propaganda
Moderator: Moderatorgruppen
propaganda
Att här utnyttja sig av möjligheten att gratis sprida propaganda borde leda till avstängning
Re: propaganda
scirocco skrev:Att här utnyttja sig av möjligheten att gratis sprida propaganda borde leda till avstängning
varför är propaganda automatiskt negativt och ska leda till avstängning ?
och jag gillar inte flummiga påståenden där man inte citerar källan ; )
propaganda, var går gränsen för vad som är bra och vad som är dåligt ?
jag kan tex på ett indirekt sätt göra propaganda, med mina antaganden och upplevelser som jag skriver.
av ödmjukhet försöker jag undvika att påverka andra, men det är totalt omöjligt i praktiken att inte påverka andra med sina berättelser.. jag propagerar själv ofta för humanism, alla är inte eniga om vad det innebär. jag är inte ens humanist med min bristfälliga aktivitet, men det är en önskan om att vara humanist.... är det nyttigt att vara snäll och humanist och får jag inte propagera ut det ?
- freddemalte
Minded skrev:Hur skiljer man propaganda från vad som inte är propaganda?
Hej Minded
Det kan man antagligen inte, ty skickligt genomförd propaganda uppfattas inte som propaganda
Den halvdana propagandan är väl lättare att genomskåda och då blir det väl moderatorn som får svara på hur denne avgör om det är propaganda eller inte. . . .
Vänligen
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Det vore roligt med ett underforum som hette propaganda. Där kunde alla som vill propagera för något som de tycker de förstår bättre än alla andra starta trådar och dit kunde jag och Johan flytta trådar som bara är just propaganda. Pragmatiskt och lite humoristiskt på en och samma gång.
Fast jag tror idén behöver vässas lite. Varit inne på det tidigare, Johan kunde om han orkade också låta forumet ha annonser på försidan om tex filosofiutbildningar, konstgallerier, terapier eller dylikt med en stående tråd som annonsörerna har moderatorrättighet i om de vill och där de kunde propagera/marknadsföra sina ideer/tjänster eller tom produkter.
Nu lever forumet gott, men mycket tack vare att Johan ånyå är aktiv. Nästa gång han tröttnar tror jag lite kommers kunde göra sidan gott.
Fast jag tror idén behöver vässas lite. Varit inne på det tidigare, Johan kunde om han orkade också låta forumet ha annonser på försidan om tex filosofiutbildningar, konstgallerier, terapier eller dylikt med en stående tråd som annonsörerna har moderatorrättighet i om de vill och där de kunde propagera/marknadsföra sina ideer/tjänster eller tom produkter.
Nu lever forumet gott, men mycket tack vare att Johan ånyå är aktiv. Nästa gång han tröttnar tror jag lite kommers kunde göra sidan gott.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo
freddemalte skrev:Minded skrev:Hur skiljer man propaganda från vad som inte är propaganda?
Hej Minded
Det kan man antagligen inte, ty skickligt genomförd propaganda uppfattas inte som propaganda
Den halvdana propagandan är väl lättare att genomskåda och då blir det väl moderatorn som får svara på hur denne avgör om det är propaganda eller inte. . . .
Vänligen
Fredrik
Mmm, i princip. Propaganda är någonting som formar en. Sen tillkommer visst en negativ värdering om själva formandet. Men den är näst intill godtycklig. Propaganda är någonting som formar en. Thus, verkligheten. Allt och inget.
Varför skall ni stänga av mig? Jag verkar ju bara mot de andra. När någon frågar så svara jag. Men tills dess får jag kämpa med bjärta färger för sådan är vår praktiks legio i dessa dagar!
Jag hoppas undermeningen förstås, och om inte så....
Jag hoppas undermeningen förstås, och om inte så....
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Nazismens ideologi är av sådan art att den inte diskuterar eller dryftar några som helst åsikter. Folket skall inte tänka endast lyda ledaren.Därför spreds och sprids endast ensidig propaganda, upprepande av regler och förordningar som skall gälla . Strax basunerades dessa ut som klara påbud varpå de som ej lydde bestraffades med våld. Att inneha tankar o idéer som icke var förenliga med partiets program ledde till avrättning. Beträffande kommunism ,liberalism , kapital, ekonomi etc. studera nazismens ideologi. I Sverige råder tryckfrihet. Nazisterna kommer lätt till tals genom att inte direkt hetsa mot någon specifik folkgrupp. Det mesta går att säga utan vidare omskrivning. Med tanke på att de själva inte praktiserade yttrandefrihet utan bestraffade slöddret med döden anser jag att de har förverkat sin rätt att tala. Eftersom endast har syfte att sprida sin propaganda går det inte att dikutera . Själv skulle jag aldrig nedlåta mig att diskutera med en nazist. De har förföljt min far satt min farbror i koncentrationsläger, haft honom först i kön för arkebusering...bytte ut honom,sköt en annan. Min far hittade de aldrig. P.g.a några psykiskt sjuka människor fick miljontals människor dö och familjer lida. Denna ideologi är uppenbart inte utrotad. Lockar ännu sjuka människor till sig. Att sitta med armarna ikors har visat sig livsfarligt. Skall detta behöva upprepas? Vi kan gärna samtala här på forumet om fenomenet nazism, men ensidigt spridande av sådan propaganda som BoS gör hör inte hemma någonstans.
- Johan Ågren
- Administratör
- Johan Ågren
- Administratör
scirocco skrev:Ensidigt proklamerande av ett färdigt politiskt program är vad Bos sysslar med. Underligt att det undgått dig trots att det är ett tag sen jag tog upp saken.
Jag kopplade inte. Men du har en poäng här. Ser att det uppstått diskussioner dock. Men jag tänker inte fler inlägg som är upplagda som en punktformig deklaration passera. Det är i huvudtaget inte gynnsamt för en diskussion att rada upp massor av ämnen i ett första inlägg. Huvudsyftet blir då som du säger mer propaganda.
-
lösdrivaren
- Avstängd
- Johan Ågren
- Administratör