och hänvisa till den tråd med samma frågeställning, ingen förlust i detta. Om det däremot är ett långt inlägg med nya vinklingar så ska det inte i soptunnan.

Om du vill kan svara på det första inlägget Tore: http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=427 och sedan kan Patrik haka på. På det viset slipper vi två identiska frågeställningar.

Johan

hovnarr skrev:Moderering är tydligen en fin balansgång - vissa klagar när det kommer flera trådar som handlar om samma sak, andra klagar när man sorterar bort trådar som handlar om samma sak.

Det är inte så att varje tråd måste behandla ett unikt ämne, men jag kommer att ta bort tråder som tar upp exakt samma fråga som någon annan tråd gjort nyligen. Anledningen till detta är att underlätta överblicken för användarna, så att man inte ska behöva diskutera samma fråga på flera trådar, vilket kan vara frustrerande.

Givetvis finns det undantag - t.ex. handlar tre trådar om Gud på olika underforum. Alla är dock utvecklade och har en egen vinkling. En vidare fördel med att undvika dubbelpostning är att (nya) användare får sätta sig in i den sista tidens debatt på forumet för att se om någon tänkt samma tankar som de, innan de startar en ny tråd - ett nog så givande angreppssätt.

Tore, kan du tänka dig att svara på den andra liv-i-universum-tråden istället?

Johan Ågren skrev:Ursäkta om jag kom in och rörde till det, har redan flyttat tråden till sopis. Döpte om den till "Liv i universum - är vi dom enda" Och passade på att ändra "ända" till "enda" också Smile

Se det inte som ett krav att användare ska känna till innehållet som döljer sig bakom alla ämnestitlar. Om det blir dubletter så är det inte hela världen utan en moderator kan lätt ta bort det och hänvisa till den första tråden. Jag tror det dock är ett bra råd att man har en liten överblick om vad som tidigare diskuterats innan man gör sina första inlägg, det är dock inget krav. Ingen blir sur eller ledsen om så inte är fallet.

Jag tror dock att forumets struktur och mångfald måste prioriteras över de "rör inte min tråd" känslor som kan uppstå. Detta gäller dock enbart de fall med identiska frågeställningar, eller frågeställningar som moderatorerna anser inte tillför några ny vinklar på ämnet. Det är min tro och förhoppning att detta skänker mest lycka åt flertalet användare.

Johan

Jo, jag förstår att jag kan svara på det andra inlägget istället, men av någon anledning kändes inte det lika lockande. Även om två inlägg ytligt sett tar upp samma frågeställning kan själva formuleringen spela roll för lusten att svara och vilken sorts svar man i så fall ger. Jag tycker att de här båda inläggen slår an helt olika toner. Och även på ett öppet forum är det ju faktiskt så att man besvarar någon, och därmed sannolikt kommer att hamna i dialog med olika personer beorende på vems inlägg man besvarar.

Nå, nu var detta bara ett exempel och jag kan leva utan den där tråden, men jag tycker i allmänhet att det finns ett värde i att låta flera liknande diskussioner pågå parallellt. De kommer alltid att utvecklas i olika riktningar om man låter dem hållas och de olika vinklingarna kan korsbefrukta varandra. Men visst är det en fin balansgång som du säger, hovnarr.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 11 okt 2004 16:37

Tore,

visst skulle det kunna vara bra att ha flera parallella trådar med olika nyanser som du säger, men man får se till de begränsningar som finns också och på vilken bekostnad detta skulle ske. Jag förstår att de två inläggen var olika i tonen. Det ena var kort och konsist och det andra lite naivt utmålat. Men om vi i stället försöker se från fall till fall vad som är bäst att göra, och inte hålla på några fyrkantiga principer, så kanske det bästa vore att ta bort inlägget som ej blev besvarat och ersätta det med den nya "Liv i universum" tråden eftersom det är denna tråd tydligen vill finnas till och bli besvarad. Jag försöker göra så.

Nu har jag gjort det!

Johan

Återgå till "Feedback"