Relationsfilosofi
Moderator: Moderatorgruppen
Relationsfilosofi
I jämställdhetens namn, tycker att detta forum har en väldigt maskulin inriktning. Huvudkategorierna är typiskt manliga grejer, filosofi, politik, kriminalitet, psykologi, religion. Jag skulle önska att det fanns en kategori för typ familjeliv och relationer också. Det finns massor av relationsprylar som lämpar sig för filosofiska diskussioner, men det är svårt att hitta någonstans att placera dom och de blir därför utspridda. Vad säger forumet?
vad intressant att se att du i jämställdhetens namn diskriminerar. ja, det finns fler aktiva män än kvinnor på forumet, men det är inget som kommer att avhjälpas om du för upp relationer eller familjeliv som ett eget ämne, speciellt inte om du efter relationer sätter ordet ”filosofi”, för det är ju ett manligt ämne och skulle förmodligen skrämma iväg kvinnorna, eller hur?
hehe, ingen fara. Diskriminering är ett otrevligt ord. Jag gör en åtskillnad mellan könen för att jag tror att oavsett vad folk säger så är män och kvinnor olika varandra, tack och lov! Jag gillar inte sådan "jämställdhet" som vill göra en hybrid av man och kvinna. Kvinnor föder barn och blir automatiskt närmare barnen och hemmet och familjen än en fader, om man inte vill uppmärksamma det så skapar det bara en massa onödigt lidande.
Att göra könen lika varandra är ett helt värdelöst projekt. Detta om att öka könens status är bara tjafs. Istället kan familjen, relationer och barnafödande få en egen plats och ett namn och därmed öka i folks medvetanden. Varför måste man, som dom säger, öka någots status? Vem är det egentligen som diskriminerar? Alla som har en familj skulle döda för att försvara den, däremot diskuteras familjefrågor sällan utanför familjen. Detta gör att sådana frågor helt enkelt glöms bort. Det har inget med status att göra. Därför så föreslår jag en filosofitråd för relationsdiskussioner, äktenskap, familj och relationsfrågor.
Att göra könen lika varandra är ett helt värdelöst projekt. Detta om att öka könens status är bara tjafs. Istället kan familjen, relationer och barnafödande få en egen plats och ett namn och därmed öka i folks medvetanden. Varför måste man, som dom säger, öka någots status? Vem är det egentligen som diskriminerar? Alla som har en familj skulle döda för att försvara den, däremot diskuteras familjefrågor sällan utanför familjen. Detta gör att sådana frågor helt enkelt glöms bort. Det har inget med status att göra. Därför så föreslår jag en filosofitråd för relationsdiskussioner, äktenskap, familj och relationsfrågor.
jag tycker inte att ngn som diskuterar filosofi har en högre status än ngn som diskuterar relationer, däremot tycker jag att det låter som att du säger att vi män får väl sänka oss till kvinnornas nivå om de ska komma hit till forumet. men jag tror faktiskt inte att det är det du anser. därför; ja, ok, diskriminering var väl att ta i. sade ju att jag lät arg och ber om ursäkt för detta.
jag håller med dig, det finns en skillnad mellan könen, ngt annat är rent ut sagt löjligt att påstå. men som en klok moderator på detta forum en gång sade, så är det ju en större skillnad mellan oss som personer än mellan oss som män och kvinnor. kvinnor vill inte, bara för att de föder barn, automatiskt diskutera familjeliv framför filosofi, precis som inte alla män väljer filosofi framför familjeliv. visst kan vi ha ett ställe där familjeliv och relationer diskuteras specifikt, men då ska det inte vara för att locka kvinnor till forumet, utan för att det finns ett intresse hos forumiterna att diskutera detta.
men nu ska jag hålla tyst, för jag låter äckligt klyschig!
jag håller med dig, det finns en skillnad mellan könen, ngt annat är rent ut sagt löjligt att påstå. men som en klok moderator på detta forum en gång sade, så är det ju en större skillnad mellan oss som personer än mellan oss som män och kvinnor. kvinnor vill inte, bara för att de föder barn, automatiskt diskutera familjeliv framför filosofi, precis som inte alla män väljer filosofi framför familjeliv. visst kan vi ha ett ställe där familjeliv och relationer diskuteras specifikt, men då ska det inte vara för att locka kvinnor till forumet, utan för att det finns ett intresse hos forumiterna att diskutera detta.
men nu ska jag hålla tyst, för jag låter äckligt klyschig!
Hovnarr
Va bra! Jag tänkte nåt i stil med "Familj & relationer"... men andra kanska har bättre förslag.
Sartre
Nej jag hade inte som syfte att locka fler tjejer hit, utan för att jag själv skulle vilja diskutera relationer och att det finns så många ämnen i den kategorin som är svåra att placera annars...
Va bra! Jag tänkte nåt i stil med "Familj & relationer"... men andra kanska har bättre förslag.
Sartre
Nej jag hade inte som syfte att locka fler tjejer hit, utan för att jag själv skulle vilja diskutera relationer och att det finns så många ämnen i den kategorin som är svåra att placera annars...
Kan det inte funka bättre som ett tema då?
För annars kan det väl hamna under filosofi, psykologi, eller känslor?
Jag har svårt att se hur kategorin är behövlig, men tycker inte att det är något problem med flera underkategorier heller.
Men om det blir en permanent kategori.
Vad sägs om
Förborgad samlevnad
För annars kan det väl hamna under filosofi, psykologi, eller känslor?
Jag har svårt att se hur kategorin är behövlig, men tycker inte att det är något problem med flera underkategorier heller.
Men om det blir en permanent kategori.
Vad sägs om
Förborgad samlevnad
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Ja, och jag tänker på äktenskapsfrågor, bara det är ju ett helt tema. Kärlek och relationer, frågor om hur man ska vara mot varandra i relationer, varför vissa relationer inte fungerar, familjens betydelse för barn och uyppväxt, fostringsfrågor, mognadsstadier, barns behov, ensamma mammor, ensamma pappor, skilsmässa, dödsfall, etc osv
Japp, och då kommer jag osökt att tänka på otrohet, moral och ansvar för familjens sammanhållning. Klarar dagens svenskar av att leva efter äktenskapets kanske förlegade syn på samliv, monogami, eller är det dags att ta tjuren vid hornen och acceptera polygami, för att rädda barn från att bli offer i skilsmässokamper?
Zokrates skrev:Japp, och då kommer jag osökt att tänka på otrohet, moral och ansvar för familjens sammanhållning. Klarar dagens svenskar av att leva efter äktenskapets kanske förlegade syn på samliv, monogami, eller är det dags att ta tjuren vid hornen och acceptera polygami, för att rädda barn från att bli offer i skilsmässokamper?
Det är väl mer än det som kan räddas. Tuppens sprättande kanske kan bli ett kulturellt uppskattat fenomen?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
hovnarr skrev:Så du menar att det skulle bli färre skilsmässor om polygami var mer accepterat inom äktenskapet? Jag tror det skulle bli fler, på samma sätt som jag tror det skulle bli fler dödsoffer i trafiken om alkohol blev mer lättillgängligt.
Kanske inte just polygami som sådant mer än synen på otrohet. Jag om någon har alltid förespråkat trohet, just därför har jag fått lida så oerhört när mina före detta partners har varit just otrogna. Det skulle inte behöva vara på det viset om vår syn och moral på sex och samlevnad bättre stämde överens med hur folk faktiskt beter sig. Nog, lever i celibat sedan lite över 3 år, på grund av min före detta frus otrohetsaffärer, varför?
Jag kan inte motivera hur detta kommer sig, vad det är för fel på mig eller hur jag skall bete mig för att våga lita på en kvinna igen.
Men om fler levde mer verklighetsförankrat kanske sådana som jag kunde anpassa oss till en modernare moral?
- Avantgardet